• Amina03

Bebisar och covid-19!!

Någon som vet hur bebisar under 1 år reagerar på covid-19. Vi är sjuka hemma och har en 3 månaders, en har testat positiv och flyttat ut tillfälligt. Får inget vettigt svar av BVC eller 113 13. Vad vet man? Har googlat men hittar inte mycket info. Är rädd och orolig

• Svar på tråden Bebisar och covid-19!!
  • Solblomma30

Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för din bebis TS. En stor anledning till att man vet så lite om småbarn och covid är för att i princip inga småbarn får några allvarliga symtom när de får covid. De blir ju inte heller smittade i någon större utsträckning vad det verkar. Så ta hand om dig och din sambo och var inte orolig för bebisen.

• Anonym (,)
    Solblomma30 skrev 2020-12-29 17:20:07 följande:

Men alltså. Man kan inte läsa Aftonbladet. I artikeln står det att unga Sydafrikaner har varit på stora fester och där har smittan spridits. Så rubriken är en klassisk Aftonbladet-bajs-rubrik för att få klick. Den mutation som sprids i Sydafrika är eventuellt mer smittsam men den slår inte alls hårdare mot yngre.

Skulle vilja se en trovärdig källa till ditt påstående tack.

Aftonbladet är en tillförlitlig källa och jag tror inte att de ljuger om detta.
  • Anonym (,)
    Solblomma30 skrev 2020-12-29 17:23:25 följande:

Jag tror inte alls att du behöver vara orolig för din bebis TS. En stor anledning till att man vet så lite om småbarn och covid är för att i princip inga småbarn får några allvarliga symtom när de får covid. De blir ju inte heller smittade i någon större utsträckning vad det verkar. Så ta hand om dig och din sambo och var inte orolig för bebisen.

Jag tror inte heller att TS behöver vara orolig för sin bebis när det gäller den gamla varianten av Covid-19, då det tack och lov är ovanligt att bebisar blir allvarligt sjuka av den. MEN man ska aldrig dra alla över en kam som du gör här, då det faktiskt finns fullt friska bebisar som blivit allvarligt sjuka i Covid-19. Att förneka det är ett hån och förminskar allvaret med viruset.
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 17:23:24 följande:

Det finns också barn som dött av influensa. Betydligt fler.. Men vi blir inte oroliga när våra barn får influensa..

Källa tack! Du har fel.
  • Anonym (I)
    Anonym (,) skrev 2020-12-29 17:27:59 följande:

Källa tack! Du har fel.

Källa tegnell. Epidemiolog
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 17:29:18 följande:

Jag lovar dig att om det vore minsta farligt så skulle barn inte få gå på dagis och skola. Inte en enda unge på sjukhus av miljoner barn i Sverige. Inga vaccineringar planeras för barn. Behöver jag fortsätta?

Ska bli skönt när vaccineringen sätter in så ni hysterikor kan gå och lägga er igen.

Varför erkänner du inte bara att du har fel?

Du spekulerar mycket, men kan inte visa en trovärdig källa.

Nu är det som så att det finns barn utan underliggande sjukdomar som blivit allvarligt sjuka i Covid-19, det är fakta! Så visst är det "minsta farligt". Men de har som sagt valt att prioritera de som löper störst risk att bli allvarligt sjuka, INTE de med minsta risk som du skrev.
  • Anonym (,)
    Anonym (I) skrev 2020-12-29 17:29:48 följande:

Källa tegnell. Epidemiolog

Det är ingen källa, det är ett påstående.

Var snäll att länka en källa.
  • Tom79

Men alltså - om man känner den här sortens oro - ställ INTE en sån här fråga på Familjeliv. Och framförallt, om du ändå gör det, - dra inga växlar av de alarmistiska svaren. De är aldrig vetenskapligt förankrade, utan alltid känslomässigt. Vetenskapen är alltid mer balanserad än så.

Det sanna svaret på frågan är att små barn generellt sett inte blir särskilt sjuka av Covid 19. I de sällsynta fall där allvarlig sjukdom uppstår finns i regel underliggande sjukdomar. Källa WHO: www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

• Anonym (,)
    Tom79 skrev 2020-12-29 17:44:59 följande:

Men alltså - om man känner den här sortens oro - ställ INTE en sån här fråga på Familjeliv. Och framförallt, om du ändå gör det, - dra inga växlar av de alarmistiska svaren. De är aldrig vetenskapligt förankrade, utan alltid känslomässigt. Vetenskapen är alltid mer balanserad än så.

