• Grilimy

Hjälp! Återföring av fryst embryo

I morgon har jag UL inför återföring av fryst embryo, men idag redan på dag 9 har jag glad gubbe på ÄL test!!! Har ätit letrozol. Har en ovitrelle spruta jag skulle ta inför återföring. Men hur gör jag nu!??? Det är söndag och går inte gå tag på dem. Ska jag chansa och ta sprutan på eget bevåg ikväll? Eller kan man ta den i morgon efter ÄL??? Nån som vet när i cykeln sprutan ska tas inför detta??

• Svar på tråden Hjälp! Återföring av fryst embryo
  • Ellie

Ta den som planerat inför återföring, dvs på den tid kliniken sagt att du skall ta den. Var det kliniken som ville att du skulle ta ÄL-test?

• Grilimy

Kliniken har sagt jag ska ta ÄL test men när sprutan ska tas skulle de avgöra i morgon på UL som de satte upp på dag 10 för att ÄL inte skulle hunnit vara. Men kände av det idag så tog test dom var positivt. Så vet inte alls om jag bör ta sprutan elle

• Ellie
    Grilimy skrev 2020-11-08 15:29:39 följande:
    Kliniken har sagt jag ska ta ÄL test men när sprutan ska tas skulle de avgöra i morgon på UL som de satte upp på dag 10 för att ÄL inte skulle hunnit vara. Men kände av det idag så tog test dom var positivt. Så vet inte alls om jag bör ta sprutan elle
    Jaha, men ta inte sprutan innan du träffar dem då. Gör som de sagt.
    Sprutan är ju till för att skapa ägglossning. När embryot skall tillbaks in avgörs i förhållande till ägglossningen, och jag tror det är bättre att inte ta något på eget bevåg.
  • Grilimy
    Ellie skrev 2020-11-08 15:35:18 följande:

Jaha, men ta inte sprutan innan du träffar dem då. Gör som de sagt.

Sprutan är ju till för att skapa ägglossning. När embryot skall tillbaks in avgörs i förhållande till ägglossningen, och jag tror det är bättre att inte ta något på eget bevåg.

Ja du har nog rätt hoppar över sprutan. Men ägglossning fick inte ske innan sprutan så risken kanske är att vi inte kan genomföra det som tänkt.
  • Pimpinellan
    Grilimy skrev 2020-11-08 16:27:49 följande:
    Ja du har nog rätt hoppar över sprutan. Men ägglossning fick inte ske innan sprutan så risken kanske är att vi inte kan genomföra det som tänkt.
    Ovitrelle är ju en ägglossningsspruta som ska garantera äl. Om du får äl av dig själv spelar den ingen roll. Man kan dessutom ta Ovitrelle samma dag som insättning som extra stöd. Har jag gjort många gånger. Jag ser verkligen inga skäl till varför du inte skulle kunna göra FET.
  • Ellie
    Grilimy skrev 2020-11-08 16:27:49 följande:
    Om jag minns rätt är det väl för att de skall kunna ha exakt koll på när ägglossningen sker, så de vet när embryot skall in.
  • Grilimy
    Pimpinellan skrev 2020-11-08 16:43:06 följande:

Ovitrelle är ju en ägglossningsspruta som ska garantera äl. Om du får äl av dig själv spelar den ingen roll. Man kan dessutom ta Ovitrelle samma dag som insättning som extra stöd. Har jag gjort många gånger. Jag ser verkligen inga skäl till varför du inte skulle kunna göra FET.

Okej tack för svar! Jag får alltid äl själv vet inte varför jag ska ta den... få se vad de säger i morgon. :)
  • Grilimy

Fick inte ens komma på det planerade ultraljudet idag när ÄL var igår. :( Återföringen måste vara 6 dagar efter positiv ältest och det blir lördag, och då har de stängt. :( Känns så hopplöst, uppskjutet 4 månade redan. Skulle skett i Augusti egentligen. :(

• Ellie
    Grilimy skrev 2020-11-09 08:58:55 följande:

Fick inte ens komma på det planerade ultraljudet idag när ÄL var igår. :( Återföringen måste vara 6 dagar efter positiv ältest och det blir lördag, och då har de stängt. :( Känns så hopplöst, uppskjutet 4 månade redan. Skulle skett i Augusti egentligen. :(

Vad tråkigt! Då hade det inte gjort någon skillnad om du tagit sprutan igår, det hade blivit fel ändå. Hoppas på nästa månad!
  • Grilimy
    Ellie skrev 2020-11-09 09:18:53 följande:

Vad tråkigt! Då hade det inte gjort någon skillnad om du tagit sprutan igår, det hade blivit fel ändå. Hoppas på nästa månad!

Tack ja jag hoppas på en fin julklapp :)
  • Pimpinellan

Hoppet finns kvar en annan månad. Vill du ha exakt planerat FET så gör stimulerat med Progynon och Orgalutran istället. Då tas äl bort och kan inte ställa till det.

Svar på tråden Hjälp! Återföring av fryst embryo