Inlägg från: Anonym (Carin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carin)

Min 19 åriga son väger bara 40 kg

Hej ts!

Om alla blodprov såg bra ut och läkaren inte tyckte vidare medicinsk utredning behövdes:

Hur ser det ut i släkten? Är där fler väldigt smala/underviktiga personer? Ligger det i släkten med hög ämnesomsättning?
    Annars tänkte jag att man måste utesluta att din grabb inte har någon ätstörning, bulimi tänkte jag närmast på eftersom du säger att han äter bra.
    Även killar kan drabbas av detta, och blivit vanligare på senare år i takt med att även synen på den manliga kroppen i media är alltmer extrem (se ex de unga killarna som är med i realityshows som Paradise Hotel).
    Har killen märken på fingrarna (man får frätskador om man stoppar fingrarna i halsen för att kräkas regelbundet)? Går han undan strax efter måltiderna?

Om det är helt uteslutet och han är medicinskt kollad, så är min största rekommendation att ordna så grabben får en möjlighet att börja träna under en personlig tränares ledning. Det kommer ge honom både en chans att bygga på sig muskler, och en riktig tränare kommer också att ge honom tips och råd om hur han bör äta för att det skall passa ihop med träningen (ex ladda före och efter träning med bra mellanmål). Viktigt dock att tränaren redan från början får rätt info, om vad killen vill uppnå att det inte handlar om att vinna muskeltävlingar eller guldmedaljer, kanske kan du ringar runt lite i förväg för att kolla lite så ni hamnar hos rätt gym med rätt personlig tränare.
    Lite stabilare kropp (nu pratar jag inte muskelbyggande och sex-pack här utan bara att få en starkare och stabilare kropp) med lite större muskler kan också ge honom underverk för hans självförtroende.

I vilken del av landet bor ni?

• Anonym (Carin)
    Martini skrev 2020-06-05 18:27:42 följande:

Carin, tack för ditt utförliga svar. Sonen har inte ätstörning/bulimi, etc. Han har alltid varit tunn. Har en tunn benstomme och hela uppväxten fick vi gå på extra vägningar men inget mer gjordes. Jag är väldigt liten och var tunn när jag var ung, så även sonens moster, mormor, morfar, ja han har det i släkten tyvärr. Men han blev ännu lite tunnare och kortare än de andra manliga släktingarna. 
    Jättebra tips om att boka en personlig tränare och kolla runt lite innan. Jag är bara rädd att han har för lite tillväxthormoner och att det inte upptäckts. Jag vet inte vart man kan vända sig för att få göra ett sådant test. Vi bor nära Stockholm.

Han har antagligen vuxit färdigt på "längden" så tillväxthormonbehandling är ändå inte aktuell. Jag har flera lite kortare killar i bekantskapskretsen (runt 170-175 sådär) och vet att de haft mycket att kämpa med när det gäller sitt självförtroende och självbild. Din pojke kommer nog inte kunna bli längre, men en stark och stabil kropp, med lite större proportioner, kommer att göra underverk för honom.

Många av mina vänner som är kortare har börjat med olika typer av kampsporter, det är perfekt om man är kort och tunn, för där handlar det främst om teknik. Men som sagt börja med en personlig tränare (det är dyrt, men så värt det), se det som att han får en "träningsbrorsa", så en lite yngre kille vore perfekt, en som har lite allmänt fokus och inte "muskeltävlingsfokus". Och ta gärna upp att ni gärna tar emot råd som gäller kost/träning också.
Svar på tråden Min 19 åriga son väger bara 40 kg