Det sanna svaret på frågan är att små barn generellt sett inte blir särskilt sjuka av Covid 19. I de sällsynta fall där allvarlig sjukdom uppstår finns i regel underliggande sjukdomar. Källa WHO: www.who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19-schools

Vilket ju var precis det jag skrev. Men det finns inte alltid underliggande sjukdomar hos de barn som blivit allvarligt sjuka, även om det är ovanligt. Det jag vände mig emot var det att det finns flera i tråden som förnekar att det ens finns barn utan underliggande sjukdomar som blivit allvarligt sjuka. Detta gäller den varianten av Covid-19 som är vanligast just nu.

Och återigen, så har det uppstått en ny mutation som oftare slår hårt även mot barn.
  • Solblomma30
    Anonym (,) skrev 2020-12-29 17:26:29 följande:

Jag tror inte heller att TS behöver vara orolig för sin bebis när det gäller den gamla varianten av Covid-19, då det tack och lov är ovanligt att bebisar blir allvarligt sjuka av den. MEN man ska aldrig dra alla över en kam som du gör här, då det faktiskt finns fullt friska bebisar som blivit allvarligt sjuka i Covid-19. Att förneka det är ett hån och förminskar allvaret med viruset.

Nej, jag förminskar inte allvaret med viruset. Det är väldigt snällt mot barn. Sen är man aldrig helt fri från risker, men det gäller alla virus. Magsjuka kan vara farligt för barn och vissa svenska barn dör av magsjuka pga akut uttorkning. Vanliga sår dödar också svenska barn, då de kan få sepsis pga ex streptokocker. Lunginflammation vid influensa tar några barn per år. Meningokocker likaså. Man kan ju inte gå runt och tänka att ens eget barn ska vara promillen som dör av en ganska ofarlig infektion. Sen ska man för den delen inte utsätta barn (eller någon) för covid eftersom det är väldigt farligt för andra grupper av människor. Men för barnens skull behöver man normalt sett inte stressa upp sig.

Och jag vet inte vad du menar när du skriver den gamla varianten av covid. Det finns ingen ny eller gammal variant. Det finns en massa varianter av viruset, och har funnits hela tiden. Det är så med de flesta virus. Ännu har ingen mer dödlig variant upptäckts. Jag upplever att du sprider desinformation, inte jag.
  • Solblomma30
    Anonym (,) skrev 2020-12-29 17:52:06 följande:

Vilket ju var precis det jag skrev. Men det finns inte alltid underliggande sjukdomar hos de barn som blivit allvarligt sjuka, även om det är ovanligt. Det jag vände mig emot var det att det finns flera i tråden som förnekar att det ens finns barn utan underliggande sjukdomar som blivit allvarligt sjuka. Detta gäller den varianten av Covid-19 som är vanligast just nu.

Och återigen, så har det uppstått en ny mutation som oftare slår hårt även mot barn.

Jag föreslår att du väljer bort Aftonbladet som källa till information. Läs exempelvis vad ecdc (en verkligt trovärdig källa) skrev idag om den nya mutation som du pratar om:

Preliminary analyses indicate that the new variant has increased transmissibility compared to previously circulating variants, but no increase in infection severity has so far been identified.

Alltså, mutationen verkar ha en större smittsamhet, men inget tyder än så länge på att det ger en allvarligare sjukdomsbild. För någon.
  • Anonym (,)
    Solblomma30 skrev 2020-12-29 21:12:24 följande:

Nej, jag förminskar inte allvaret med viruset. Det är väldigt snällt mot barn. Sen är man aldrig helt fri från risker, men det gäller alla virus. Magsjuka kan vara farligt för barn och vissa svenska barn dör av magsjuka pga akut uttorkning. Vanliga sår dödar också svenska barn, då de kan få sepsis pga ex streptokocker. Lunginflammation vid influensa tar några barn per år. Meningokocker likaså. Man kan ju inte gå runt och tänka att ens eget barn ska vara promillen som dör av en ganska ofarlig infektion. Sen ska man för den delen inte utsätta barn (eller någon) för covid eftersom det är väldigt farligt för andra grupper av människor. Men för barnens skull behöver man normalt sett inte stressa upp sig.

Och jag vet inte vad du menar när du skriver den gamla varianten av covid. Det finns ingen ny eller gammal variant. Det finns en massa varianter av viruset, och har funnits hela tiden. Det är så med de flesta virus. Ännu har ingen mer dödlig variant upptäckts. Jag upplever att du sprider desinformation, inte jag.

