Lära sova själv och läggningsrutiner!
Hej alla!
Min nu 3-månaders bebis somnar jättefint i famnen vilket är supermysigt, men han somnar bara där hos mig eller pappan. Ibland lyckas vi lägga honom i nestet/soffan/sängen utan att han vaknar och ibland sover han vidare där vi lagt honom en liten stund. Men oftast vaknar han snabbt igen trots att vi sitter bredvid/håller en hand på osv. Vi har provat att värma med vetekudde först och att han ligger och snusar på min tröja.
Jag undrar om ni visa föräldrar har några tips på hur vi kan lära honom att somna själv? För jag tror han hade sovit bättre i nestet/där vi lägger honom om han somnat där själv. Just nu blir han väldigt ledsen om vi lägger honom i nestet när han ska sova,, trots att vi sitter bredvid och buffar och klappar.
Behöver inga kommentarer om att han är liten och behöver närhet, för det vet jag. Ibland hade det bara varit fint att inte sitta med honom i famnen varje gång han ska sova eftersom han sover efter varje 1,5 timme vaken. Och absolut, han sover i sjal ibland men då kan vi inte så stilla för då vaknar han.
Tack på förhand ??