• Klara W

För stora överdragsbyxor

Våra döttrar fick ärva överdragsbyxor/täckbyxor av sina kusiner vilket vi var väldigt tacksamma för då vi har det ganska dåligt med pengar just nu pga Covid. Storleken på dessa var kanske inte perfekt men vi tänkte att det inte spelar så stor roll då det fanns hängslen på byxorna. Det vi dock märkte när de skulle använde dem var att hängslena inte gick att justera utifrån storlek. Problemet är att de är lite för stora (framförallt för den äldsta) och när hängslena åker av ned hela tiden gör även byxorna det. Vi har försökt med alltifrån att lägga i saker i byxorna så att de inte ska bli lika stora till att tvätta dem för att de ska bli mindre men ingenting fungerar. Skulle vara tacksam för idéer då vi har slut ;).

• Svar på tråden För stora överdragsbyxor
  • Anonym (2 barns mor)

Räcker det att kryssa hängslena.

• Anonym (Tråckla)

Lägg upp dem. Enkelt fixat, tråckla för hand så kan ni enkelt sprätta upp när de växt till sig.

• Anonym (farmor)
    Klara W skrev 2020-12-30 10:25:54 följande:

Våra döttrar fick ärva överdragsbyxor/täckbyxor av sina kusiner vilket vi var väldigt tacksamma för då vi har det ganska dåligt med pengar just nu pga Covid. Storleken på dessa var kanske inte perfekt men vi tänkte att det inte spelar så stor roll då det fanns hängslen på byxorna. Det vi dock märkte när de skulle använde dem var att hängslena inte gick att justera utifrån storlek. Problemet är att de är lite för stora (framförallt för den äldsta) och när hängslena åker av ned hela tiden gör även byxorna det. Vi har försökt med alltifrån att lägga i saker i byxorna så att de inte ska bli lika stora till att tvätta dem för att de ska bli mindre men ingenting fungerar. Skulle vara tacksam för idéer då vi har slut ;).

Gummiband i midjan
  • Anonym (Retro)

Om hängslena hasar ner kan man sy fast ett band bak i ryggen som håller ihop dem. Ibland sitter det en plasthållare där som håller ihop dem. Om det gör det kan ni prova att flytta den uppåt.

Om hängslena är för långa kan ni göra ett vecknpå dem och tråckla ihop så att de blir kortare.

• cosinus

Korsa hängslen, korta hängslen, hålla ihop där bak (går sätta en vanlig större påsklämma bara för att testa effekten).

Är de för långa vid fötterna så håll ihop med resårband så de inte klivs på och förstörs.

Är det hällor i midjan så använd någon form av skärp.

• BuoBä

Ambitiös lösning: sy fast knapphålsresår och knappar i linningen på byxorna.

Snabb lösning: nyp in i sidsömmarna så byxorna sitter uppe, och sy några stygn för hand. Det gör inget om sömsmånen är utåt eftersom det ändå ska vara en jacka över.

Hängslena kan kortas genom att tråckla, eller bara sätta stora säkerhetsnålar. Knyt en resår runt hängslena på ryggsidan, som kan flyttas upp mot nacken och hålla ihop dem.

• Anonym (Samma problem)

Hade samma problem förra året med ena sonens täckisar.

Jag löste det genom att korsa hängslena både fram och bak och att sätta jackan innanför. Fungerar kanske inte vid pulkaåkning då snön gärna kommer innanför men till och från skolan för 12 åringen gick det perfekt.

• Klara W
    Anonym (2 barns mor) skrev 2020-12-30 10:32:28 följande:

Räcker det att kryssa hängslena.

Kanske är för att det är sent men förstår inte riktigt hur du menar.
    Anonym (farmor) skrev 2020-12-30 10:53:00 följande:

Gummiband i midjan

Bra tips! Ska testa. Något speciellt gummiband?
  • Hyllemor
    Klara W skrev 2020-12-30 23:36:36 följande:
    Kanske är för att det är sent men förstår inte riktigt hur du menar.
    Anonym (farmor) skrev 2020-12-30 10:53:00 följande:

Gummiband i midjan

Bra tips! Ska testa. Något speciellt gummiband?

Kryssat hängslen har jag också gjort. Man lägger alltså höger hängsla över vänster axel och vice versa. Om du har tur så räcker det att kryssa dem över ryggen, annars får barnet göra det även om magen.

