Inlägg från: Blåbärsris123 |Visa alla inlägg
  • Blåbärsris123

Någon mer som precis plussat

Frusan skrev 2023-04-16 10:36:39 följande:

Har tagit progesteron en tid pga migrän, och förra gången slutade jag med det när jag skulle haft mens men när det visade sig att jag var gravid. Inte en aning om det påverkade missfallet eller inte, hade inte så mycket symtom då som nu. Men den här gången har jag fortsatt med progesteronet. 

Sömnen är även Här rejält påverkad. Förra veckan som jag som en stock. Kunde sova 12 h per natt 😅 men nu är det annat, drömmer konstigt och svårt att somna. När jag väl somnar så vaknar jag flera gånger och kissnödig. Men skönt ändå att det är mycket symtom så kanske det lilla livet fortsätter finnas kvar.
    Sov dock bättre i natt, vi var ute och fiskade hela dagen så mycket friskluft gjorde susen för en natt iaf. Extra bra att rå fisk medför rejält illamående så karln fick ta hand om fisken😝

Det är jobbigt när sömnen inte funkar😴 Man blir ju knäpp! Jag försöker också komma ut och vara aktiv på dagen för att hjälpa sömnen lite. Sov katastrof i natt men nu gick jag nästan en mil ute vid lunch så hoppas det hjälper ikväll🙏🏻 Vaknar också kissnödig minst ett par ggr natt🙈😅
  • Blåbärsris123
    Pyret10 skrev 2023-04-18 11:14:46 följande:

Hej! 

Jag fick positivt grav.test igår 6 dagar innan bim. Så BF borde bli i början av januari 2024 :) 
    Jag är 40 år (fyller 41 i år). Hänger gärna med er i den här tråden om jag får 😊 

Grattis till plusset!🌸 Vad kul! Är det första eller har du barn innan?😊
  • Blåbärsris123
    Pyret10 skrev 2023-04-18 14:40:24 följande:
    Tack! 😊 Jag har två barn sen innan 9 och 12 år men första för min partner 😊 
    Mysigt!🥰 Jag har tre sedan innan men det blir också första för min sambo.😊 Har ni tänkt göra KUB eller NIPT?
  • Blåbärsris123
    Pyret10 skrev 2023-04-18 19:49:24 följande:
    Åh kul! Lite samma för oss då 😁🥰 Vi har inte diskuterat det men nipt verkar säkrare. Hade tänkt KUB annars. Ni?
    Vi har bokat NIPT privat med tanke på åldern. Då får vi svar med hög träffsäkerhet så tidigt som möjligt. Vi får stå för det själva men vi tycker det är värt det. KUB kommer ganska troligt visa hög sannolikhet just pga av åldern, och då får vi gå vidare med allt ändå men med några veckors fördröjning. 
  • Blåbärsris123
    Pyret10 skrev 2023-04-18 22:22:03 följande:

Det låter klokt! Var nånstans i Sverige har ni bokat det? Vi pratade om det ikväll och tänkte nog också boka nipt privat. 
    Vilken vecka är du i nu och när får ni göra det testet?

Vi ska göra det i Göteborg, på barnmorskehuset. Man måste ha gått minst 10 fulla veckor, så vi har bokat i v 10+3. Är i v 8+4 nu så knappt två veckor kvar😊
  • Blåbärsris123
    Frusan skrev 2023-04-19 11:17:18 följande:

Vet inte hur man svarar på någons svar så det blir kanske lite förvirrande 😂 men skönt att vi är fler som får runt som uppblåsta illamående tröttisar 😝

Jag ringde min BM igår för att boka inskrivningssamtal. Hon sa då att först kommer jag få lämna blodprov och efter det kub ul. Trodde det var tvärtom det gjordes? Vilken ordning får ni andra göra det i?

