Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Stort barn! Behöver pepp/information

Fast +22 % ligger ju precis på gränsen för vad som är inom normalspannet. Skulle det ligga ännu högre nu vid nästa mätning kan ju induktion vara ett alternativ. Man gör ju inte ett kejsarsnitt bara för att tillväxten ligger runt 20%. I första hand ser man till att man inte går en massa över tiden.

• Anonym (H)
    Sonneblom skrev 2020-06-11 13:23:14 följande:

Ja, hoppas att jag kan få minst en TUL till, förra TUL, som var på remiss pga avplanade SF-mått (!!) samt minskade fosterrörelser, var det inga tider i hela Stockholm förrän 5 dagar har gått. Har flera "riskfaktorer" för att gå över tiden (35 år, förstföderska, väntar en pojke). 22,06 % var det, men jag har läst att det finns ganska stor felmarginal på TUL. Problemet är att jag tyvärr har två nära vänner som de ena fick allvarliga bristningar och den andra en stor blödning pga av just stor barn (4000g resp 4200g) , saker jag visste om innan TUL gjordes. Både fick dock bra vård ( i Uppsala resp. Tyskland). Behöver inte blir samma sak för mig, såklart, men man präglas ju av andras historier. 

Fast 4000 och 4200 är inte speciellt stort utan helt normalt. Så länge de kommer i rätt tid såklart.
Svar på tråden Stort barn! Behöver pepp/information