Låter väldigt likt hur vi har det med vår pojke som blir 5 månader på onsdag. Det som faktiskt hjälpt oss de senaste tre veckorna är att hålla honom vaken lite längre mellan sovningarna på dagen. Innan började han gäspa/gnugga ögonen/bli stirrig efter 1-1,5 h, så då tolkade jag det som att han var trött och försökte söva honom. För oss har det alltid varit bära/guppa i famnen som gäller vid sovning, han har hatat vagnen, och det har tagit mellan 20-40 minuter av missnöje/gråt/skrik att få honom att somna varje gång. På kvällarna timmar. Men då läste jag på rullavagn.se om hur barn i den åldern ska sova (haha (!), 15-18 h/dygn sägs det, vår pojke ligger på 11-13 h/dygn), och hur man kan styra sovtiderna på dagen. Så jag började helt enkelt försöka följa det dagtid, istället för att han bara är vaken 1-1,5 h så är det bara så kort på morgonen, sen är det 2-2,5 h som gäller. Och faktiskt så har det hjälpt! Då är han ju riktigt, riktigt trött så nu somnar han på 5 minuter utan kamp i vagnen. Kvällarna och nätterna har också blivit bättre, så mitt tips är helt enkelt att hålla ut lite längre mellan sovningarna.