Inlägg från: bangarang |Visa alla inlägg
  • bangarang

Går det att ha en döv katt ute?

Hej! Jag har två katter, den ena är döv. Han har varit det sedan födseln. Båda två är innekatter. Det har varit en självklarhet från början att katterna ska vara inne eftersom jag inte vågat riskera något med den döva, men nu har jag börjat fundera på om det skulle vara möjligt för honom att bli utekatt (då skulle min andra katt också bli det).

Jag märker på honom att han egentligen skulle må väldigt bra av att vara ute. Han sitter ofta i fönstret och följer allt som händer utanför, och när jag tar ut honom i koppel är han så nöjd. Han är inte ett dugg rädd och utforskar nyfiket omgivningarna. 

Jag bor i ett lugnt villaområde. Här på min gata kör folk lugnt, men problemet är mer om han skulle gå längre bort där det är lite mer trafik. Jag bor flera kilometer från den stora vägen, men däremot finns det ju folk som inte riktigt håller sig till hastighetsgränsen på 30 på gatorna runt omkring mig. Jag tänker att OM jag ska ha honom ute så ska jag ha GPS så att jag kan se vart han är. 

Vad tror ni, är det för riskabelt? Jag har tänkt flytta ut på landet så småningom, och där har jag tänkt katterna ska få vara ute, men just nu har jag ingen möjlighet att få tag i ett sådant boende. 

• Svar på tråden Går det att ha en döv katt ute?
  • bangarang

Jag vet att det finns andra ägare till döva katter som haft dem ute, därför ville jag bara höra lite om andras erfarenheter och tankar. Jag behöver inte läsa några kattböcker. Jag är uppvuxen med katt och har haft många olika djur. Jag tar tagit hand om dem alla som om de vore mina barn.

Jag har inte sagt att jag ska låta honom bli utekatt, bara att jag funderar på om det är möjligt. Jag vet att rävar kan ta katter men det är väldigt sällsynt. Rävar är oftast väldigt skygga och springer undan när de upptäcker en fara.

Min tanke med inlägget var att ta del av andras tankar om detta, och uppenbarligen har det varit väldigt starka åsikter hittills.

• bangarang

Jag behöver INTE inhämta mer kunskap, jag ville bara ventilera den här frågan med andra kattmännislor. Du verkar bara vara intresserad av att komma med pekpinnar och läxa upp mig, så jag ber dig att lämna den här tråden nu. Hejdå.

• bangarang
    Anonym (Granne) skrev 2020-06-05 22:51:10 följande:

Grannens katt har blivit döv med åren, och han går ute, men då har han hört i flera år tidigare och lärt känna omgivningen. Vi bor vid en 70-väg så det går ganska fort här.

Det jobbiga blir ju om det finns fler katter i området och din katt måste vandra iväg för att kaffa sig ett revir, de kan gå rätt långt, och dessutom om ni har räv/lo/annan katt eller andra farliga djur som anfaller...

Har svårt att försvara att han skulle bli utekatt, riskerna är för stora. Men om man anser att katten mår bättre av en liten tid i frihet än ett långt liv i fångenskap, och att han dör en snabb död om han skulle råka illa ut så visst. Men vågar man chansa på att han inte bara blir skadad och får lida...

Svårt, gör vad ditt hjärta säger...

Ok, ja jag tänker så också att om min kisse kan lära känna området så skulle han kunna klara sig ute. Han är jätteduktig på att fånga småkryp så han skulle vara perfekt som stallkatt exempelvis. Dock lutar det mer åt att han får börja vara ute på egen hand när jag flyttat ut på landet.
Svar på tråden Går det att ha en döv katt ute?