Alldeles för stor förskola (300 barn)
Hej! Mitt barn har fått placering på en nybyggd förskola med 300 barn och 15 avdelningar! Ni läste rätt! En hel fabrik av barn! Jag ska göra allt i min makt för att få annan förskoleplats för en så stor institution med massvis av okända folk ser jag inte gynna ett litet barns utveckling, trygghet och lärande. Tänk så många olika pedagoger samt vikarier det kommer vara i omlopp på förskolan. Tänker också att det blir väldigt opersonligt och tycker även det känns otryggt med så många anhöriga som kommer vara knutna till förskolan, räkna 2 föräldrar på varje barn ( vet att det finns ensamstående också) och vips så talar vi om 600 vuxna. På en så stor förskola kan personalen omöjligt heller ha koll på om någon utomstående rör sig inne på förskolans område då de inte kan ha koll på.alla föräldrar, kompisar och anhöriga. Detta känns otryggt då vem som i princip kan ta sig in där utan att någon kanske märker det.
Jag ser inga fördelar alls med en så stor förskola, tvärtom visar mycket forsning hur stora barngrupper, höga ljudnivåer, massa okända vuxna etc kan bidra till stress, psykisk ohälsa och allmänt försämrat mående.
Hade ni velat ha ert barn på en sådan förskola? Kan ni se några fördelar för barnet?
Som sagt, jag ser inga och tycker det är vansinne att det ens kan tillåtas att bygga en så stor "fabrik av barn ". Kan liksom inte alls se hur det kan gynna barnets grundläggande behov på något vis alls.