Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Regeringens el-fiasko

Digestive skrev 2023-03-04 20:46:33 följande:
    Så även det påståendet var tydligen tomt.

Keep up the score my man!

Dock vet vi att den som svarar och saknar argument, inte har nått stt säga längre.

Jag inser att Regeringen som varit har gjort ett utmärkt jobb för vår energiförsörjning, och alla dessa argument(Och lätt identifierad desinformation, och man ställer sig frågande till varför desinformationen finns.)

Nu har du gett upp saklighet, och inser mer av samma kommer, då ni har inget mer att komma med sakligt.
    Det är intressant detta sker, för nu finns inget, och vad är inget ett argument för?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2023-03-04 22:07:07 följande:
    Vad är det du inbillar dig att du har presenterat och som skulle ha substans nog för en argumentation?

Ditt argument hitintills har varit att folk tycker att det är fel/dåligt att Sverige hade förvånansvärt låga elpriser förra året och att folk skulle vara upprörda över det.

Jag ser ingen upprördhet. Jag ser ingen som menar att det är fel/dåligt. Så vad finns det att argumentera om?

Själv har jag påpekat att läget kunde ha varit bättre men att det är bra att fjolårets elpriser iallafall var relativt låga, det bemöter du dock inte. Så vad finns det att argumentera om?

Och övrigt är en hope påståenden som du varken backar upp eller ens förklarar för den som undrar och frågar. Så vad finns det att argumentera om?
    Det är dina argument och fallerade argument, mer substanslöshet IGEN?
    Digestive skrev 2023-03-04 22:08:35 följande:
    Aja, åtminstone relativt låga elpriser.
    Ja, billigaste i EU, oops Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Digestive skrev 2023-03-04 23:10:22 följande:
    Haha, jag håller ju med om att det är bra att fjolårets elpriser var relativt låga. Men du kanske menar att läget vore sämre om vi inte hade varit lika beroende av rysk gas? 🤪

Ja, relativt billigt - men likväl höga elpriser på grund av ryskt gasberoende, ett beroende som flera led av regeringar är ansvariga för samt EU.
    Och ändå står vi här med billigaste elen i EU, så det kan bli.
    Så allting gick skrev 2023-03-05 09:03:29 följande:
    Avvecklade kärnkraftverk är Sveriges problem till höga elpriser. skulle dessa kärnkraft funnits kvar skulle kraftledningar varit fulla och vi skulle haft kvar över produktion i landet, detta skulle gett oss låga elpriser.
    Sossarna har sett till att vi fått höga elpriser.
    -

En simulation gjord av forskningsinstitutet Energiforsk från tiden före Ukrainakriget visade att Ringhals 1 och 2 som stängdes ned 2019-2020 skulle kunna ha tryckt ned elpriset med 30-45 procent om de fortfarande varit i drift. Mer produktion gör att vi blir mer frikopplade från kontinenten. Det har att göra med att exportkablarna blir fulla, säger Markus vd på Energiforsk, som ägs gemensamt av Svenska kraftnät och energibranschen
    Så länge vi kan exportera till Tyskland har vi samma pris som dem. Men om kablarna är fulla börjar priserna falla i Sverige, tillägger han

Ser du desinformerar varför man lade ned reaktor, trodde du någon glömt?

Och det bästa av allt dock, jo, det är att du inte svarar på nått och med detta berättar du att du vet att du har fel, så varför skriver du saker som du vet är fel?

Rataxes skrev 2023-03-05 11:46:51 följande:
    Jag är säker på att företagare och anställda i elområde 4 som fått se sina företag och arbetsplatser i konkurs känner oerhörd glädje över att Sverige totalt haft lägst spotpriser 2022.

Det berättar en sak och att andra länder i EU har det värre, men såklart, det tänkte du itne.

Du vet om att detta sker nu pga nazisten putin och att det är putinpriser, eller glömde du bara av det för bekvämligheten?

Så allting gick skrev 2023-03-05 11:16:39 följande:
    Man hade fått mindre i elstöd, taket hänvisar till max 12500Kw.
    -

Enligt förslaget ska hushållen max kunna få elstöd för en förbrukning på 12 500 kilowattimmar för november och december, vilket enligt Försäkringskassan motsvarar en årsförbrukning på runt 50 000 kilowattimmar.

