Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Min 19 åriga son väger bara 40 kg

Följer gärna tråden då jag har en 17-åring som väger ungefär lika men är lite längre än din son, så han är alltså ännu mer underviktig. 

Har det här alltid varit ett problem?

Det har det för min son, alltid haft perioder då han legat under sin kurva. 

Min son äter bra men är selektiv i sitt ätande, dvs han gillar bara vissa saker. Det bästa vi har gjort har varit att helt enkelt bara laga de saker han gillar till honom, efter många år av kämpande för att han ska äta de där extra mellanmålen (som han utan undantag inte gillar). 

Han äter tex gärna en stor måltid med bacon, ägg och bönor, men vägrar smörgåsar, yoghurt och gröt. Så det handlar inte om att han svälter sig direkt.

Jag upplever för min son att problemen uppstod när han som liten hade en mjölkproteinallergi som inte upptäcktes förrän han var 1.5, sedan satt den i tills han var 14, han känner fortfarande av den vid enstaka tillfällen, men har sagts från vårdens sida att han ändå ska äta små mängder mjölk i maten. Skolan gjorde upprepade gånger misstaget att råka ge honom mjölkprotein hela hans grundskoletid, så han blev ofta dålig i magen pga detta.

Jag tror det i min sons fall finns någon rädsla eller påminnelse om problem med magen i samband med mat. Samtidigt kan han äta riktigt fet och proteinrik mat utan att gå upp ett gram dagligen numera.

Var din son sen in i puberteten? Växer han fortfarande?

Svar på tråden Min 19 åriga son väger bara 40 kg