Går det att ha en döv katt ute?
Hej! Jag har två katter, den ena är döv. Han har varit det sedan födseln. Båda två är innekatter. Det har varit en självklarhet från början att katterna ska vara inne eftersom jag inte vågat riskera något med den döva, men nu har jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt för honom att bli utekatt (då skulle min andra katt också bli det).
Jag märker på honom att han egentligen skulle må väldigt bra av att vara ute. Han sitter ofta i fönstret och följer allt som händer utanför, och när jag tar ut honom i koppel är han så nöjd. Han är inte ett dugg rädd och utforskar nyfiket omgivningarna.
Jag bor i ett lugnt villaområde. Här på min gata kör folk lugnt, men problemet är mer om han skulle gå längre bort där det är lite mer trafik. Jag bor flera kilometer från den stora vägen, men däremot finns det ju folk som inte riktigt håller sig till hastighetsgränsen på 30 på gatorna runt omkring mig. Jag tänker att OM jag ska ha honom ute så ska jag ha GPS så att jag kan se vart han är.
Vad tror ni, är det för riskabelt? Jag har tänkt flytta ut på landet så småningom, och där har jag tänkt katterna ska få vara ute, men just nu har jag ingen möjlighet att få tag i ett sådant boende.