Hon är makalös inkompetent inser man, och hon kommer kosta Sverige mycket MYCKET pengar till.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-03-05 12:36:09 följande:
    Ebba drar in enorma skatte belopp till Sverige, alla producenter betalar skatt på vinsterna, folket betalar höga elskatter o moms, det är en av landets bästa mjölko vi har, den serverar alla i landet.
    Bara se på Norge, där gick man ut med vi skäms över att oljan gett vinster på 300 miljarder förra året. bara vinsten motsvarar inte långt ifrån ett nytt kärnkraftverk i Sverige. Vi ska hjälpa till att sänka priserna, vi ska öka produktionen, det kommer sänka priserna.
    Liknande var det med vindkraften, konkurserna duggade tätt för vindkraften mellan 2010-2020, dessa var inte lönsamma, vi måste skatt ihjäl kärnkraften, sagt och gjort sossarna o MP skicka silkessnöret till kärnkraften.
    Vindkraften kämpar ännu med vinsterna, man kräver kompensation för att elpriset sjunker när det blåser och man får inga inkomster när det inte blåser, då elpriset är som högst.
    Detta är rent hyckleri av en producent som inte klarar av att vara själv försörjande o planerbar.
    Mer desinformation, tror du någon går på den?
    KillBill skrev 2023-03-05 12:47:38 följande:
    När man inte trodde att Ebba Busch och regeringen kunde klanta till det ännu mer..

Varför gjorde man inte tvärt om?

www.di.se/nyheter/foretagens-elstod-blir-offe.../

Det verkar som hon kastar upp ett mynt och kör krona vs. klave, och sen ser vad det blir, för det är svårt och förstå att hon har så stora problem att få saker rätt.

Men det blir nog så när hennes enda kompetens är extrempopulism, och det komiska jag sagt det i åratal att de pratar för mycket och vet för lite och att de aldrig klarar göra sitt arbete.
    Dock så trodde jag inte att KD skulle bli så katastrofala.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-03-05 13:20:05 följande:
    Ebba har svarat helt rätt angående sekretess.
    .
    Som jag ser det, om staten ska ta ut uppgifter om människor som man aldrig godkänt att få utlämnat så ska man ha väldigt tunga skäl att göra det. När människor tecknade sina elavtal gick man inte med på att lämna ut de uppgifterna och nu skulle vi då ta oss den friheten i efterhand. Det är en svår avvägning men jag tycker att vi har landat rätt här
    Det går utan problem att släppa uppgifter och utan att kränka integriteten alls.
    Så allting gick skrev 2023-03-05 13:31:26 följande:
    Där emot kan man se Tomas Liljas resultat, han gick back på sin tomatodling redan 2021, inte undra på att han går ut och gnäller. det är inte samma sekretess på företag som för privatpersoner.
    Börja prata om annat så bekräftar du det är korrekt.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-03-05 13:54:20 följande:
    Haha du vill ha företagande till någon bulvan eller målvakt verksamhet? där alla och allt är anonyma.
    Vi ska inte släppa företagandet så långt bort att dom kan gömma sig bakom alla draperier.

ROLF, pratar om privatpersoner
    Du har verkligen stora problem märker man.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-03-05 14:10:45 följande:
    Haha du menar folk som har en skuld hos kronofogden, man ser elstödet som en tillgång o utmäter beloppet, detta ska vara offentligt för alla att läsa.

Om man bara tar upp ett exempel, finns fler exempel på hur ett offentligt stöd kan utnyttjas i fel syfte.

Nu missade du saker, vill du försöka igen?
    För mer fel än så här kan det inte bli för dig och med tanken på vad jag sade.

• klyban
    Så allting gick skrev 2023-03-05 22:49:48 följande:
    Kanske som jag nämnt tidigare, jag är företagare, men driver som enskild.
    Regeringen skickar två förslag för remiss till EU som måste godkänna dessa, ena om skatteverket o andra själva stödet.

