Flytta med barn vid separation
Lilla Luna skrev 2020-10-14 21:03:58 följande:
Det har du helt rätt i tycker jag. Det kan ju skilja stort från person till person. Men jag tänker lite hur det ser ut rent juridiskt. Jag tänker att om jag tex separerar från barnets andra förälder och har barnet merparten av tiden, vardagar osv, så blir jag liksom låst till den aktuella kommunen såvida inte den andra föräldern godkänner flytt av barn, medan den föräldern som inte är boende förälder och kanske inte ens är intresserad av att vara det kan flytta vart som och hur som. Men det finns kanske ingen mall för sånt här.
Det finns lagar och rättsfall som reglerar detta.
Underförstått i nedanstående är att man flyttar med barnen. Alltså, inte att du flyttar själv utan barn.
Är du inte boförälder har du all rätt i världen att flytta precis vart du vill oavsett om konsekvensen blir att du aldrig mer ser dina barn.
Det här handlar främst om ett barnperspektiv, att barnen har rätt till sina föräldrar. Det handlar alltså inte om föräldrarnas rätt att flytta.
För länge sedan var flytt ett sätt för att utmanövrera främst fäderna. Många som var pappor på 60,70 och 80 talet fick finna sig i att de blev av med sina barn när mammorna tog ungarna och flyttade till andra sidan Sverige.
Sedan slog pendeln över åt andra hållet, då kunde bo-föräldern inte ens byta bostad utan den andre förälderns tillstånd. Många var de som hamnade i en ekonomisk knipa då de satt fast med ett stort och dyrt boende.
Nu är det någonstans mittemellan. Som boförälder kan du flytta i närområdet, i praktiken inom kommunen utan tillstånd. Ska du flytta längre måste du alltid ha den andre förälderns tillstånd.