Rädd för att gå till tandläkaren
Hej! Jag har ett problem som tynger mig så oerhört mycket och det är min rädsla för att gå till tandläkaren. Egentligen har jag inget problem med att gå till tandläkaren för undersökningar och så utan det är när det är andra former av ingrepp. Det grundar sig i min fobi för nålar så blodprov och sprutor till exempel är hemskt för mig. Jag har tidigare lagat hål i mitt liv utan bedövning. Då har det bara känts lite då hålet antagligen inte var så djupt. I januari i år skulle jag laga ett hål, valde såklart då att köra utan bedövning. Det gick bra till en början men sen klarade jag inte av smärtan då det antagligen var ett ganska djupt hål. Det blev nästan klart men inte helt så vi avbröt och de fyllde igen hålet. Planen var att jag skulle få komma tillbaka om någon månad och då få lugnande innan. Problemet blev ju att Coronaviruset gjorde att tandläkarmottagningen stängde och det var bara jourtandläkaren som var öppen. Jag hade inga större besvär fram tills april då det började göra ont. Jag hade väldigt ont i ett par dagar, det gick sedan över och efter det har jag haft ett väldigt jobbigt obehag i tanden samt att det ilar lite i tanden. Det ilar lite då och då men även när jag äter och dricker ibland. Jag har blivit erbjuden tider för att laga tanden men har inte kunnat då jag har jobbat. Nu har jag i flera dagar velat ringa jourtandläkaren för att få det fixat, jag tycker det börjar bli lite väl jobbigt att ha tanden så här. Jag tänker varje kväll när jag är ledig dagen efter att jag ska ringa direkt på morgonen, men det blir inte så. Jag vågar helt enkelt inte men jag vill så gärna få tanden fixad. Jag tänker på det här i princip hela tiden och det är jättejobbigt. De sa att jag kan få lugnande hos jourtandläkaren också. Jag vill få lugnande innan men jag har aldrig fått det förut så blir nervös över det också. Har ni några tips till mig? Har ni tagit lugnande hos tandläkaren? Har det funkat bra för er? Dela gärna med er av era upplevelser så jag förhoppningsvis kan bli lite lugnare. Ska försöka ringa jourtandläkaren imorgon igen.