Regeringens el-fiasko
Citat:
"Detta innebär att RAB har tillstånd att driva reaktorn, inte dispens."
www.stralsakerhetsmyndigheten.se/press/nyhete.../
Vår Regering har beslutat att kärnkraften skulle läggas ned. Svenska kraftnät sa att det skulle gå åt skogen. Det gick åt skogen precis så som de sa. Nu vill regeringen inte ta ansvar för saken.
Du håller en agenda. Ekonomin och miljön ska krossas till varje pris. Tyvärr är det här bara början. Eländet kommer att fortsätta. Människor skadas på grund av din ideologi.
Citat 2014:
"Miljöpartiet och Socialdemokraterna är överens om att kärnkraften ska ersättas med sol, vind och annan förnybar energi. Vattenfalls planer på ny kärnkraft avbryts och den gamla kärnkraften får tuffare krav". - Pressmeddelande från miljöpartiet i samband med maktövertagandet.
naringslivets-medieinstitut.se/det-var-markna.../
Ja, det var granskingen av reparationen som var under dispens - jag rättade mig själv där.
Mmm.. men det är inte regeringen utan riksdagen som godkänner regeringens förslag till beslut.
Vad S och Mp har kommit överens om betyder ingenting om inte riksdagen godkänner deras förslag - det är tex därför allt prat om vallöften är strunt - men det är regeringen som ger de staliga verkens styrelser mål som skall uppfyllas.
ledarsidorna försöker glida lite med sina förmuleringar om säkerhetskrav där och det verkar som att du svalt det betet utan att ens tugga lite på det för att se vad betet egentligen består av.
Om näringslivets mediaintirut menar att det är S+MP som satt upp försvårande/fördyrande säkerhetsvillkor för att fasa ut gamla reaktorer för att MP gått ut med det i ett pressmeddelande så verkar de vara ytterligt oinformerade och dåligt insatta i vad som hände efter Fukushima..
självfallet vill MP ta åt sig äran (på samma sätt Kristerson bröstar upp sig och tar åt sig äran för en svensk ansökan om NATO-medlemskap - något som enbart skull vara sant om Kristersson var den som planerat och genomfört rysslands anfall på Ukraina) - för nya säkerhetskrav men det skulle enbart vara sant om de styrde EUs arbete med kärnkraftssäkerhet.. någon sorts intellektuell hederlighet som är större än MPs coh Kristessons i dessa fall kan inte uppbringas från den som menar att MP är de som infört nya säkerhetskrav på gamla kärnkraftverk.
Att MP har varit mot kärnkraft är ingen hemlighet och att de fått genomslag för en del av sin politik i regeringssamarbeten med såväl alliansen som med S är inte hellerr någon hemlighet. Samtidigt har energiöverenskommelserna lett ill att det inte finns något fötbud mot nya reaktorer och att den bortre gränsen som fanns i lag är borttagen tillsammans dem att effektskatten tagits bort. Vad som inte sägs från näringslivetsmediainstitut är att så gott som varje regering har höjt effektskatten till den till slut togs bort av S+MP
Det blir lite enögt och politiserat när inte allt kommer mer utan att det läggs växlar på uttalanden istället för på vad som faktiskt varit. . men visst . MP styr och kontroleller europerisk kärnkraftssäkerhet och de skapar tsunamis i japanska hav för att få europeiska mydningheter att agera liksom Kristersson puttat över Putin och Kreml till att sedan slutet av 90-talet utvecklas en fullfjädrad fascistisk regim som har ambitioner att ta makten över europa. Du här väl själv hur oändligt fjantiga dessa resonemang är?
Fakta istället för agenda och ideologi tack
energiforsk.se/program/karnkraft-omvarld-och-teknik/nyheter/regelverk-och-sakerhet/fukushima-och-europeiska-stresstester/
"Efter olyckan beslutade EU-kommissionen att stresstester av säkerheten vid de europeiska kärnkraftverken skulle genomföras. Även grannländerna Schweiz och Ukraina deltog i testerna. Målet med stresstesterna var, förutom att undersöka effekterna av en mycket kraftig jordbävning eller översvämning, att undersöka eventuella tröskeleffekter vid mycket svårartade händelser, samt att undersöka haveriberedskapen vid en riktigt stor katastrof. För detta katastrofscenario postulerades att flera reaktorer samtidigt slagits ut samt att infrastrukturen i närområdet förstörts.
Ett särskilt fokus var även verkens förmåga att upprätthålla förmågan hos säkerhetsfunktioner vid två olika händelser, bortfall av el (Extended Loss of AC Power, ELAP) och bortfall av huvudvärmesänka (Loss of Ultimate Heat Sink, LUHS) under en längre tid. Ett ytterligare område som undersöktes var sårbarheten för fel på flera komponenter eller system med gemensam orsak, på engelska så kallade Common Cause Failures (CCF).
Det första steget var att kärnkraftsbolagen själva skulle genomföra en utvärdering av säkerheten och presentera förslag till förbättringar. De nationella tillsynsmyndigheterna granskade därefter bolagens arbete i ett andra steg, och formulerade även krav utifrån granskningen. Granskning, krav och rekommendationer för eventuella förbättringar sammanfattades för respektive land i nationella rapporter. I ett tredje och sista steg granskades både de nationella rapporterna och det underliggande arbetet i en omfattande process. Totalt täckte de 17 nationella rapporterna samtliga europeiska reaktorer och arbetet kontrollerades av 80 granskare från 24 länder samt den Europeiska kommissionen. Efter att samtliga länder redovisat sina nationella rapporter omsattes även lärdomarna 2014 till ett nytt EU-direktiv.
För de svenska kärnkraftverken ledde stresstesterna till flera mer eller mindre omfattande åtgärder. Till exempel pekade säkerhetsutvärderingarna på behovet av att lagerhålla smörjolja för dieslar vid ett utdraget scenario med bortfall av yttre nät. Behovet av mobil reservkraftkapacitet, redo att användas om de ordinarie reservkraftsystemen inte skulle fungera, belystes också., Även behovet av mer övergripande åtgärder som att revidera existerande planer för haverihantering och beredskap belystes.
Den enskilt största förändringen var dock införandet av oberoende härdkylning, en lösning som hade diskuterats under lång tid och som var nära att bli krav både 2005 och 2011 precis innan olyckan i Fukushima Daiichi inträffade. Kravet och införandet försenades paradoxalt nog av stresstesterna.
Lösningarna för de olika verken skiljer något men bygger alla på samma princip, ett helt oberoende system för elkraft och kylning för samtliga verk. För Forsmark 1,2 och 3 samt Ringhals 3 och 4 uppförs särskilda OBH-byggnader där vattenmagasin och pumpar kommer inhysas. Oskarshamn 3 har en annan lösning där pumparna är integrerade i den befintliga reaktorbyggnaden och vatten tas från befintliga bassänger. Samtliga lösningar är dimensionerade enligt kravet att klara 72 timmars drift utan hjälp utifrån. Lösningen skall dokumenteras och skickas in till SSM tillsammans med uppdaterad säkerhetsredovisning, SAR, på liknande sätt som för andra anläggningsändringar. En skarp deadline för fortsatt drift är att lösningarna ska vara driftsatta senast 31 december 2020."