Grant by me skrev 2022-10-30 19:53:35 följande:
Just nu spelar det ingen roll vad du eller jag tycker, moderaterna o SD vann valet.
Kommer vi få nya kärnkraftverk, mest troligt.
Kommer politiken för bränsle priser ändras, mest troligt.
Det är vad jag bryr mig om nu, sedan får Magdalena tycka vad hon vill, hon kan fortsätta med sin fixering på Putin tro det är han som sköter den Svenska elmarknaden, Medans Kristersson fixar till elmarknaden o bränsle priset.
Alla är inte lika övertygade att UK kan fixa till elmarknaden - tex
Tomas Kåberger professor i industriell energipolicy vid Chalmers tekniska högskola
TK menar att den nya regeringen inte begriper vad de skrivit och vad det innebär -
www.dn.se/ekonomi/energiexperten-om-tidoavtalet-de-forstar-inte-vad-de-skrivit/
"I dag är Tomas Kåberger professor i industriell energipolicy vid Chalmers tekniska högskola, och rekryterades till Vattenfalls styrelse av den förra regeringen.
I början av 1990-talet var han med om att lägga fram elmarknadsreformen, som en av ledamöterna i Elkommissionen. En tungviktare i energifrågor sedan lång tid tillbaka.
Då när elmarknaden konkurrensutsattes i början av 1990-talet låg balansansvaret – som innebär att ingen ska komma undan med att sälja el utan att sedan kunna leverera den – på de olika elleverantörerna. Men i Tidöavtalet står att Svenska kraftnät ska upphandla elproduktion – och få ansvaret för att det finns el att sälja.
– Det är att frångå en av de viktiga och fundamentala förutsättningarna för elmarknaden, säger Tomas Kåberger.
Skrivningarna i Tidöavtalet om elmarknaden och Svenska kraftnät har fått honom oroad.
– Det kan betyda att de som är inne och handlar på elmarknaden slipper ansvar. Det kommer att bli problem, säger han.
Tomas Kåberger understryker att det kan bli dyrt att uppfylla balansansvaret, särskilt vid oplanerade stopp i stora anläggningar. Och att det blir en kostnad som i stället läggs på elkunderna med de nya reglerna – istället för att leverantören som har misslyckats med att uppfylla sitt balansansvar får ta det.
– Jag tror helt enkelt inte att de förstår vad de skriver, säger han.
...
Tomas Kåberger pekar på att tidigare satsningar på kärnkraft gjorde Sverige till världens kärnkraftstätaste land per invånare. Och menar att trots stängda reaktorer och problemen med Ringhals 4 har kärnkraften i Frankrike haft så stora problem att svenskarna nog får mest kärnkraft i världen även 2022.
– Det finns väl ingen industripolitisk satsning i Sveriges historia som har varit så stor som den på kärnkraft under 60- 70- och 80-talen. Det blir svårt att säga att vi inte har satsat på kärnkraft, säger han.
Ytterligare en nyhet i Tidöavtalet är Vattenfalls styrning. En ny statsrådsgrupp ska styra det statligt ägda bolaget så att man blir ledande i utbyggnaden av ”planerbar elproduktion”.
– Om en statsrådsgrupp ska styra, ska Vattenfalls styrelse inte behöva ta ansvar för de beslut statsrådsgruppen tar. Kopplingen mellan makt och ansvar måste vara tydlig. Förhoppningsvis är det vad man menar i avtalet med att Vattenfall ändå ska styras ”enligt gängse principer för statens ägarstyrning”, säger Kåberger."