Med nål och tråd kommer man långt i övrigt! Jag tråcklade upp täckbyxor vid benen (det tog en evighet!) genom att vika in dem men det var helt klart värt det, Då kunde han ha brallorna i två-tre år efter det (även om det blev bylsigt vid bensluten det första året.

Efter det fick jag det bästa tipset (vilket inte är aktuellt för dig i år, men kanske är det senare) att man kan köpa ett par termobyxor från Didriksson. Didrikssons vinterkläder för barn är alltid uppsydda invändigt! Man vänder vinterjackan/overallen/termobyxorna ut-och-in och kan sprätta upp den röda sömmen, så blir plötsligt kläderna 2-3 storlekar större (!) Didriksson må vara dyrt, men man kan dels köpa begagnat och även om man hittar på rea så kan ju barnet ha kläderna i minst två år (ofta fler än så beroende på ålder)

• Lönnsirap

Påsklämma och gummiband använder jag med liknande problem .. och korsade hängslen förstås.

Har också sytt upp såsom Didriksons gör, d.v.s att sy upp i fodret en bit med synlig tråd som lätt avlägsnas.

• Anonym (Samma problem)

[quote=80859355][quote-nick]Hyllemor skrev 2020-12-31 02:57:57 följande:[/quote-nick]Kryssat hängslen har jag också gjort. Man lägger alltså höger hängsla över vänster axel och vice versa. Om du har tur så räcker det att kryssa dem över ryggen, annars får barnet göra det även om magen.

Precis så vi gjorde också. Kryssade hängslena både på ryggen och magen. Sedan så satte vi även hängslena utanpå jackan vilket vi tyckte blev så bra att vi fortsatte även iår med det. Bra om man ska gå på toa att inte behöva ta av sig både jacka och byxa och inte särskilt mycket mer snö innanför än annars heller.

• Klara W
    Anonym (Samma problem) skrev 2021-01-01 17:17:22 följande:

[quote=80859355][quote-nick]Hyllemor skrev 2020-12-31 02:57:57 följande:[/quote-nick]Kryssat hängslen har jag också gjort. Man lägger alltså höger hängsla över vänster axel och vice versa. Om du har tur så räcker det att kryssa dem över ryggen, annars får barnet göra det även om magen.

Precis så vi gjorde också. Kryssade hängslena både på ryggen och magen. Sedan så satte vi även hängslena utanpå jackan vilket vi tyckte blev så bra att vi fortsatte även iår med det. Bra om man ska gå på toa att inte behöva ta av sig både jacka och byxa och inte särskilt mycket mer snö innanför än annars heller.

Tack för tipset! Döttrarna var ute idag och äldsta hade kryssade hängslen fram och bak över jackan och som du sa så hamnade ingen snö innanför jackan. Hade det inte funkat så hade jag behövt sy vilket jag är glad över att slippa ;). Vill fråga också hur dina gjort i skolan. Hos oss brukar man behålla överdragsbyxorna på under lektionerna och lunch. Hur löser ni det när byxorna är utanpå jackan?
  • Anonym (Samma problem)
    Klara W skrev 2021-01-03 00:32:13 följande:

Tack för tipset! Döttrarna var ute idag och äldsta hade kryssade hängslen fram och bak över jackan och som du sa så hamnade ingen snö innanför jackan. Hade det inte funkat så hade jag behövt sy vilket jag är glad över att slippa ;). Vill fråga också hur dina gjort i skolan. Hos oss brukar man behålla överdragsbyxorna på under lektionerna och lunch. Hur löser ni det när byxorna är utanpå jackan?

Kul att det fungerade bra även för er. Förstår hur du menar, förra året tog sonen av sig allt under lektionerna men många andra gjorde precis som du beskrev. Dvs behöll täckisarna på. Men det blev rätt jobbigt att behöva klä på sig allt varje rast. Då det fungerade så bra med att ha korsa hängslena både på ryggen och magen ovanpå jackan så har både 12åringen och 10åringen det i år och båda har behållit både jackan och täckisarna under lektionerna och lunchen. Kan tänka mig att det kan bli varmt men våra har ganska tunna jackor och skolan är inte särskilt varm heller. Om du har några fler frågor är det bara att fråga
Svar på tråden För stora överdragsbyxor