Inlägg från: MammAmma |Visa alla inlägg
  • MammAmma

OCD - skin picking

Jag har inte OCD, men däremot hade jag dermatillomani, för mig var det främst ansiktet och hårbotten som blev drabbat av konstant rivande, klämmande och petande. Och allt klämmande och rivande gör ju att man får mer och mer att pilla på - ond cirkel.

För min del så skedde mycket av rivandet och klämmandet framför badrumsspegeln, så jag bytte ut lysröret mot en svagare styrka och skruvade ur taklampan. Jag såg inte alla imperfektioner så jag hade inte lika mycket att pilla på och min hy fick chansen att sakta läka. Det tog lång tid, åratal, men man kan nog anse mig "botad" nu. Jag gjorde dock inte annat åt det, så det kanske kan gå fortare. Jag vet inte...

För dig ser det ut att vara hälen/-arna som är drabbade. Det finns inga easy fixes, men ett steg mot att bli bättre tänker jag kan vara att satsa lite på t ex fotvård/pedikyr, uppmjukande hälkrämer och/eller såna här sockor med gel på insidan som håller fötterna mjuka. Har man torra "stickiga" fötter är man ju mer benägen att pilla och riva, tänker jag.

Svar på tråden OCD - skin picking