• Beki

Vad ska jag göra åt mitt hår!

Klipp bort allt sen låt växa håret igen. Så här jag gjort.

• Beki
    Fotella skrev 2020-07-02 15:54:54 följande:

Känner du att ditt hår har blivit som innan och hur lång tid tog det? Känns som 2 år är för mkt och känns som det är skadat för alltid. Min hår-mängd har halverats...

Du måste klippa bort det skadade håret för den tar upp all näring för att reparera sig själv och hårstrån i övrigt får mindre. När du avlägsnar det skadade håret då får ditt hår som är kvar mer vitaminer och kommer att bli bättre. Så länge du har skadade hårstrån kommer det inte att bli bra som innan. Håret växer ca 1 cm per månad så under några månader märker du skillnad
  • Beki
    Barbro45 skrev 2020-07-02 18:01:03 följande:

Nja, det där är inte riktigt korrekt. Den enda del av håret som lever är hårsäcken. Ett hårstrå är dött och saknar både blodtillförseln och nerver, därför kan ett hårstrån inte reparera sig själv. Allt är grundläggande biologi som vi lärde oss i högstadiet, gäller fortfarande trots all reklam vi får om produkter som ska reparera ditt hår.

Det är just det att folk tror som du säger, att den är dött .Forskare har ändrat sig i den frågan och har kommit fram att ett hårstrån är densamma som en majsplanta ????
  • Beki
    Barbro45 skrev 2020-07-02 20:57:30 följande:

Vilka forskare? Har du en länk till relevant forskningsstudie?

Ja men den är inte på svenska inte svenskt forskning
Svar på tråden Vad ska jag göra åt mitt hår!