Inlägg från: Syrranssk |Visa alla inlägg
  • Syrranssk

Lära sova själv och läggningsrutiner!

Hej alla!

Min nu 3-månaders bebis somnar jättefint i famnen vilket är supermysigt, men han somnar bara där hos mig eller pappan. Ibland lyckas vi lägga honom i nestet/soffan/sängen utan att han vaknar och ibland sover han vidare där vi lagt honom en liten stund. Men oftast vaknar han snabbt igen trots att vi sitter bredvid/håller en hand på osv. Vi har provat att värma med vetekudde först och att han ligger och snusar på min tröja.

Jag undrar om ni visa föräldrar har några tips på hur vi kan lära honom att somna själv? För jag tror han hade sovit bättre i nestet/där vi lägger honom om han somnat där själv. Just nu blir han väldigt ledsen om vi lägger honom i nestet när han ska sova,, trots att vi sitter bredvid och buffar och klappar.

Behöver inga kommentarer om att han är liten och behöver närhet, för det vet jag. Ibland hade det bara varit fint att inte sitta med honom i famnen varje gång han ska sova eftersom han sover efter varje 1,5 timme vaken. Och absolut, han sover i sjal ibland men då kan vi inte så stilla för då vaknar han.

Tack på förhand ??

• Svar på tråden Lära sova själv och läggningsrutiner!
  • Syrranssk

Efter att han fått mat har vi börjat söva honom i ett tjockare täcke i famnen, som han sedan ligger på i nestet i sin säng, vilket gör det lättare att lägga ner honom utan att han vaknar.

Vissa kvällar har han faktiskt sovit ca fyra timmar själv, men de flesta vaknar han och behöver sövas om. Det går i alla fall framåt. Sen när jag själv ska sova/när han vaknar och vill bli matad vid 23-tiden så brukar jag ta över honom i sängen och låta honom sova där. På så vis får vi båda sovslite mer då han inte brukar vakna nästa gång förrän vid 03/04 och sen går han upp 06/07.

Med andra ord kompromissar vi lite :) Övar på att sova själv men får närheten av mig resten av natten. Att somna själv verkar vi få vänta med vilket inte gör något.

Svar på tråden Lära sova själv och läggningsrutiner!