Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2025-02-15 19:03:40 följande:
    Hur mycket el importerar Sverige då?

Varför stiger priset i eo4 när Sverige exporterar el?
    Vi importerar el när det fattas el i Skåne. Inte för att vi inte har egenproducerad el utan för att vi inte kan transportera den till Skåne.  Varför vi inte kan transportera elen beror på att infrastrukturen (Kraftledningarna) från norra Sverige, inte klarar av att transportera mera el.  

Därför importeras el via kabel från Europa (Tyskland) som har ett högre el pris än vad vi har.

Det finns säkert siffror på hur mycket som importeras men jag har inte möjlighet att ta fram dessa just nu, Någon annan som kan?
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2025-02-15 19:40:23 följande:
    En normal vinter behöver Sverige importera el under 36 timmar.

www.vattenfall.se/fokus/trender-och-innovation/energianvandning-i-sverige-2022

'Vi exporterar mer el än vi importerar
    Utöver den el som användes inom landet 2022 producerade vi också 39,4 TWh el som exporterades till andra länder, främst Finland. Parallellt med det importerade vi själva 6,2 TWh el, huvudsakligen från Norge. Detta innebär en nettoexport på 33,2 TWh el, vilket gjorde oss till den största exportören av el i Europa 2022. Det är framför allt under kalla dagar som vi själva kan behöva importera el ? under en normal vinter är Sverige beroende av import 36 timmar för att upprätthålla effektbehovet. Läs mer om import och export av el.'
    Vad du skriver gäller för Sverige i stort men för Södra delen av landet räcker inte ledningarna till för att elen ska flöda ner från norra delen av landet,  Ledningsnätet är för klent helt enkelt.  Då fyller man på el per kabel från Europa.

Därför är det extra viktigt att det skapas mera el i de södra delarna av landet.
  • Tyra myra
    Padirac skrev 2025-02-16 16:05:59 följande:
    Nu påstår jag att du ljuger 

Marknadspriset på el i EO4 styrs i mycket av efterfrågan i Tyskland, och då priset för är högre än i Sverige så sticker priset i eo4 upp till tyska priser.

Mer el i Skåne påverkar inte priset i Tyskland om man inte bygger mer överförings kablar och översvämmar den tyska marknaden med skånsk kärnkraftsel. 

Vad är det du inte förstår eller vill förstå
    Självklart höjs elpriset i EO4 när man måste importera el dit. 

Elpriset i Tysklad påverkas självklart inte om man i EO4 bygger mera elkraft.

Men elpriset i EO4 påverkas på sikt om man bygger mer elkraft där då slipper man dyr import el. 

Inom EU har vi en gemensam elmarknad som styr priset på imp/exp av el  
    Ju mindre vi importerar el till EO4 desto bättre

Är verkligen ingen expert men vissa fundamentala fakta kan till och med jag förstå
  • Tyra myra

Diskussionen om kärnkraft kanske skulle dissekeras en aning. 

Jag och många andra väljare ser på kärnkraften som  en bra och säkert energikälla. Det är avfallet som vi anser vara problemet.

Därför ser vi inte att byggandet av nya reaktorer som använder samma teknik som våra redan existerande reaktorer är en väg framåt. 

Vi vill vänta in den nya generationens reaktorer som kan återanvända vårt existerande avfall.  Här förekommer det nu intensiv forskning.

Under tiden vi väntar vill vi effektivisera vår vattenkraft. Det energislag som är vårt guldägg och som överträffar all annan energi ur hållbarhets synpunkt.

Vi behöver se om hela vårt energisystem och satsa på samtliga energislag samtidigt som vi tänker på hållbarheten. Att el i framtiden kommer att vara det uteslutande största energislaget är vi nog alla överens om.  Vad vi är oense om är hur elen bäst kan produceras.

Vi är bara i början av utvecklingen mot ett hållbart energisystem och vi måste sansa oss lite. Inte binda upp oss mot gamla lösningar utan ta till oss all ny innovation.

Här anser jag att vår nuvarande regering inte gör sitt jobb

• Tyra myra
    Mentat skrev 2025-03-02 15:17:22 följande:
    Jag förstår inte riktigt logiken: Du vill inte bygga nya reaktorer då de producerar radioaktivt avfall utan vill invänta nästa generation som använder detta avfall som bränsle. Varför skulle det då vara ett problem att skapa mer bränsle till nästa generations kärnkraftverk, det blir ju en värdefull resurs då?
    Tycker det är väldigt logiskt att vi ska kunna använda det kärnavfall vi redan har och har svårigheter att bevara för all framtid, till att skapa ny energi. 

Tycker också det är logiskt att inte göra dyra investeringar i gammal teknologi som vi sen kommer att få betala för många år i framtiden för. 

Förstår mycket väl varför energibolagen inte är så pigga på detta. De väntar på den nya teknologin. 

Att subventionera gammal teknologi är inte heller en god ide. 

Det är ju inte så att den nya teknologins reaktorer är beroende av gammalt kärnavfall. Den kan använda sig av det och därmed minskar behovet av säker lagring under väldigt lång tid.  

Om jag får drömma så hoppas jag på att man tillslut kommer att kunna använda sig av hela det radioaktiva materialet och därmed är avfallsproblemet löst.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko