Varannandagsfasta, eller 1:1 metoden
Hej!
Idag (eller egentligen igår, men det här är min första fastedag) börjar jag min period av varannandagsfasta.
Såhär ser jag ut i siffror idag:
Längd: 178 cm
Vikt: 73 kg
Mål: 68 kg (Längd förhoppningsvis oförändrad )
Såhär har jag planerat mitt upplägg:
Varannandagsfastan innebär, som namnet antyder, att man fastar varannan dag. Så, varannan dag äter jag mitt fulla kaloribehov (2350 kcal/dag- och kanske lite mer) och varannan dag ska jag fasta helt och hållet, men kaffe/ te och vatten är tillåtet.
Upplägget tänkte jag köra i fyra veckor, och sedan dra ner till 5:2 istället. När jag når min målvikt så är tanken att jag vill ha kvar någon form av fasterutin, men inte helt säker på hur än (kanske en dag i veckan? 16:8?) och då är det helt på grund av hälsofördelar och inte viktnedgång.
Jag styrketränar regelbundet, ca 3-4 gånger i veckan, och de dagar som jag inte styrketränar går jag en längre promenad á ca 8 km.
I den här tråden tänkte jag följa upp med resultat, men tar också väldigt gärna emot era tankar och funderingar och självklart erfarenheter.
OBS!! undanber negativa kommentarer som 'det bästa man kan göra är att äta nyttigt och regelbundet' eller 'du har gått i en kommersiell fälla!'. Med andra ord, här pratar vi positivt, och konstruktivt, om periodiskt fasta!
Hoppas ni vill hänga med :D