• martini87

3-månaders: frågor om nattning och matning på natten

Hej!

Min 3-månaders dotter har sovit i princip hela nätter sen hon var mini med några mattillfällen per natt. Om hon lägger sig kl. 21 äter hon vid 23, sen 01.30 ca och sen vid 05-06. Jag har två frågor kopplat till detta, tar gärna del av era erfarenheter :)

Vi försöker vänja henne vid att lägga sig tidigare för natten, helst vid 18-tiden men åtminstone kl. 19. De gånger vi nattar tidigare vaknar hon aaaalltid och man får vagga om ibland både två och tre gånger. Men lägger man henne senaste brukar man inte behöva det så ofta. Varför? Kan man vänja henne vid att lägga sig tidigare om vi envisas, eller är hon "inställd" biologiskt på att somna vid 21?

Hon äter jättedåligt på dagarna. Hon får ersättning. Flaxar med armarna och hela kroppen ibland vid matning och efter en kamp har man fått i henne 30 ml! Vi har testat allt. Bytt ersättning, matat efter tupplur istället för före, matat i mörler och tystnad, matat när hon ligger ner osv. Spelar ingen roll. På natten matar vi i sömnen (dreamfeed) och då äter hon jättebra. Varför är det såhär?

Tacksam för råd!!

• Svar på tråden 3-månaders: frågor om nattning och matning på natten
  • SnowPower

Hej, att hon inte riktigt somnar så bra när ni lägger henne tidigare kan bero på att hon är van att somna senare. Jag har lite samma problem med min kille på snart 6 månader, men där är det tvärtom! Vi försöker få honom att somna senare.. just nu är det nästan tack och godnatt vid 17-tiden! Vi provar just nu att med små marginal förskjuta läggningen, så ni kanske kan prova samma, att tidigarelägga läggningen men med små marginal, kanske 20-30 minuter tidigare än hon normalt vill somna för att sedan utöka tiden.

Angående hennes ?gormande? vid matning så var det för oss en fas vi gick igenom när han var 3 månader! Oerhört frustrerande då han tjorvade vid matning, drog bort huvudet, slog på flaskan mm. Jag tror det kan bero på att de blir mer nyfikna och kanske då äter så de precis känner att de är mätta men sen inte mer.. ibland åt han bara 30-50 ml per gång under dagen för att dra i sig 150-180 ml på natten! Jag tyckte det fungera bättre när vi satt avskilt och inte så mycket som distraherade honom. Men ibland fungerade det inte heller så då fick vi ge honom mat oftare. Detta har nu gått över för honom, men jag tyckte att ätandet på dagen har fungerat mycket bättre sen han började med gröt. Nu äter han både ersättning och gröt utan problem (för det mesta).

• legomum

Jag skulle säga att sluta ställ barnet efter er. Anpassa er efter barnet så blir allting lättare.
    Det är ju fortfarande en liten bebis och alla rutiner du får in idag kan förändras om tre veckor.

Om barnet äter bra på natten så låt barnet göra det. Mina gjorde det vid 19, 23 och 03 målet. Men ju äldre de blev ju mindre åt de nattetid. Något de själva vande sig av med genom att sova över tiden. Vill barnet inte äta dagtid så skjut lite på maten, erbjud oftare och håll koll på mängd som din bebis får i sig. Det brukar nämligen gå jämt upp även om man inte tror barnet får i sig mat.

Är det inte en utvecklingsfas vid 3 månader? då brukar allt bli knas. Allt från sömn humör och maten. Alla utvecklingsfaser är korta i början och de går över efter någon vecka till det gamla normala. Så håll ut och läs lite om utvecklingsfaserna. Det hjälpte mig med mina tvillingar att jag visste att det skulle bli jobbigt vissa perioder och kunde hantera den stressen som jag upplevde då bättre.

• syntharen

En 3-månaders kan man inte styra med nattningsrutiner. Man får helt enkelt ha med sin bebis i sin vardag på kvällarna, mysa i famnen framför tvn om man gör det, sitta i babysitter en stund om man pysslar med nåt osv. Det är en så kort tid i ens liv dom är så små. Om några månader/ett halv år kan ni börja fundera på nattningsrutiner och förvänta er lite egentid på kvällen, om ni har tur Så är det att ha barn

• martini87
    SnowPower skrev 2020-11-10 10:55:30 följande:

Hej, att hon inte riktigt somnar så bra när ni lägger henne tidigare kan bero på att hon är van att somna senare. Jag har lite samma problem med min kille på snart 6 månader, men där är det tvärtom! Vi försöker få honom att somna senare.. just nu är det nästan tack och godnatt vid 17-tiden! Vi provar just nu att med små marginal förskjuta läggningen, så ni kanske kan prova samma, att tidigarelägga läggningen men med små marginal, kanske 20-30 minuter tidigare än hon normalt vill somna för att sedan utöka tiden.

