Inlägg från: Anonym (,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 16:15:39 följande:

Bäbisar bli ej sjuka nej. Hade det varit minsta fara för barn och bebisar hade de prioriterats högt när de tillverkade vaccin och sedan började vaccinera. men de blev ju helt borträknade ur ekvationen. tänk lite..

Sprid inte desinformation! Det finns bebisar som blir allvarligt sjuka i covid-19. Jag känner till flera stycken i Sverige, och deras föräldrar är mer än förbannade på Sveriges hantering av Covid-19 och myten att barn inte kan bli sjuka. Det finns barn som till och med dött av Covid-19.

Och det stämmer inte att de skulle prioriteras högt vid MINSTA risk, utan istället har man valt att prioritera riskgrupper pga att det är ovanligt att barn blir allvarligt sjuka av DENNA variant, MEN covid-19 har börjat mutera och den nya mutationen slår hårt även mot barn.
  • Anonym (,)
    Anonym (,) skrev 2020-12-29 17:15:15 följande:

Sprid inte desinformation! Det finns bebisar som blir allvarligt sjuka i covid-19. Jag känner till flera stycken i Sverige, och deras föräldrar är mer än förbannade på Sveriges hantering av Covid-19 och myten att barn inte kan bli sjuka. Det finns barn som till och med dött av Covid-19.

Och det stämmer inte att de skulle prioriteras högt vid MINSTA risk, utan istället har man valt att prioritera riskgrupper pga att det är ovanligt att barn blir allvarligt sjuka av DENNA variant, MEN covid-19 har börjat mutera och den nya mutationen slår hårt även mot barn.

För att förtydliga: Det finns alltså en liten risk för att barn utan underliggande sjukdomar blir allvarligt sjuka av Covid-19, så det stämmer inte att man skulle prioritera dom vid minsta risk. Istället har man prioriterat de med störst risk för att bli svårt sjuka.

Och som sagt så har vi en ny mutation som ofta drabbar även barn hårt.

Det borde inte vara tillåtet enligt forumreglerna att sprida desinformation om en sådan allvarlig sak.
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 16:15:39 följande:

Bäbisar bli ej sjuka nej. Hade det varit minsta fara för barn och bebisar hade de prioriterats högt när de tillverkade vaccin och sedan började vaccinera. men de blev ju helt borträknade ur ekvationen. tänk lite..

• Anonym (,)
    Solblomma30 skrev 2020-12-29 17:20:07 följande:

Men alltså. Man kan inte läsa Aftonbladet. I artikeln står det att unga Sydafrikaner har varit på stora fester och där har smittan spridits. Så rubriken är en klassisk Aftonbladet-bajs-rubrik för att få klick. Den mutation som sprids i Sydafrika är eventuellt mer smittsam men den slår inte alls hårdare mot yngre.

Skulle vilja se en trovärdig källa till ditt påstående tack.

Aftonbladet är en tillförlitlig källa och jag tror inte att de ljuger om detta.
  • Anonym (,)
    Solblomma30 skrev 2020-12-29 17:23:25 följande:

Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för din bebis TS. En stor anledning till att man vet så lite om småbarn och covid är för att i princip inga småbarn får några allvarliga symtom när de får covid. De blir ju inte heller smittade i någon större utsträckning vad det verkar. Så ta hand om dig och din sambo och var inte orolig för bebisen.

Jag tror inte heller att TS behöver vara orolig för sin bebis när det gäller den gamla varianten av Covid-19, då det tack och lov är ovanligt att bebisar blir allvarligt sjuka av den. MEN man ska aldrig dra alla över en kam som du gör här, då det faktiskt finns fullt friska bebisar som blivit allvarligt sjuka i Covid-19. Att förneka det är ett hån och förminskar allvaret med viruset.
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 17:23:24 följande:

Det finns också barn som dött av influensa. Betydligt fler.. Men vi blir inte oroliga när våra barn får influensa..

