• Leonorthie

Alexander eller Oliver?

Vilket namn tycker ni är finast och varför? Alexander eller Oliver?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Alexander eller Oliver?
  • Anonym (Naughty40)

Alexander är finast tycker jag. Oliver heter var och varannan unge idag, så det hade jag valt bort.

• Anonym (Twist)

Oliver för jag tänker bara på Alexander Bard när jag hör namnet.

• fluu

Alexander! Ståtligt och gångbart på alla vis. "Alex" är kanske ett lire tråkigt smeknamn, men okej. Oliver är det egentligen inget större fel på, det är bara ett av mina hatnamn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (A)

Alexander gillar jag mest.

Men Oliver är också fint.

• ToniErdmann

Alexander Lukas föddes med flax så välj det namnet.

• Ekdahl
    Leonorthie skrev 2020-12-08 18:53:52 följande:

Vilket namn tycker ni är finast och varför? Alexander eller Oliver?

Tacksam för svar

Alexander är ett riktigt och bra namn. Oliver tillhör de anglosaxiska namnen som i Sverige fått negativ klang och lite av en typ-stämpel. Rätt självklart att välja Alexander om man har barnets bästa i beaktande.
  • Jinks

Philip II av Makedonien hade en son som hette Alexander. Pappa erövrade Grekland och sonen var inte sämre. Besegrade Persien och Egypten bland annat. Kom att tänka på att jag har en släkting som heter Alexander. Annat jag associerar till är Fanny och... Fint namn. Oliver får mig att tänka på en bok jag läste av Michael Crichton som heter Passagen. Fanns tydligen en despot med det namnet på 1300-talet. Men det är också fint.

• Mint

Skulle helt klart valt Alexander. Tidlöst och rejält och blir ett helt okej smeknamn: Alex.

Svar på tråden Alexander eller Oliver?