• Disa35

Avvänja 4-månaders att äta på natten, nu sover hon bara i famnen

För mig låter det som om hon saknar närheten till er, som försvann iom att nattmatningen gjorde det. Med så små barn får man nog vara beredd på att mata dygnet runt mer eller mindre.

Men ni kan ju testa att ge det där sena målet och sedan låta henne sova med er, och vänta med allt vad nattningsrutiner heter tills tösen är lite större.

• Disa35
    martini87 skrev 2020-11-30 11:33:55 följande:

Fast anledningen till att vi började skjuta på mattillfällena var ju för att hon BARA åt på natten. Jag överdriver verkligen inte. Hon åt ingenting på dagarna och när man försökte så kom hon aldrig till ro och bara fläktade med armar och huvud. Jag har försökt med ALLT. Bvc sa oxå att hon verkligen vänt på matdygnet och att vi kan försöka skjuta fram maten. Nu äter hon jättebra på dagarna och i teorin nog för att klara natten. Jag har naturligtvis räknat ut hur mycket hon får i sig dagtid så att hon ska klara de sex timmarna på natten. Hon klarar sig till ex utmärkt ibland utan att äta mellan 17 och 23.

Men kanske ska prova ge en mindre mängd mat närmare morgonen då och sen när hon vaknat ge o ordentlig frukost? För att mata henne i sömnen på morgonen är jag osäker på, det blir inget bra om hon inte är medveten om att hon äter tror jag.

Om du ammar kommer det att fungera galant. Om du flaskmatar måste du hitta flaskan, och sedan går det galant.

Ingen behöver läras att äta, det är instinkt. Så små barn kan äta nästintill sovande.

Mitt råd är: fortsätt matningen som hittills, låt henne sova med er och försök slappna av. Samt lyssna på dottern, hon vet hur hon vill ha det.
Svar på tråden Avvänja 4-månaders att äta på natten, nu sover hon bara i famnen