-
Nu hittar jag inte artikeln... men jag är rät säker på att det skulle vara 2021 och inte 2012.KillBill skrev 2025-01-22 17:17:23 följande:På vilket sätt är ett 12 år gammalt uttalande från en intresseorganisation relevant för en diskussion om investeringar idag?
-
Med tanke på tiden för projektering och anläggning så ser vi nog de tydligare effekterna av det minskade ekonomiska stödet först kring 2026-2030, men nog anar jag en minskning på diagrammet...KillBill skrev 2025-01-23 07:45:55 följande:Här har du en lista på vindkraftverk som byggts och som planeras byggas efter 2021 om du söker kan du säkert finna uppgifter även för 2022.
svenskvindenergi.org/wp-content/uploads/2024/02/Statistik-och-prognos-Q4-2023-1.pdf
Det gapar också 0 på många rader... -
Det beror på hur man räknar... installerad effekt eller levererad effekt och under vindkraftverkets livslängd eller kärnkraftverkets livslängd...KillBill skrev 2025-01-23 12:52:59 följande:Projekteringen går väsentligt snabbare än för kärnkraft.KillBill skrev 2025-01-23 12:52:59 följande:Vad menar du med att det gapar 0 på många rader?Ja och i mina ögon ser det ut som att siffrorna är generellt lägre efter Q2 2021 än vad de var från Q4 2017 och till och med Q1 2021.KillBill skrev 2025-01-23 12:52:59 följande:Här ser du hur turbiner som är beställda efter 2021.
-
KillBill skrev 2025-01-23 12:52:59 följande:Vad menar du med att det gapar 0 på många rader?Bilden kom inte med, jag gör ett nytt försök...Tom Araya skrev 2025-01-24 07:39:45 följande:Det beror på hur man räknar... installerad effekt eller levererad effekt och under vindkraftverkets livslängd eller kärnkraftverkets livslängd...KillBill skrev 2025-01-23 12:52:59 följande:Vad menar du med att det gapar 0 på många rader?
Ja och i mina ögon ser det ut som att siffrorna är generellt lägre efter Q2 2021 än vad de var från Q4 2017 och till och med Q1 2021.
-
Tredje försöket...Tom Araya skrev 2025-01-24 07:53:55 följande:Bilden kom inte med, jag gör ett nytt försök...Tom Araya skrev 2025-01-24 07:39:45 följande:Det beror på hur man räknar... installerad effekt eller levererad effekt och under vindkraftverkets livslängd eller kärnkraftverkets livslängd...
Ja och i mina ögon ser det ut som att siffrorna är generellt lägre efter Q2 2021 än vad de var från Q4 2017 och till och med Q1 2021.
-
Ska du ha ut samma effekt under samma tidsspann som ett kärnkraftverk så kostar det inte mindre i varken tid eller pengar.KillBill skrev 2025-01-25 11:25:57 följande:Det går förstås mycket snabbare att projektera och bygga ett vindkraftverk än ett kärnkraftverk och det oavsett hur man räknar.
-
För vindkraftsbolaget kanske det är det, men det är hårfint.KillBill skrev 2025-01-25 20:14:48 följande:Nu vindkraft är billigare att bygga och att drifta och det är därför som produktionskostnaden är lägre än för ny kärnkraft.
Totalt sett med de kostnader som andra tar, så är vindkraften inte billigare.
Sedan har vi problemet med lönsamhet, då vindkraften producerar som mest när el-priserna är som lägst.
Ytterligare en faktor är livslängden, där kärnkraften har betydligt bättre förutsättningar att betala sig under sin livslängd än vad vindkraften har och desto värre blir det ju högre verk man bygger. -
Känns lite OT i den här tråden, därför ska intresset för att kommentera detta vara lågt här.KillBill skrev 2025-01-26 09:36:13 följande:Har du ingen kommentar till att SD och Regeringen med Ebba Busch kör över Kiruna kommun och dess innevånare och godkänner gruvdrift? Du har ju tidigare varit högljudd när staten har kört över kommuner och dess innevånare men nu är du tyst?
