• Olivera

Bråk över magtröja

Räkan77 skrev 2020-12-10 09:03:16 följande:

Tänker på alla som är rädda för pedofiler/äckelgubbar. Det är väl ytterst ovanligt att de begår brott mot barn i den åldern som de inte känner eller som de inte har tagit kontakt med på nätet. Förutsatt att barnen inte är ute på kvällarna i tvivelaktiga miljöer, men då kan vi ju prata om bristande föräldraskap.

Att det sedan kan finnas vuxna som tittar olämpligt eller tom ger kommentarer är ju inte ok, men så har det ju alltid varit och inget som normalt sätt skadar barnen. Jag tycker inte de undantagen ska begränsa alla tjejers rätt att leva ett självständigt liv.

Min upplevelse är att jag själv och andra visst farit illa av att få blickar av vuxna men sen unga år, relationen till den egna personen och sexualiteten som något som objektifieras på ett sätt som känns obehagligt av personer som inte borde titta på en så. Och jag tror inte det beror på att gubbarna var pedofiler (jag minns att det började just i femman) utan på att det ÄR svårt att se om en lång elvaåring med påbörjad pubertet och magtröja / smink osv är elva eller femton. Eftersom elvaåringar inte ska klä sig som tonåringar så blir det svårt att se en elvaåring som det den är.

Det är föräldrars ansvar att hjälpa barn att klä och sminka sig osv på ett sätt som är åldersadekvat, det är en del av föräldraskapet. Barnet ska få vara helt fri i sin kreativitet även vad gäller klädstil och utseende, men precis som med allt annat behöver föräldrarna säga nej till en del idéer eftersom föräldern har det större perspektivet och kan se hur det ser ut och vad det signalerar. Dvs barnet kanske ser för tonårigt ut, eller om det är en outvecklad elvaåring som har utmanande kläder kanske det ser ut som ett barn som ingen har riktig koll på, vilket också skickar signaler till fel personer om hur barnet kan bemötas.

Det är inte moralism, inte mer än det är det att säga ?du får inte vara på stan själv efter kl 17? eller vad det nu kan vara till en elvaåring, det kommer helt enkelt signalera att barnet antingen är äldre än det är eller att det inte riktigt har vuxna omkring sig som har koll, vilket verkligen är farligt för barn att uppfattas som.

sen drar alla självklart sina egna gränser, ser flesta skulle kanske inte tillåta läppstift och kort kjol i skolan på en åttaåring liksom, men det är samma sak. Barnen har rätt att gå loss med sina idéer och impulser och inspirationer, och de vuxna har plikt att titta på hur det blir i det större perspektivet och säga nej till vissa saker och efter ålder / mognad förklara varför.
  • Olivera

( sen kan man ju tycka olika om en magtröja och det var ju det som avhandlas just här, ursäkta lite off-topic som svar på ditt inlägg. Personligen skulle jag förklara för en elvaåring att magtröja är för tonåringar, men att det är okej med en tröja under. Behövs ingen större förklaring om inte barnet undrar, då får man väl ta det därifrån.)

• Olivera
    Vildbi skrev 2020-12-10 10:31:48 följande:

Jag hade låtit barnet välja kläder själv. Jag tycker inte att andra människor har rätt att bestämma kläder för någon annan än sig själva.

Du bygger knappast några fina band till din dotter. Från och med nu lär hon aldrig visa dig vad hon köpt eller gjort.

Grattis.

Nja det låter väldigt nervöst och ängsligt tycker jag, det är ingen risk att relationen rasar för att en vuxen drar en gräns. Det beror väl på hur det görs, skamma ska man ju inte göra, men jag tycker många föräldrar verkar så enormt rädda för att förlora relationen till sina barn om de är föräldrar och inte vänner. Jag har en nu snart vuxen tonårstjej som redan ganska snart inpå olika gränsdragningar har kunnat förstå dom i efterhand och ibland t.o.m. varit glad för dom. (Att hon inte fick köpa en Victorias secret-parfym när hon var tio tycker hon fortfarande var överspänt av mig, men att hon inte fick sminka sig förrän i högstadiet tycker hon nu var bra när hon själv ser sminkade mellanstadiebarn och hur grovt det ser ut tex)

Så skör är inte en normal relation att en gränsdragning eller konflikt leder till att barnet aldrig mer kommer dela med sig...... det låter väldigt överdrivet i mina öron.
  • Olivera
    Anonym (Linnea) skrev 2020-12-15 12:44:26 följande:

Avsöjar magen? Är det en kroppsdel som bör vara hemlig? Då tycker du det är fel med bikini med?

Magen är väl en kroppsdel som de flesta inte visar till vardags / på jobbet / universitet osv, utan i så fall till fest eller på stranden? Eller?
  • Olivera
    Anonym (Linnea) skrev 2020-12-15 12:44:26 följande:

Avsöjar magen? Är det en kroppsdel som bör vara hemlig? Då tycker du det är fel med bikini med?

Alltså det är ju fritt att tycka olika, men så helt befängt är det väl inte att säga att en magtröja är ?avslöjande??
Svar på tråden Bråk över magtröja