Fast Covid-19 är inget vanligt virus, utan en pandemi med högre dödlighet! Ja, OFTAST är det ofarligt för barn, men INTE alltid. Därför är det desinformation att påstå att det är helt ofarligt för barn, för det är att dra alla över en kam.

Missförstår du mig med flit nu? Jag tycker att jag var tydlig med vad jag menade. Jag skrev att jag med "den gamla varianten" menar den som är vanligast just nu. Jag är fullt medveten om att andra varianter funnits förut, men jag valde att kalla den för "den gamla varianten" för att försöka få dig att förstå. Och jo, det har upptäckts fler dödliga varianter. Det finns minst två mutationer av Covid-19 som härjar just nu, varav en har visat sig vara betydligt mer smittsam och även drabbar barn hårt.
  • Anonym (.)

Oroa dig inte! Risken att din bebis ska bli allvarligt sjuk är minimal! Jag hade covid nyligen och min bebis blev knappt snuvig. Det finns ingen anledning att oroa sig nu, skulle bebisen mot förmodan bli väldigt dålig så får ni ta det då! Krya på er! :)

• Tow2Mater
    Amina03 skrev 2020-12-29 16:07:46 följande:

Läste länken tack. Läskigt med nya former av viruset. Tycker dock att det är märkligt att man med så otroligt många smittade i Sverige inte vet mer. Jag menar en ganska stor procent av de smittade måste ju ha spädbarn hemma? Hur kan man inte ha siffror på hur mång spädbarn som blivit sjuka i covid? Är det inget spädbarn som behövt inneliggande vård? Om inte, så är ju det också bra att veta. Hur kan det inte finnas siffror efter 10 månader och så många hundratals smittade?

Man testar normalt inte spädbarn, så hur många som smittats med covid vet man ju inte. Men som redan sagts är ju risken att de blir allvarligt sjuka liten.
  • Ebo88
    Amina03 skrev 2020-12-29 13:28:53 följande:

Någon som vet hur bebisar under 1 år reagerar på covid-19. Vi är sjuka hemma och har en 3 månaders, en har testat positiv och flyttat ut tillfälligt. Får inget vettigt svar av BVC eller 113 13. Vad vet man? Har googlat men hittar inte mycket info. Är rädd och orolig

Jag och vår dotter hade covid i våras, då var hon 4 månader. Vi insjuknade samtidigt, hon var pigg och glad men hade feber till och från och jag hade som en mildare version av influensa med lite febertoppar till och från.

Dag 3 runt 22-tiden hade Stella 40grader och det gick inte ner med Alvedon så vi ringde 1177 och då Stella är prematur så sa dom att vi skulle åka till barnakuten. Fick träffa sjuksköterska och läkare och dom undersökte och tog lite prover och allt såg bra ut. När febern började gå ner så fick vi åka hem. Dom tog ett covid-prov och dagen efter ringde dom och sade att det var positivt men att dom inte gör nå särskilt då hon ändå mådde bra.

Hon hade feber i 2 dygn till men inte så hög som när vi åkte in och sen var hon frisk igen.

Vi har förlorat två barn tidigare så därav lite oro hos oss och sjukvårdspersonalen bemötte det bra och förstod vår oro.

I vanliga fall hade dom inte testat Stella
  • Skrellet

Vi har en på 4 år och en på straxt under 1 år som båda har haft Corona. Inget speciellt hände mer än att den minsta fick lite feber som kom och gick under 2 dagar samt lite trött och hängig, vår stora hade ingen feber men klagade på att hon under ca 2 veckor inte kände vad något smakar.

Vad jag har upplevt via vänner och bekanta så klarar barn Corona väldigt bra utan några större problem.
    Min fru klarade sig också ganska bra med lite feber och trött. Jag var nog risigast i vår familj med feber på 38,5 och riktigt ont i hela kroppen i ca två veckor, inte heller fått tillbaka lukt och smak efter 3 månader.

• Anonym (Frida)
    Anonym (,) skrev 2020-12-29 17:23:34 följande:

Skulle vilja se en trovärdig källa till ditt påstående tack.

Aftonbladet är en tillförlitlig källa och jag tror inte att de ljuger om detta.

Läser du hela Aftonbladets artikel så ser du att den inte handlar om spädbarn utan om ungdomar, och att den troliga orsaken till att så många ungdomar smittats är att de gått på fest. Rubriksättare har som enda uppgift att få folk att klicka. Kan de vrida till något så att det verkar värre än vad det är så gör de gärna det.
  • Amina03

Tack för att ni delar!

Skönt att höra att det gått bra för era barn!

Svar på tråden Bebisar och covid-19!!