-
"I" eller "Till" Skåne?KillBill skrev 2025-01-26 09:44:25 följande:
Det svenska elsystemet är mer robust än vad SD och regeringen med Ebba Busch i spetsen försöker tuta i oss.
omni.se/svenska-kraftnat-har-sakrat-kapacitet-i-skane/a/zAeJkr
För södra och mellersta Sverige behöver tillföras el från Norrland eller kontinenten. -
Jag har hittills inte sett några beräkningar baserat på producerad el under verkets livstid och totala kostnader, även de som ligger utanför producenten.KillBill skrev 2025-01-26 09:31:20 följande:Haha, är du verkligen så naiv att du tror att forskare inom elsystem inte tar hänsyn till alla faktorer när de beräknar produktionskostnader för olika energislag? Denna komplexa fråga hanteras med samma noggrannhet som beräkningarna av kostnaden för förvaring av utbränt kärnavfall, en kostnad som kommer att belasta oss i hundratusen år.
Även producerad el och inkomst av såld el i förhållande till investerat kapital vore intressant. -
Det står "I Skåne", inte "till Skåne". Närmare specifikation om vad som avses saknas i artikeln.KillBill skrev 2025-01-26 21:11:03 följande:Vad är det du inte förstår? Det framgår att elen till Skåne är säkrad men att elleverantörer som EON fortfarande på vissa platser kan behöva förstärka sina nät.
-
-
...och vad innebär en kapacitetsbrist i stamnätet vad det gäller import/export och överföring mellan regioner och el-områden?KillBill skrev 2025-01-28 08:03:48 följande:Skånes problem har inte varit att det inte går att importera el (från exempelvis elområde 3) utan att det har funnits kapacitetsbrister i stamnätet. Denna brist är nu åtgärdad. Sverige ligger i topp i Europa när det gäller export av el.
-
Det räcker inte med att Skåne åtgärdar sina brister i el-nätet, om elen inte kommer från Skåne...Padirac skrev 2025-01-26 23:24:38 följande:Vad är det som är oklart? Det står klart och tydligt i artikeln vad som är gjort och hur detta bedöms under en överskådlig tid?
'Kapaciteten i stamnätet är inte något problem för den skånska elförsörjningen, i alla fall inte fram till 2034. Det uppger Svenska kraftnäts generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe för TT.? Vi har byggt så mycket nät att det förmodligen finns för mycket kapacitet, säger honDärmed har man ?säkrat Skåne?, menar hon.Det finns dock fortfarande vissa begränsningar i regionnätet som överför el till kunderna, men efter ett möte mellan representanter från Svenska kraftnät, Eon, Länsstyrelsen Skåne och Region Skåne finns nu en konkret plan för hur utmaningarna ska mötas efter 2034, skriver nyhetsbyrån.'
Din fråga om det är i eller till kan betyder två saker om du inte förstår artikeln. Endera finns det tillräcklig produktion i Skåne eller då finns det tillräcklig överföringskapacitet till Skåne som är säkrad fram till 2034.
Vilken är din invändning? Att du inte själv sett att jorden är rund och därför inte tror på det?
Tillfälligt stopp för ny vindkraft i Österbotten ? överföringen maxad | Ekonomi | Svenska Yle -
Regeringens plan för ny kärnkraft.
Kärnkraft: Så ska Sverige bygga nya reaktorer ? på rekordtid - Dagens PS
Planen kritiseras av Pär Holmberg, docent nationalekonomi (bl.a.).
I SvD skrev Pär Holmberg 2022-06-09:
"Elcertifikatsystemets sponsring av ny förnybar el medförde att gamla vindkraftverk och vattenkraftverk skrotades i förtid. Vidare bidrog elcertifikatsystemet troligtvis till att minst ett kärnkraftverk stängdes i förtid. På motsvarande sätt riskerar Moderaternas förslag att bidra till att både existerande vindkraft och planerbar produktion drabbas. I värsta fall kan vissa av dessa nedstängningar ske i närtid, vilket i så fall skulle kunna förvärra den pågående energikrisen. Ju större subventionen är till ny kraft, desto värre blir problemet."
Pär Holmberg: M-planen för kärnkraft kan bli kostsam
Jag håller med om den risk Holmberg här påpekar, men i och med att den förra regeringens subvention av förnyelsebara kraftkällor så fick vi en snedfördelning som vi måste balansera ut på något sätt och tvärt emot vad Holmberg tycks mena, så tror jag inte detta kan vänta.
-
Enligt vilka uppgifter?Padirac skrev 2025-01-28 19:03:44 följande:Menar du att elen som finns i överflöd i norra Sverige och som enligt uppgifter kan överföras till Skåne inte duger i Skåne?Någonstans finns ju en flaskhals som reducerar tillgången och höjer priserna i el-område 4 jämfört med el-område 1 (exempelvis).Padirac skrev 2025-01-28 19:03:44 följande:Vad försöker du säga Tom? Eller tror du inte på uppgifterna som presenteras från trovärdig källa?