annmk skrev 2020-06-23 13:51:42 följande:
Jag har ända sedan början av puberteten haft extremt regelbunden mens. Det var först när jag fick grav anorexia i 13-årsåldern som den försvann i ca ett halvår. Men jag är frisk från det idag så vet inte vad det kan vara. Har dock haft rätt stressigt på jobbet (fick nytt jobb i januari) och tränat rätt mycket. Äter dock normalt idag och har ingen direkt ätstörningsproblematik.
Det är stressigt att känna detta illamående och som att det simmar något i magen om det inte är det.. även känt en slags mensvärk idag. Vi får väl se vad det resulterar i Men jag hoppas att jag inte ska behöva gå runt och oroa mig mer
Du nämnde inte när du ändå träffade läkare att du inte haft mens på så länge? För det låter som om det behöver kollas upp om du haft regelbunden mens i många år. Det kan ju vara så enkelt som att stress och mycket träning är orsaken, men då är det ett tydligt tecken på att du behöver minska ner på såväl stress och träning för att undvika att din kropp säger ifrån på allvar och att du blir kroniskt sjuk. Frågar du mig så är det bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
Gällande att det känns som att det simmar något i din mage så är det med högsta sannolikhet dina tarmar som du känner. Lika sannolikt är det att illamåendet beror på stressen och att du fått magkatarr. Testa någon receptfri medicin från apoteket mot magkatarr så får vi se om du i alla fall inte kan slippa illamåendet. Känslan av mensvärk kan mycket väl vara att du känner av ägglossningsvärk med tanke på att du hade en så stor äggblåsa enligt ultraljudet