Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Grant by me skrev 2022-10-30 16:18:19 följande:
    Du tänkte att man skatta sönder kärnkraften? Fler o fler seriösa tidningar skriver om Magdalenas Putin fixering. Här har ni från DI, Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion.
    -

Elefanten i rummet adresserades aldrig under Magdalena Anderssons presskonferens. Hon skyller på Putin, men nämner inte att S och MP med politiska beslut försämrat elsystemet. Redan 2015 varnade Svenska kraftnät för att höjd effektskatt, en särskild skatt på kärnkraft, skulle leda till nedlagd kärnkraft i södra Sverige. Kort därefter hände just det: två reaktorer i Oskarshamn och två i Ringhals togs ur bruk. 

S försöker nu genom överbudspolitik vinna väljarnas förtroende. Grundproblemet kvarstår dock. Det saknas elproduktion och överföringskapaciteten i elnäten är för låg. Långa tillståndsprocesser gör att ny vindkraft tar cirka tio år att få fram. Och ny kärnkraft vill vänstersidan inte ens kännas vid. Då är det svårt att långsiktigt få ned priserna.

DIs ledarredaktion skriver en åsiktsinlaga - det är inte fakta utan tyckande från en långt ifrån opartisk bedömmare.
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 16:54:58 följande:
    Ja just det, gör expressen o aftonbladet stora skillnader när dom skriver? kommer allt från opartiska bedömare hos dom? vad jag vet har reporter intervjuat sin fru.
    Ledartexter är så vitt det är känt en fråga om åsiktsförklaringar - detta oavsett var de kommer från.

Nyhetsrapportering är normalt inte åsiktsinlägg, de återger händeler och bland följer analyser - även om det finns en del ickekonventionell media och social media och bloggar som använder fakta och blandar det med åsikter är knappast nyhetsrapportering utan åsiktsinlögg p åsamma sättt som ledare i tidiningarna.

Har du några speciella ledare andra än DIs ledare du vill anföra eller klaga på som belägg för olika händelser. 
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 17:27:43 följande:
    Har inte grävt så djupt, men Dagens industri, politiske redaktör PM Nilsson ska börja jobba för Ulf Kristersson som statssekreterare, det blev lite tråkigt för hans fru Helena Gissén, hon är Expressens politiska kommentator, kan verka lite konstigt om hon fortsätter som politikreporter. Men med expressen tror jag inget är omöjligt. Dom är ärliga enligt dig, info kommer ju från en säker källa då.
    Jag vet inte vad som gått fel när du drar dina slutsatser om vad som är vad enligt mig  - det kanske är IP-stacken som felar

Ledartexter är åsiktsinlägg - nyhetsrapportering är normalt inte samma sak som åsiktsinlägg.   Nyhetsartiklar bygger mycket riktigt på reportarnas källor, de kan vara trovärdiga eller inte.   sen finns det som sagt media som vinklar sina inlägg 
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 17:42:44 följande:
    Speciellt om dom är gift eller släkt med varandra, varför ska man ljuga om sin partner när man jobbar på en tidning. tror helt klart Helena kommer skriva lika dåliga saker om Kristersson även fast hennes man jobbar för han. du vet jobb o fritid är inte samma sak.
    Jag vet inte om du inte förstår skillnaden mellan nyhetsrapporting, referat, analys och en ledartext?

Om du har några nyhetsartiklar som du menar är partiska eller åsiktsinlägg så fpr du gärna länka til ldem och förklara hur de hänger ihop med ämnet.

Annars antar jag att du nu hittat en annan tuva att hoppa till medans du försöker leda bort debatten från ämnet 
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 18:07:05 följande:
    Jag menar så fort någon får möjlighet att tala offentligt, via tv, media osv, där man når många människor, får man makt att framföra sin åsikt ,via ord kan man vända uttalandet till sin åsikt o framhäva den som positiv.

Ta här med Helena, tråden handlar om energi, varav jag lägger fram hennes åsikt, tolka den som du vill men för mig lutar den åt höger. har säkert inget med att hennes man sedan börja arbeta för högern.

www.expressen.se/tv/nyheter/val-2022/helena-g.../
    Så du menar att du medvetet vill använda det du säger är Helenas åsikter som belägg för någoning i sak om energisituationen i Europa eller Sverige?

Menar du också att hennes åsikter är skälet till att hennes man fick ett jobberbjundande av Kristersson?

