Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?
Jag lever med en pedant, alltså EXTREM pedant. Allt har sin plats, det möbleras om i kylskåp och på andra ställen eftersom det inte får se ut hur som helst.
Men han har fått dra ner på sin standard något och vi har (efter 20+ år tillsammans) lyckats hitta en variant som funkar.
Och framför allt så är detta inte underlag för konflikt längre. Utan vi har en "lägstanivå" som båda är ok med och sen får han mer än gärna gå runt och göra det som han känner att han måste göra eller "det lilla extra" när jag inte är hemma.
Men dammsugaren åker fram varje dag. Vi har ganska öppet mellan hall/kök och vardagsrum och i hall + kök är det dessutom klinkers så grus och annat skit sprider sig snabbt från hallen (trots matta). Sen moppar vi golv var 10e dag ungefär. Det är min man som dammtorkar och moppar så jag vet faktiskt inte.
Badrummen tar jag varje fredag, det är enkelt att komma ihåg
Och sen är det allt detta plock. Plock plock plock. Men vi försöker lära barnen att lägga tillbaka leksaker, spel och pyssel när de är klara. Och vi har bra förvaring i hallen samt en bra ruljans på kläder från tvätt > tork > in i respektive garderob och byrå så det rullar på bra.
Men som sagts redan, man tar med sig saker mellan våningarna när man ändå är på väg. Har jag kommit från jobbet och bytt ut jeans mot mjukisbyxor så hänger jag dem bakom dörren direkt istället för att slänga över köksstolen och göra maken irriterad.