Källa tack! Du har fel.
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 17:29:18 följande:

Jag lovar dig att om det vore minsta farligt så skulle barn inte få gå på dagis och skola. Inte en enda unge på sjukhus av miljoner barn i Sverige. Inga vaccineringar planeras för barn. Behöver jag fortsätta?

Ska bli skönt när vaccineringen sätter in så ni hysterikor kan gå och lägga er igen.

Varför erkänner du inte bara att du har fel?

Du spekulerar mycket, men kan inte visa en trovärdig källa.

Nu är det som så att det finns barn utan underliggande sjukdomar som blivit allvarligt sjuka i Covid-19, det är fakta! Så visst är det "minsta farligt". Men de har som sagt valt att prioritera de som löper störst risk att bli allvarligt sjuka, INTE de med minsta risk som du skrev.
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 17:29:48 följande:

Källa tegnell. Epidemiolog

Det är ingen källa, det är ett påstående.

Var snäll att länka en källa.
  • Anonym (,)
    Tom79 skrev 2020-12-29 17:44:59 följande:

Men alltså - om man känner den här sortens oro - ställ INTE en sån här fråga på Familjeliv. Och framförallt, om du ändå gör det, - dra inga växlar av de alarmistiska svaren. De är aldrig vetenskapligt förankrade, utan alltid känslomässigt. Vetenskapen är alltid mer balanserad än så.

Det sanna svaret på frågan är att små barn generellt sett inte blir särskilt sjuka av Covid 19. I de sällsynta fall där allvarlig sjukdom uppstår finns i regel underliggande sjukdomar. Källa WHO: www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

Vilket ju var precis det jag skrev. Men det finns inte alltid underliggande sjukdomar hos de barn som blivit allvarligt sjuka, även om det är ovanligt. Det jag vände mig emot var det att det finns flera i tråden som förnekar att det ens finns barn utan underliggande sjukdomar som blivit allvarligt sjuka. Detta gäller den varianten av Covid-19 som är vanligast just nu.

Och återigen, så har det uppstått en ny mutation som oftare slår hårt även mot barn.
  • Anonym (,)
    Solblomma30 skrev 2020-12-29 21:12:24 följande:

Nej, jag förminskar inte allvaret med viruset. Det är väldigt snällt mot barn. Sen är man aldrig helt fri från risker, men det gäller alla virus. Magsjuka kan vara farligt för barn och vissa svenska barn dör av magsjuka pga akut uttorkning. Vanliga sår dödar också svenska barn, då de kan få sepsis pga ex streptokocker. Lunginflammation vid influensa tar några barn per år. Meningokocker likaså. Man kan ju inte gå runt och tänka att ens eget barn ska vara promillen som dör av en ganska ofarlig infektion. Sen ska man för den delen inte utsätta barn (eller någon) för covid eftersom det är väldigt farligt för andra grupper av människor. Men för barnens skull behöver man normalt sett inte stressa upp sig.

Och jag vet inte vad du menar när du skriver den gamla varianten av covid. Det finns ingen ny eller gammal variant. Det finns en massa varianter av viruset, och har funnits hela tiden. Det är så med de flesta virus. Ännu har ingen mer dödlig variant upptäckts. Jag upplever att du sprider desinformation, inte jag.

Fast Covid-19 är inget vanligt virus, utan en pandemi med högre dödlighet! Ja, OFTAST är det ofarligt för barn, men INTE alltid. Därför är det desinformation att påstå att det är helt ofarligt för barn, för det är att dra alla över en kam.

Missförstår du mig med flit nu? Jag tycker att jag var tydlig med vad jag menade. Jag skrev att jag med "den gamla varianten" menar den som är vanligast just nu. Jag är fullt medveten om att andra varianter funnits förut, men jag valde att kalla den för "den gamla varianten" för att försöka få dig att förstå. Och jo, det har upptäckts fler dödliga varianter. Det finns minst två mutationer av Covid-19 som härjar just nu, varav en har visat sig vara betydligt mer smittsam och även drabbar barn hårt.
Svar på tråden Bebisar och covid-19!!