Vi som är enskilda vet att regeringen o fler myndigheter oftast gör fel med just stöd o utbetalningar, ibland ställs dom till mig direkt som privatperson(vi har samma org o personnummer) och länkas inte alls ihop med skatteverket, det menas med en som kan revision, jag inte behöver ta upp denna inkomst, för ingen kan se den.
    Lite därför skatteverket sköter utbetalningen och inte försäkringskassan till företag. Man vill se att företaget inte har skulder eller obetalda skatter, finns detta betalar man inte ut pengarna, skulden skrivs av istället.
    Även jag har bara ett elabonnemang, men via skatteverket har vi en uppgörelse att företaget betalar en elräkning via företaget, jag har kvartal och tar enbart Jan-Mars fakturan som motsvarar mer än halva års förbrukningen, det menas att även jag ev i norr får elbidrag, men det hamnar på Nov-dec, dvs det inkluderar företagets el, men den står enbart på mig som privatperson, systemet är inte så lätt och utforma som många kan tro, för mig blir det heltokigt hur allt fungerar. företaget står för hälften, jag får ändå fullt bidrag för dessa två månader. Och jag kan inte gå in o bara be om hälften så allt blir rätt, tokigt eller hur?
    Sen kommer komiken att höja priserna och med ursäkten dyr el
  • klyban
    Rataxes skrev 2023-03-06 13:19:20 följande:
    Och så var det vänsterns ständiga jollrande om vindkraftens förträfflighet...
    Så halmgubben igen om vind, så komiskt.

• klyban
    Padirac skrev 2023-03-09 19:17:09 följande:
    Ja tänk . ordinarie svensk elproduktion räckte inte till för att ersätta bortfallen produktion i kontinentala europa till prisnivåer som gjort att Karlshamnsverkets ägare funnit det lönsamt att köra igång produktion.

Jag ser också att du sedan en tid tillbaks har åter gått till att inte ge källor för det material du citerar

Det är för källorna är undermåliga har jag lärt mig, och det går inte ge dom.
    Men individen verkar inte förstå hur enkelt det är googla till det och genom copy+paste, och där ser man anskrämligt dåliga källor stundtals.

Att hen gör så, det berättar för mig att individen vet redan om att det den skriver är inkorrekt, men ska försöka lura någon, man kan ställa sig frågande till syftet med detta, och ha fel så ofta.

Så allting gick skrev 2023-03-10 08:20:54 följande:
    Så här berättar Karlshamnsverket. utan effektreserv skulle man vara tvungen o koppla bort elkunder, det är tydligt att sossarna förstört el produktionen i landet när man måste lita på reservsystemet för att vi ska klara oss.
    -

Vi är landets enda kraftverk i effektreserven. Under många år behövde vi knappt användas, men förändringar i elsystemet med minskad planerbar produktion har lett till att vi under de senaste två åren ökat antalet drifttimmar markant, förklarar Henrik Svensson, kraftverkschef vid Karlshamnsverket som sedan 2016 ingår i Uniper.

Under 2022 producerade Karlshamnsverket 221 GWh vilket är den högsta produktionen på minst tio år, men fortfarande långt ifrån toppnoteringen på 4 300 GWh 1974.

Tyvärr har vi blivit ett slagträ i den politiska debatten och får stora rubriker när vi går i drift, men i dagens läge är vi oumbärliga. Utan effektreserv skulle Svenska kraftnät vara tvungna att koppla bort elkunder från nätet.

Du verkar lite seg i att förstå, och det verkar vara medvetet.
    Det är LÖNSAMT att bränna, och detta tack vare nazisten putin all skit, inbillade du vi hade glömt?

Rataxes skrev 2023-03-10 09:54:17 följande:
    Hjärta Ingela Hjärta

Riskerar hon nu skönstaxering för att ha dolt en möjlig intäkt?

Kleptokratin finner ständigt nya vägar.

Jaha?

Undrar vad du ville ha sagt, att ebba inte ville ha metallskogar, och nu ska dessa skogar byggas överallt enligt ebba.
    Du verkar ha en del problem att säga något, kan du försöka igen?

Svar på tråden Regeringens el-fiasko