Vi var först på hälsosamtal i v 6. Ska på inskrivning i v 11 och då lämnas också blodprover. KUB och/eller tidigt UL görs i v 13. Nu gör ju vi NIPT också i v 11 för att vi så tidigt som möjligt vill veta om det finns avvikelser istället för att vänta på KUB i v 13. Men har förstått att det ser väldigt olika ut mellan olika regioner. Vissa erbjuder tom NIPT gratis över en viss ålder. Tycker det hade varit bra om alla gjorde det med tanke på att det finns en ökad risk med åldern och KUB inte alls är lika säkert, och därmed orsakar betydligt fler onödiga invasiva ingrepp som FVP eller MKP. 
  • Blåbärsris123

Mitt första symtom och det som gjorde att jag tog ett test var när sambon frågade om vi skulle gotta till det med räkor och vitt vin till fredagkvällen. Och min spontana känsla var🤢🤮 Då var jag 3+6 och testade positivt samma kväll. Under vecka 5 kom extrem trötthet, fruktansvärt illamående, ömma bröst och supersvullen mage🙈 Har ungefär samma symtom fortfarande, v 9 nu. Mår dock lite bättre med Lergigan Comp, var helt utslagen innan😴🤮

• Blåbärsris123
    impa07 skrev 2023-04-19 17:22:04 följande:

Grattis till alla er som plussat!! 

Hur länge har ni försökt och hur har ni gjort, tajmat med ägglossningstest eller bara chansat? 

Är så rädd att jag trots regelbunden mens är för sen ute...Men tänker fortsätta hoppas lite till!!

Har inte tempat eller testat, men brukar känna av äl väldigt tydligt så har gått på det. Det tog ca 6 mån😊 Hade hormonspiral innan, så cykeln var lite bananas i början så vet inte hur många gånger jag hade äl innan det tog sig. Men jag är 43 (44 i år) och mannen 48 så ge inte upp än! Hoppas det tar sig för er snart!🌸
  • Blåbärsris123
    Otursförföljd skrev 2023-04-19 18:25:44 följande:

Jag hoppas på plus och hänger gärna på då det isåfall är min första graviditet efter 8 års försök 😍 BIM+1 och ett svagt streck, men som ändå syns i alla vinklar och ljus. Ska ta det digitala imorgon!

Grattis! Wow, 8 år!! Vilket kämpande! Håller tummarna stenhårt för ?gravid? på digitala imorgon. Uppdatera oss gärna!😍
  • Blåbärsris123
    Otursförföljd skrev 2023-04-20 07:14:48 följande:
    GRAVID 😭😭😭❤️❤️ Kan inte beskriva lyckan!!
    Åh!!!❤️ Vilken lycka för er!!! Blir alldeles tårögd här fast jag inte har en aning om vem du är. Kan inte ens föreställa mig efter så långt kämpande😍😍 Häftigt! Massor med grattis!
  • Blåbärsris123
    Cookee skrev 2023-04-20 09:36:13 följande:

Alltså jag vet inte alls vad jag ska tro om denna graviditeten?

Plussade på bim -4 och fick direkt väldigt tydliga plus och superstarka symtom med illamående, extrem luktkänslighet m.m. Har aldrig haft så i någoan av tidigare 5 grav. 

På bim -1 försvann alla symptom och strecket blev svagare, på bim var det knappt synbart. Även pulsen gick ned markant, tempen har dock hållit sig hög hela tiden. 

Sedan dess har det börjat öka i styrka långsamt och har även en del symptom som vagt illamående/obehag och molvärk, men ändå inte så starka symptom som de första 2-3 dagarna.

Fick 2-3 på clearblue igår på 4+1 och idag blev rfsu stickan märkbart starkare. 

Lägger in bild på test, äl 11 överst, sedan äl 14 (troligtvis bim, eller dagen innan bim) sedan 4+1 och sist idag 4+2. 

Någon som kan tänkas ha någon teori om hur test och symtom kan starka, sedan bli svagare och sedan starkare igen? 

