Så allting gick skrev 2022-12-25 22:29:28 följande:
Magda är lika maktgalen, precis som Åkesson o L, C och MP, alla vill ha makten, man gör allt för att behålla den, även dom som förespråka kärnkraft, som Löfven först gjorde och sedan kärnkraftskramaren Magnus Hall, han blev ordförande för vattenfall, Innan hade även han lobbat för kärnkraften i 10 år, sedan det blev även han som la ner kärnkraften.
Som du förstår, det är makten som styr, men det samma skulle dom flesta göra, få ett toppjobb, välja o avgå eller behålla jobbet, självklart behåller man jobbet och byter åsikt till det som passar bäst.
Det ser du bara på Magda, nej-tack till kärnkraft, 3 månader innan valet Ja-tack "kanske" allt för att försöka behålla makten. vi alla gör så, det som är bäst för en själv.
De allra flesta människorna är mer komplexa än det du gör gällande - något som visar sig om och om igen i verkligheten. Var det inte berömd ekonom som fick se sin teori slås i spillror då det visade sig att människor inte var rationella konsumenter utan att det fanns ytterligare aspekter eller dimensioner som avgjorde de val människor gör. Se bara på Kristersson . han vill inte bygga kärnkraft, han vill hellre ha en påhittad konflikt om att andra partier inte vill ha kärnkraft. Kristerson kunde visa för världen hur maktfull han är genom att få den långsiktiga energifrågan löst.. men .. istället är ha n'den vuxne i rummet' , dvs ett barn helt utan makt
Men visst finns det de som drivs av makt - du har själv beskrivit det tydligt i ett tidigare inlägg. För resten av mänskligheten är det en empirisk fråga.
Så allting gick skrev 2022-12-25 22:09:20 följande:
Det är inte länge sedan Magda hota med avgång, när man avsätter en minister avsätter man hela regeringen. svårare är det inte.
Magda stod i sommar o berätta detta rakt ut, att det är fullständig oansvarigt att avsätta någon nu under rådande kris.
Allt kan ändras efter man gjort förändringar, det är bara besluta om ändring, det är skit lätt, avveckla kan man göra på 1 år, men bygga bytt tar mycket längre tid, skulle vi kunna bygga kärnkraft på 1-2 år skulle vi haft nya, avveckla däremot går på mindre än 1 år.
Detta ser jag själv som ordförande, jag kan och har kickat ut företag bara på personliga aspekter, gör jag en bra berättelse/redogörelse inför styrelsen tar det bara ett möte o få bort dom om avtalen är på väg att löpa ut, spelar ingen roll om dom är billigast eller bäst, det är jag som bestämmer, vissa har berättat att det är omoraliskt gjort, men å andra sidan är det jag som får bemöta dom, på dagliga till års basis, gör dom inte som jag berättar eller vill är dom borta.
Varav jag berättar hur viktigt det är att delta, ta dig upp och in i styrelser, man får makt på en helt annan nivå, man får kunskap tilldelat via konkurrenter osv. man ser allting och är medveten om allt, man blir insatt vare sig man vill det eller inte.
Med kunskap snackar man ner nästan alla, få människor har helhets bilden, hur än högt utbildade dom än må vara, så har dom inte fått alla detaljer som den som sitt högst upp.
Därför vinner man. därför vinner även din chef över dig, man har alla detaljer och hela bilden, den har sällan andra tillgång till..
Här är ett annat perspektiv som pekar på komplexiteten
theconsciousvibe.com/are-most-people-motivated-by-self-interest/
"
1. Basic Human Needs That Motivate Us – Food Water Shelter Clothing 2. Securities And safety Needs That Motivate Us – Financial security Health Assurance (and insurance) Safety against crime, accidents, and injury 3. Social Needs That Motivate Us – Friendships Romance Family Social groups Love in general 4. Motivated By Esteem Needs (Respect) – Appreciation and respect are huge motivating forces. Being motivated by the need for respect isn’t usually a consideration by most people until the first three levels of motivational forces have been satisfied. people have a deep rooted need to know that they are valued and by others and feel that they are making a contribution to the world. Desire to win, academic achievements, and personal hobbies can all play a role in fulfilling peoples esteem needs. 5. Self Actualization (self-fulfillment) Needs That Motivates Us – Self-Actualization is similar to esteem motivation but very different at the same time. People motivated by self-actualization want to do more and contribute more because they feel that they can and they want to contribute as much to society as possible. Those motivated by esteem may also want to contribute more to society but they want to do so for the recognition, not for the contribution. Those who are deeply motivated by self-actualization look to fulfill themselves by doing the best that they are capable of doing. Self-actualizing people are
self-aware, looking for personal growth, less concerned with recognition and the opinions of others, and mainly interested in fulfilling their self-potential as a person."