Bebisar och covid-19!!
www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB5QQ4/sydafrikanska-skrackmutationen-slar-mot-yngre
www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB5QQ4/sydafrikanska-skrackmutationen-slar-mot-yngre
Bäbisar bli ej sjuka nej. Hade det varit minsta fara för barn och bebisar hade de prioriterats högt när de tillverkade vaccin och sedan började vaccinera. men de blev ju helt borträknade ur ekvationen. tänk lite..
Sprid inte desinformation! Det finns bebisar som blir allvarligt sjuka i covid-19. Jag känner till flera stycken i Sverige, och deras föräldrar är mer än förbannade på Sveriges hantering av Covid-19 och myten att barn inte kan bli sjuka. Det finns barn som till och med dött av Covid-19.
Och det stämmer inte att de skulle prioriteras högt vid MINSTA risk, utan istället har man valt att prioritera riskgrupper pga att det är ovanligt att barn blir allvarligt sjuka av DENNA variant, MEN covid-19 har börjat mutera och den nya mutationen slår hårt även mot barn.
Bäbisar bli ej sjuka nej. Hade det varit minsta fara för barn och bebisar hade de prioriterats högt när de tillverkade vaccin och sedan började vaccinera. men de blev ju helt borträknade ur ekvationen. tänk lite..
Men alltså. Man kan inte läsa Aftonbladet. I artikeln står det att unga Sydafrikaner har varit på stora fester och där har smittan spridits. Så rubriken är en klassisk Aftonbladet-bajs-rubrik för att få klick. Den mutation som sprids i Sydafrika är eventuellt mer smittsam men den slår inte alls hårdare mot yngre.
Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för din bebis TS. En stor anledning till att man vet så lite om småbarn och covid är för att i princip inga småbarn får några allvarliga symtom när de får covid. De blir ju inte heller smittade i någon större utsträckning vad det verkar. Så ta hand om dig och din sambo och var inte orolig för bebisen.
Det finns också barn som dött av influensa. Betydligt fler.. Men vi blir inte oroliga när våra barn får influensa..
Jag lovar dig att om det vore minsta farligt så skulle barn inte få gå på dagis och skola. Inte en enda unge på sjukhus av miljoner barn i Sverige. Inga vaccineringar planeras för barn. Behöver jag fortsätta?
Ska bli skönt när vaccineringen sätter in så ni hysterikor kan gå och lägga er igen.
Källa tegnell. Epidemiolog
Men alltså - om man känner den här sortens oro - ställ INTE en sån här fråga på Familjeliv. Och framförallt, om du ändå gör det, - dra inga växlar av de alarmistiska svaren. De är aldrig vetenskapligt förankrade, utan alltid känslomässigt. Vetenskapen är alltid mer balanserad än så.
Det sanna svaret på frågan är att små barn generellt sett inte blir särskilt sjuka av Covid 19. I de sällsynta fall där allvarlig sjukdom uppstår finns i regel underliggande sjukdomar. Källa WHO: www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools
Nej, jag förminskar inte allvaret med viruset. Det är väldigt snällt mot barn. Sen är man aldrig helt fri från risker, men det gäller alla virus. Magsjuka kan vara farligt för barn och vissa svenska barn dör av magsjuka pga akut uttorkning. Vanliga sår dödar också svenska barn, då de kan få sepsis pga ex streptokocker. Lunginflammation vid influensa tar några barn per år. Meningokocker likaså. Man kan ju inte gå runt och tänka att ens eget barn ska vara promillen som dör av en ganska ofarlig infektion. Sen ska man för den delen inte utsätta barn (eller någon) för covid eftersom det är väldigt farligt för andra grupper av människor. Men för barnens skull behöver man normalt sett inte stressa upp sig.
Och jag vet inte vad du menar när du skriver den gamla varianten av covid. Det finns ingen ny eller gammal variant. Det finns en massa varianter av viruset, och har funnits hela tiden. Det är så med de flesta virus. Ännu har ingen mer dödlig variant upptäckts. Jag upplever att du sprider desinformation, inte jag.