Inlägg från: kebabtallrik |Visa alla inlägg
  • kebabtallrik

Hur lär man dem att somna själva?

Hej,

Vi har e 5-månaders flicka och vi börjar bli riktigt utmattade. Hon sover dåligt på nätterna (vaknar och vill tutta/amma ofta), hon vägrar napp och flaska. Och nu till topic, den enda platsen hon somnar på är när pappan (yes, jag funkar inte) bär henne i famnen och går runt hemma och guppar. Spelar ingen roll om det sovstunder på dagen eller att somna på kvällarna. När hon väl sover så lägger vi ner henne i vagnen och 75% av gångerna är det då som att ge henne en injektion av adrenalin för hon vaknar direkt (dock med ett leende). Hon sover även väldigt korta stunder och har alltid gjort (ca 30 min).
    Hon kan liksom inte slappna av i sängen eller liknande. Det blir mer och mer skrik och gråt ju tröttare hon blir.

Någon som har tips? 

• Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?
  • kebabtallrik
    Litorina skrev 2020-10-31 09:03:35 följande:

Hon är pytteliten och behöver massor av närhet. Ge henne det. Vissa barn gillar inte att somna själva. Och vad är poängen med att göra det? Varför ska bebisarna somna ensamma, men de vuxna få kura ihop sig med varandra i dubbelsängen?

Våra barn är också närhetsälskare och kom upp till oss på nätterna tills de var 5-6 år ungefär. Man får ta barnen som de är och ge dem det de behöver. Barnet blir inte bortskämt av mycket gos.

Nej såklart, somna själv kanske var dåligt formulerat, mer att somnna i en vagn eller liknande tex. Pappan jobbar hemifrån med ett yrke som kräver mkt fokus/koncentration, och det är inte hållbart att han ska söva bebis varannan timme under dagarna.
  • kebabtallrik
    Litorina skrev 2020-10-31 09:12:40 följande:
    Vårt barn vägrade liggvagn. Somnade i famn tills hon var ca 1,5 år. Sedan på vuxens arm i sängen. Ibland bara är det så. Men förstår att det blir väldigt besvärligt iom att pappan jobbar hemifrån.

Vi var fö fruktansvärt trötta under småbarnsåren, så jag vet hur det är. Skitjobbigt. Men det går över! Kan pappan kanske gå ner i arbetstid ett par månader?
    Pappan är egenföretagare och har det redan besvärligt nog med tanke på Corona, och att bebisen ser honom som ende godkände sövare.

Vet inte hur vi ska göra, suck.
  • kebabtallrik
    Litorina skrev 2020-10-31 18:50:01 följande:
    Det här kan vara värt att prova. Vill bara tillägga att om vi hade gjort så med vårt barn, som verkar likna TS, så hade barney förmodligen skrikit tills hon svimmade eller kräktes. Så bli inte nedslagen, TS, om det inte funkar.
    Mm nej det funkar verkligen inte. Vår dotter skriker isåfall X antal timmar tills hon somnar av utmattning. Att bara lägga ner i en säng och buffa lite som verkar fungera för en del finns inte på kartan. Man måste som sagt aktivt hjälpa henne att somna genom att bära henne i famnen, hyscha och guppa. Idag sov hon dock faktiskt nästan två timmar i vagnen på stan, så det får väl bli mer promenader ute.
  • kebabtallrik
    S23 skrev 2020-10-31 19:50:29 följande:
    Har du läst på om plusbarn? Nu behöver era problem inte alls innebära att er dotter är det. Men oavsett kan det vara skönt att läsa om för att förstå att andra har barn som beter sig liknande med stort närhetsbehov
    Jo, just nu tycker jag det mesta stämmer in. Dock går man tillbaka en vecka så vet jag inte. Det är främst just att somna och komma till ro som är ett problem. Den här veckan har hon varit extrem och passar in på det mesta men är nog en fas samt att hon fick vaccin i början av veckan. I övrigt (bortsett från den här veckan) så ligger hon gärna i baby-gymmet länge och pular när hon är pigg. 
  • kebabtallrik

Två månader senare och vi är tillbaka på ruta ett känns det som. Vagnen gick OK ett tag men nu är det skrikfest igen.

NÄR SLUTAR DE KÄMPA EMOT SÖMNEN som om det vore tortyr???

Svar på tråden Hur lär man dem att somna själva?