Har detta någonting med att du vill använda åsikter i en ledartext som underlag för vad som är faktiska händelser?
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 18:35:40 följande:
    Jag lyfte fram länken för hon berättar om el frågan i Sverige, höga elräkningar osv, folk säljer sina hus för elräkningar. 

Hon berättar att rödgröna har stängt kärnkraftverken, som behövs för att producera el för södra Sverige,  Magdalena skyller allt på kriget.
    Där hon själv tror att el frågan kan avgöra valet.

Dvs hon lyfter fram allt negativt om S energi politik i media, där hon når många människor, var lite som för mig jag valde moderat för just el frågan. sedan ska jag inte ljuga även för sänkt skatt på ISK.
    Menar du att hon inte återger vad debatten handlade om och vad debattörerna sade utan att hon enbart ger sin egen syn på frågorna?

Ja, då är det ju inte en nyhetsartikel utan någonting annat.

Men, jag tror att det inte är ovanligt ute på SDs kante och bland skrikhögern att komma med påtpendet att de tinte finns någon opartisk reapportering utan att allt är åsikter - som att det inte finns någon verklighet som opartiskt kan rapporteras om.  Jag vet inte om du omfattar dessa åsikter, men ditt försök att använda en ledartext som faktaåtergicning och att du sedan drar upp ett inslag från expressen som du själv säger inte återger annat än rapporterns åsikter får mig att tro att det är mycet möjligt att du omfattar dessa åsikter.

Det skulle i så fall kunna förklara varför verkligehten inte biter på dina åsikter du för fram utan andra belägg än att du tycker så och att andra tycker så.

Men, vad vet jag om insidan av en annan människas tanke och känslovärld.
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 19:53:35 följande:
    Just nu spelar det ingen roll vad du eller jag tycker, moderaterna o SD vann valet.
    Kommer vi få nya kärnkraftverk, mest troligt. 
    Kommer politiken för bränsle priser ändras, mest troligt.

Det är vad jag bryr mig om nu, sedan får Magdalena tycka vad hon vill, hon kan fortsätta med sin fixering på Putin tro det är han som sköter den Svenska elmarknaden, Medans Kristersson fixar till elmarknaden o bränsle priset.
    Ja, det spelar ingen roll vad vi tycker - med det så är det säkerligen så att mer kärnkraft kommer att byggas och under tiden tills det är färdigt på andra sidan 2030 kommer förhoppningsvis vindkraft att byggas ut.

och ja, det spelar ingen roll vad vi tycker - med det kommer säkerligen de som inte vill tycka att verkligheten med Europas energiförsörjning och Putins krig spelar roll att tro och tycka att Kristersson är en trollkarl som på egen hand utan hänsyn till eu-förordningar och eu-samarbeten fixa elmarknad och bränslepriser.
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-31 09:02:47 följande:
    Fast vi har vår käre granne som ligger lite före, när finnen varvade upp sitt stora kärnkraftverk pressa dom även ner elpriset i Sverige. men tyvärr verkar dom ännu ha lite problem med uppstarten, nu fanns det några sprickor bland pumpar. Tiden o fixa pumparna, vi hoppas det går snabbt.

Men hursomhelst förklarar även finnen att dom smittats av högre priser via Sverige o SE3, där man förklarar att smittan kommer från tyska priser, dvs tyskarna har avvecklat sin kärnkraft, gjort sig beroende av ryssen. man kan kort hänvisa att tyskens avveckling av kärnkraft är en stor orsak till höga elpriser.
    Tysken spela rysk roulette på beroende av rysk gas, visa sig det var mycket dumt beslut, man sköt sig själv o nu betalar Europa priset för denna tyska chansningen.
    Nu får Kristersson o Ebba uppdraget o fixa till att detta aldrig kan hända igen. Sverige ska bli ett exportland av el igen.

Tyskland förändrade med andra ord alla beslut om avveckling av kärnkraft via sin snabba avveckling, fick Europa att börja bygga kärnkraft igen.
    Va, skyller Finland på Tyskland

Sverige har exporterat el hela sommaren , det har inte tryckt ner priset.  Effektbrist och gaspriset på kontinenten har tryckt upp priset i södra Sverige, Finland säger enligt sig samma sak.
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-31 09:02:47 följande:
    Fast vi har vår käre granne som ligger lite före, när finnen varvade upp sitt stora kärnkraftverk pressa dom även ner elpriset i Sverige. men tyvärr verkar dom ännu ha lite problem med uppstarten, nu fanns det några sprickor bland pumpar. Tiden o fixa pumparna, vi hoppas det går snabbt.