Angående hennes ?gormande? vid matning så var det för oss en fas vi gick igenom när han var 3 månader! Oerhört frustrerande då han tjorvade vid matning, drog bort huvudet, slog på flaskan mm. Jag tror det kan bero på att de blir mer nyfikna och kanske då äter så de precis känner att de är mätta men sen inte mer.. ibland åt han bara 30-50 ml per gång under dagen för att dra i sig 150-180 ml på natten! Jag tyckte det fungera bättre när vi satt avskilt och inte så mycket som distraherade honom. Men ibland fungerade det inte heller så då fick vi ge honom mat oftare. Detta har nu gått över för honom, men jag tyckte att ätandet på dagen har fungerat mycket bättre sen han började med gröt. Nu äter han både ersättning och gröt utan problem (för det mesta).

Tack för svaret! Vår tjej har hittills aldrig ätit mer än 120 ml nån gång, inte på natten heller ???? och på dagen är det inte att tänka på, hon har alltid varit en "småätare" men nu är det värre än värst. Känns så bakvänt, som att hon hellre skulle äta på dagen och fylla på inför natten än tvärtom, som det är nu. Hoppas på att det ska lösa sig som för er!

Och nattningen, har provat lägga henne tidigare, om så bara för 20 min, men då är det ändå som att hon känner nånstans att det är för tidigt typ. Haha somna för natten kl. 17 kanske är lite väl tidigt men kl. 18 tycker jag vore optimalt. Barn ska ju somna tidigt, gärna runt 18-19. Iaf enligt forskning (gäller dock något äldre barn, inte spädisar) och tänker att det vore fint om det gick att vänja dottern redan nu men icke :))
  • martini87
    legomum skrev 2020-11-10 11:30:30 följande:

Jag skulle säga att sluta ställ barnet efter er. Anpassa er efter barnet så blir allting lättare.

Det är ju fortfarande en liten bebis och alla rutiner du får in idag kan förändras om tre veckor.

Om barnet äter bra på natten så låt barnet göra det. Mina gjorde det vid 19, 23 och 03 målet. Men ju äldre de blev ju mindre åt de nattetid. Något de själva vande sig av med genom att sova över tiden. Vill barnet inte äta dagtid så skjut lite på maten, erbjud oftare och håll koll på mängd som din bebis får i sig. Det brukar nämligen gå jämt upp även om man inte tror barnet får i sig mat.

Är det inte en utvecklingsfas vid 3 månader? då brukar allt bli knas. Allt från sömn humör och maten. Alla utvecklingsfaser är korta i början och de går över efter någon vecka till det gamla normala. Så håll ut och läs lite om utvecklingsfaserna. Det hjälpte mig med mina tvillingar att jag visste att det skulle bli jobbigt vissa perioder och kunde hantera den stressen som jag upplevde då bättre.

Tack för svar! Vi försöker inte ställa om vår dotter efter våra vanor, utan man märker att hon är helt otroligt trött om kvällarna och eftersom hon sover ynka 20 minuters pass om dagen känns det sunt för henne att kunna lägga sig i tid för natten och få mer sammanhängande sömn. Men känns som att hon "vill" somna för natten vid 21 så det är nog bara att låta henne göra det tills hon blir lite äldre.

Vad gäller maten har hon varit en "småätare" sen hon såg dagens ljus. Äter sååå lite per mål oavsett om det går 1,5 h eller 3. Är liksom aldrig helt mätt och aldrig helt utsövd, tycker lite synd om henne som inte hittar ro att äta. Mer så. Men hoppas det ändras när hon börjar äta riktig mat.
  • martini87
    syntharen skrev 2020-11-10 14:57:28 följande:

En 3-månaders kan man inte styra med nattningsrutiner. Man får helt enkelt ha med sin bebis i sin vardag på kvällarna, mysa i famnen framför tvn om man gör det, sitta i babysitter en stund om man pysslar med nåt osv. Det är en så kort tid i ens liv dom är så små. Om några månader/ett halv år kan ni börja fundera på nattningsrutiner och förvänta er lite egentid på kvällen, om ni har tur Så är det att ha barn

Tack för svaret. Fast faktum är att från ca 3 månader är det både sunt och bra att börja med en nattningsrutin för 3 månadersbäbisar. Då börjar de få dygnsrutm och kan skilja på natt och dag. Dessutom skadar det inte att börja med det i tid för då har man skapat en rutin även för oss som föräldrar. Det handlar inte om vår egentid. Vi har och ger varann tid på helgerna för träning och annat så det behovet finns inte på samma sätt på kvällarna. Sen är det oxå bra för barn att lägga sig tidigt om kvällarna, åtminstone lite äldre barn.

"Så är det att ha barn"? Det är nog väldigt olika hur det är att ha barn för olika föräldrar ;)
Svar på tråden 3-månaders: frågor om nattning och matning på natten