• PsykopatLena

Läskigt att föda?

Som rubriken lyder är det läskigt att föda barn? Blev livet och moderskapet bra efteråt? Blev du lycklig av att få ett barn?

Om man tänker efter är det ganska sjukt hur det går till. Det hade väl varit bättre att lägga ägg istället ?! Än att föda ur en hel unge ur fittan det är ju sjukt ju . Alltså va i .. Hur tänkte dom där ?? Riktigt obehagligt tycker jag det verkar som. Nä tror jag avstår !

Bra gjort till er som lyckats ändå . Tur att man lever på 2020 talet dock och det finns alternativ som att kunna avbryta en graviditet om man skulle vilja eller adoptera!!!

• Svar på tråden Läskigt att föda?
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (Åsikter) skrev 2020-06-27 15:24:33 följande:

Och där har vi den nedlåtande tonen igen mot kvinnor som inte vågar föda vaginalt av olika andledningar.

Håller dock med om att de som önskar snitt borde få mer psykologisk hjälp tidigare i graviditeten

Ibland läser man om kvinnor som minsann tänker vägra föda vaginalt. Vilket är urlöjligt, får de inte snitt så finns helt enkelt inte något annat alternativ.
  • Anonym (Åsikter)
    Anonym (Lilo) skrev 2020-06-27 16:00:19 följande:

Ibland läser man om kvinnor som minsann tänker vägra föda vaginalt. Vilket är urlöjligt, får de inte snitt så finns helt enkelt inte något annat alternativ.

De som uttrycker sig så är troligtvis fruktansvärt rädda. Det finns de som är beredda att åka utomlands, under pågående pandemi, för att betala privat för snitt. Alternativt ta livet av sig.

Med det sagt. Man måste förstå att detta inte bara handlar om att vara LITE rädd.

Vad som även bör sägas är att OMFÖDERSKOR med tidigare traumatiska förlossningar står för majoriteten av snitten utan medicinsk grund i Sverige. Alltså personer som redan upplevt en vaginal förlossning och av förklarliga skäl inte vill uppleva samma sak en gång till.
  • Anonym (Åsikter)
    Anonym (Lilo) skrev 2020-06-27 16:00:19 följande:

Men självklart har du rätt. Blir man nekad blir man så illa tvungen att föda vaginalt, åka utomlands och betala privat, alternativt som sagt ta livet av sig
  • Anonym (B)
    Anonym (J) skrev 2020-06-27 13:33:29 följande:

Kvalificerat skitsnack. Vi har en av världens bästa vård här. Att vilja snittas pga rädsla är endast baserat på okunskap.

Du har ingen aning vad som är orsaken till varje snitt av humana skäl, din kommentar är baserad på okunskap om något.
  • Anonym (B)
    Anonym (Lilo) skrev 2020-06-27 13:38:51 följande:

Ja, så är det helt klart.

Snitt pga inbillning borde hanteras av psykiatrin istället för kirurgin.

Tror du på riktigt att förlossningsrädsla är inbillning är du ju tappad bakom en vagn. Prova läsa på lite.
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (B) skrev 2020-06-27 16:12:12 följande:

Tror du på riktigt att förlossningsrädsla är inbillning är du ju tappad bakom en vagn. Prova läsa på lite.

Tack, men det behövs inte.
  • Anonym (B)
    Anonym (Lilo) skrev 2020-06-27 16:15:31 följande:

Uppenbarligen finns det behov för det.
  • Anonym (B)
    Anonym (Lilo) skrev 2020-06-27 16:15:31 följande:

• Tow2Mater

Till TS: snitt ger inte arr pa magen idag, endast ett litet snitt nedanfor bikinilinjen gors. Det var nog 30 ar sen det var ett stort snitt pa magen som gallde.

• Anonym (Åsikter)
    Tow2Mater skrev 2020-06-27 16:50:52 följande:

Till TS: snitt ger inte arr pa magen idag, endast ett litet snitt nedanfor bikinilinjen gors. Det var nog 30 ar sen det var ett stort snitt pa magen som gallde.

Ja precis. Själva ärret är det nog inte många som lägger särskilt stor vikt vid
  • Anonym (Åsikter)
    Anonym (B) skrev 2020-06-27 16:23:17 följande:

Kan inte annat än hålla med dig
  • Anonym (Lilo)
    Anonym (B) skrev 2020-06-27 16:23:17 följande:
    Har du svårt med läsförståelsen?
  • Anonym (Jobbigt)

Tur att vi bor i ett land där man kan besluta själv om man vill skaffa barn och hur man önskar föda barnet.Alla kvinnor klarar inte av vaginal förlossning .

• Anfield12

Läskigt och läskigt, mest utdraget och eländigt. Själv valde jag snitt och det var en fantastisk upplevelse, kan varmt rekommendera det. Jag upplevde det inte som särskilt smärtsamt efteråt heller, fast det är nog väldigt individuellt.

• Anonym (....)

Jag tyckte det var en otroligt obehaglig känsla iallafall

Kändes som att alla inälvor ramlade / skulle ramla ur fittan på mig (fast det bara var bebisen).

• MammAmma

Det beror nog på vad man har för erfarenheter. Jag fick barn som rätt ung (18, 20, 24 och 29) och hade liksom inte hunnit tänka på och arbeta upp någon förlossningsnoja innan jag väl befann mig i situationen. Och första förlossningen gick bra så jag var aldrig rädd för kommande.

• Anonym (Ronja)

Att vara gravid å genomgå förlossning vaginalt är nog det värsta jag gjort . Samtidigt fick jag min lilla tjej som jag skulle offra mitt liv för om det krävdes.

Gick med hemska förvärkar nästan en hel vecka, sedan vid själva aktiva kryssningsfasen trodde jag att jag skulle dö av en hjärnblödning och även spricka hela vägen.

Jag sprack men grad ett bara lyckligtvis. Dagarna efteråt kunde jag inte sitta eller gå, sveda vid toabesök, åt ständigt värktabletter en vecka efteråt.

Men samtidigt är den glädje att få vara mamma är så otroligt stor

Svar på tråden Läskigt att föda?