Men hursomhelst förklarar även finnen att dom smittats av högre priser via Sverige o SE3, där man förklarar att smittan kommer från tyska priser, dvs tyskarna har avvecklat sin kärnkraft, gjort sig beroende av ryssen. man kan kort hänvisa att tyskens avveckling av kärnkraft är en stor orsak till höga elpriser.
    Tysken spela rysk roulette på beroende av rysk gas, visa sig det var mycket dumt beslut, man sköt sig själv o nu betalar Europa priset för denna tyska chansningen.
    Nu får Kristersson o Ebba uppdraget o fixa till att detta aldrig kan hända igen. Sverige ska bli ett exportland av el igen.

Tyskland förändrade med andra ord alla beslut om avveckling av kärnkraft via sin snabba avveckling, fick Europa att börja bygga kärnkraft igen.
    soppapriset skulle  tydligen bli 14 öre billiagre med Kristerssons regering : - kommer du ihåg vad de lovade -D
  • Padirac
    Grant by me skrev 2022-10-30 19:53:35 följande:
    Just nu spelar det ingen roll vad du eller jag tycker, moderaterna o SD vann valet.
    Kommer vi få nya kärnkraftverk, mest troligt. 
    Kommer politiken för bränsle priser ändras, mest troligt.

Det är vad jag bryr mig om nu, sedan får Magdalena tycka vad hon vill, hon kan fortsätta med sin fixering på Putin tro det är han som sköter den Svenska elmarknaden, Medans Kristersson fixar till elmarknaden o bränsle priset.
    Alla är inte lika övertygade att UK kan fixa till elmarknaden - tex Tomas Kåberger professor i industriell energipolicy vid Chalmers tekniska högskola

TK menar att den nya regeringen inte begriper vad de skrivit och vad det innebär - 

www.dn.se/ekonomi/energiexperten-om-tidoavtalet-de-forstar-inte-vad-de-skrivit/

"I dag är Tomas Kåberger professor i industriell energipolicy vid Chalmers tekniska högskola, och rekryterades till Vattenfalls styrelse av den förra regeringen.

I början av 1990-talet var han med om att lägga fram elmarknadsreformen, som en av ledamöterna i Elkommissionen. En tungviktare i energifrågor sedan lång tid tillbaka.

Då när elmarknaden konkurrensutsattes i början av 1990-talet låg balansansvaret – som innebär att ingen ska komma undan med att sälja el utan att sedan kunna leverera den – på de olika elleverantörerna. Men i Tidöavtalet står att Svenska kraftnät ska upphandla elproduktion – och få ansvaret för att det finns el att sälja.

– Det är att frångå en av de viktiga och fundamentala förutsättningarna för elmarknaden, säger Tomas Kåberger.

Skrivningarna i Tidöavtalet om elmarknaden och Svenska kraftnät har fått honom oroad.

– Det kan betyda att de som är inne och handlar på elmarknaden slipper ansvar. Det kommer att bli problem, säger han.

Tomas Kåberger understryker att det kan bli dyrt att uppfylla balansansvaret, särskilt vid oplanerade stopp i stora anläggningar. Och att det blir en kostnad som i stället läggs på elkunderna med de nya reglerna – istället för att leverantören som har misslyckats med att uppfylla sitt balansansvar får ta det.

– Jag tror helt enkelt inte att de förstår vad de skriver, säger han.

...

Tomas Kåberger pekar på att tidigare satsningar på kärnkraft gjorde Sverige till världens kärnkraftstätaste land per invånare. Och menar att trots stängda reaktorer och problemen med Ringhals 4 har kärnkraften i Frankrike haft så stora problem att svenskarna nog får mest kärnkraft i världen även 2022.

– Det finns väl ingen industripolitisk satsning i Sveriges historia som har varit så stor som den på kärnkraft under 60- 70- och 80-talen. Det blir svårt att säga att vi inte har satsat på kärnkraft, säger han.

Ytterligare en nyhet i Tidöavtalet är Vattenfalls styrning. En ny statsrådsgrupp ska styra det statligt ägda bolaget så att man blir ledande i utbyggnaden av ”planerbar elproduktion”.

– Om en statsrådsgrupp ska styra, ska Vattenfalls styrelse inte behöva ta ansvar för de beslut statsrådsgruppen tar. Kopplingen mellan makt och ansvar måste vara tydlig. Förhoppningsvis är det vad man menar i avtalet med att Vattenfall ändå ska styras ”enligt gängse principer för statens ägarstyrning”, säger Kåberger."

Svar på tråden Regeringens el-fiasko