Mentat skrev 2025-03-02 15:17:22 följande:
Jag förstår inte riktigt logiken: Du vill inte bygga nya reaktorer då de producerar radioaktivt avfall utan vill invänta nästa generation som använder detta avfall som bränsle. Varför skulle det då vara ett problem att skapa mer bränsle till nästa generations kärnkraftverk, det blir ju en värdefull resurs då?
Tycker det är väldigt logiskt att vi ska kunna använda det kärnavfall vi redan har och har svårigheter att bevara för all framtid, till att skapa ny energi.
Tycker också det är logiskt att inte göra dyra investeringar i gammal teknologi som vi sen kommer att få betala för många år i framtiden för.
Förstår mycket väl varför energibolagen inte är så pigga på detta. De väntar på den nya teknologin.
Att subventionera gammal teknologi är inte heller en god ide.
Det är ju inte så att den nya teknologins reaktorer är beroende av gammalt kärnavfall. Den kan använda sig av det och därmed minskar behovet av säker lagring under väldigt lång tid.
Om jag får drömma så hoppas jag på att man tillslut kommer att kunna använda sig av hela det radioaktiva materialet och därmed är avfallsproblemet löst.