Kan det bara vara så att urinen varit mer utspädd vissa dagar? Tänker att det verkar ju i sin ordning när du fått 2-3 v på CB v 4+1. Har sett många som testar med vanliga stickor dagligen och de verkar kunna variera en del i styrka även då allt är i sin ordning. Ta ett nytt CB om en vecka och kolla så det ökar till 3+. 
  • Blåbärsris123
    Cookee skrev 2023-04-20 10:54:39 följande:

Ja det hade ju varit logiskt, men har varit likvärdiga förhållanden varje morgon. Har även testat de flesta kvällar och sett exakt samma mönster, så har väldigt svårt att tro att det skulle ha med varierande koncentration i urinen att göra. 

Är mest rädd att det ska vara utomkveds, som jag haft tidigare...

Har fått remiss till VUL iallafall så bäntar på datum där, men brukar inte bli förrän i v 7 någon gång.

Förstår din oro med tanke på tidigare erfarenheter. Hoppas du får komma på VUL om inte allt för länge och att allt går bra och ser fint ut!🌸
  • Blåbärsris123
    Cookee skrev 2023-04-21 10:24:39 följande:
    Tack! :) har fått VUL inbokat till v 6+0 så får se vad de säger då, om man alls kan se något så tidigt!
    Vad skönt! Då hoppas vi att allt ser bra ut då!🌸 Vet att det ibland kan gå att se hjärtaktivitet, men inte säkert så tidigt. Förhoppningsvis kan de iaf mäta stl på graviditeten och se att det stämmer med tiden. 
  • Blåbärsris123

Hur går det för alla här och hur mår ni?

Idag gjorde vi äntligen NIPT med UL och fick se en liten minimänniska där inne. Det var full fart med vinkande armar och sprattlande ben😍 Allt såg fint ut men nu måste vi såklart invänta provsvar innan vi kan pusta ut helt. Det känns iaf lite lättare nu att vara så trött och illamående när man ändå fått se den lilla orsaken till det hela. Nu håller vi tummarna för ett snabbt och positivt svar🙏🏻

• Blåbärsris123
    Frusan skrev 2023-05-03 09:46:00 följande:
    Illamående, arg och trött sammanfattar måendet just nu 😂 och Uppsvullen som en ballong.

åh skönt att ha kommit förbi NIPT, och att de den lilla 😍

ska på inskrivning i morgon och sedan blir det NIPT om ytterligare någon vecka.
    Haha känner verkligen igen det där🤣

Ja det var första steget och väldigt skönt att få se att det faktiskt växer något där inne🥰

Spännande! Då får ni också snart se bebis😍 Vi ska också till bm imorgon och ta lite prover osv. Hade graviditetsdiabetes förra gången och urdåliga järnvärden så vi får se vad morgondagens prover säger. Hoppas på det bästa🙏🏻
  • Blåbärsris123
    Frusan skrev 2023-05-03 18:41:41 följande:
    Haha ja skönt att det finns något mer än tarmarna som växer 😝

hade visst blandat ihop veckorna så det är inte förrän nästa vecka det är inskrivning, så kan lägga till förvirrad på listan över gravidsymtom😂😂 

fick ni NIPT via regionen Eller privat?

Haha ja men precis!😅 

Amningshjärnan kommer redan under graviditeten tror jag bestämt🤯🤣

Vi valde att gå privat då vi annars var tvungna att först göra KUB v 13-14 och efter det i så fall gå vidare vid hög sannolikhet. Vill ha svar så fort som möjligt så det fick vara värt de pengarna. Får ni NIPT eller gör ni privat?

• Blåbärsris123
    Frusan skrev 2023-05-04 17:45:40 följande:
    Den gör verkligen det, så himla disträ senaste veckorna. Men det kanske hänger ihop med zombietröttheten 😅

Nä fy det är lång väntan, förstår inte varför inte regionerna använder sig av NIPT? Bör ju vara mer kostnadseffektiv än det sätt dom gör på nu. Nä vi får isf gå privat och jag vet inte ens vart man vänder sig, hör till Norrlands inland och BM hade inte en aning. 
    Den här tröttheten är inte att leka med, så inte konstigt det snurras till och blir tokigt allt som oftast🙈😅

Ja jag var redan hunnit få katastroftankar x antal gånger så det var en sådan lättnat att få se en sprallig bebis i magen äntligen🙏🏻 Bara att invänta svaret också nu då men det känns iaf mycket bättre när man fått se en pigg liten som stämde i storlek och allt🥰 Håller med om att det känns i längden mer kostnadseffektivt och man hade ju besparat en hel del invasiva ingrepp om man gjorde NIPT istället för KUB då det är betydligt säkrare. Och knepigt att de gör olika i olika regioner🤔

Idag var vi hos bm igen och har fått tid för både TUL och RUL😍 Så spännande! Och kul att få se mini igen om 4 veckor🥰
  • Blåbärsris123
    impa07 skrev 2023-05-09 19:24:57 följande:

Plussade idag, skulle fått mens igår! Känns helt ofattbart. Lång väntan till v.12 nu...

Hunnit glömma allt man ska göra haha, när är det man ska skriva in sig, göra kub och allt...? 

Läste att hälften av alla graviditeter i den här åldern slutar i missfall, så vågar inte hoppas än!! 

Åh vad roligt! Stort grattis!🌸 

Ja det är ju lång och seg väntan den där första tiden. Håller mina tummar att allt går bra och att tiden skyndar sig lite😅

Jag blev knäpp av googla sånt där, men kunde inte heller låta bli ibland. Men bara att försöka tänka positivt och glädjas åt varje vecka framåt. Har snart gått 12 fulla veckor här och väntar otåligt på NIPT-svaret som jag hoppas kommer de närmaste dagarna.

• Blåbärsris123
    MammaTillFyraHoppasJag skrev 2023-05-09 21:50:43 följande:

Här tickar tiden på, är nu i vecka 18 😀  Ska göra rutin ultraljudet om två veckor, ser allt bra ut då så kommer vi att berätta för barnen att de ska få en lillasyster 😍 Längtar till att bocka av det ultraljudet, då kan jag andas ut och börja shoppa nya bebiskläder, bädda med nya sängkläder i bebissängen och verkligen gå ?all in? i preggo bubblan 😀 

Såg att nån frågade om Nipt, vi gjorde det privat för vi orkade inte vänta på kub, få ett kass besked och sen den olidliga väntan till man får göra Nipt och få det svaret...  Hade vi gjort kub så hade vi fått Nipt gratis, för jag är 42,5 år. Men vi gjorde Nipt direkt och betalade för att slippa en massa oro och väntan.

Åh vad härligt!😍 Har ni gjort både NIPT och TUL innan eller bara UL i samband med NIPT? Så mysigt att njuta av gravidbubblan och förbereda för bebis! 

Vi fick svar på NIPT idag! Varit så sjukt nojig av och till men vi fick låg risk på alla trisomier och det blir en liten lillebror😍 De stora barnen vet redan om graviditeten men vi tänkta berätta för minsta nu när vi fått svar. Hon har tjatat om ett småsyskon (allra helst lillasyster😅) så hoppas hon nöjer sig med en lillebror🙈 Visade 18-åringen svaret förut och han skrek YES när han såg att det stod pojke🤣 Han tycker lillasyrran kan vara riktigt jobbig så han hoppades på pojke, precis som min sambo🥰💙
  • Blåbärsris123

Härligt att höra hur det går för er, och kul att ni varit på UL och fått se den lilla. Det blir så mycket verkligare då och en lättnad att se att något faktiskt lever och växer där inne🥰

Här går vi in i v 18 imorgon och sedan ca 1,5 v kan jag känna fladdrande fosterrörelser. Så härligt men nu väntar resten av familjen på att det ska kännas på utsidan av magen också. Vi har varit på TUL och fick flyttat BF fem dagar tidigare. Allt såg fint ut och nu väntar RUL om ett par veckor.

Jag mår generellt betydligt bättre äntligen men de sista dagarna har jag mått väldigt illa igen🤢 Så segt men jag hoppas bara att det är för att det varit stressigt och för lite vila helt enkelt.

Pyret10 hoppas ni får ett snabbt och positivt svar på NIPT. För oss tog det 8 dagar (6 arbetsdagar) så ganska fort ändå. 

Svar på tråden Någon mer som precis plussat