Inlägg från: Swedman |Visa alla inlägg
  • Swedman

Är detta sant?

Av en slump hittade jag en video på Youtube som fick mig att börja fundera.. Eftersom jag är medelålders och har upplevt både det ena o det andra så finns livsåskådningsfrågor kvar att grotta ner sig i SAMT personlighetsutveckling. Jag sväljer inte allt som sägs rörande vårt ursprung och evolutionen. De hittar några benrester i Afrika och sen har hela mänsklighetens utveckling ställts på ända. Är vi på rätt spår? Vet vi vad vi pratar om?

Denna unga kvinna fick mig att lyssna mer och jag är nyfiken på era tankar runt det hon berättar.  Själv är jag ingen som säger "aldrig". Jag har ett öppet sinnelag. 

Länk till videon som jag lyssnade på:

">

Länk till hennes hemsida:
    https://www.lightatthecenter.com/om-light-at-the-center

Hon har ett gäng med videos på Youtube. En grupp är på svenska. En annan på engelska. 

• Svar på tråden Är detta sant?
  • Swedman
    Steven01 skrev 2021-01-03 17:45:19 följande:

Vissa saker är bäst att acceptera tex evolutionen.
    Varför? Dels är den väl etablerad bland forskare, sen tror du inte att världens ALLA kristna skulle vara intresserade av detta då evolutionen är en nagel i ögat på dem?

Intressant ändå att viss personer är så okritiska som TS verkar vara. En video på YT och sen åker evolutionen ut direkt.

Säg inte att jag är okritisk. Jag är skeptisk till de flesta läror som finns. Har dock hört på en del andra videos hon har och det hon berättar ligger nära till det jag känner är mest rimligt. Jag går inte in på detaljer....jag är inte här för att övertyga nån utan mer för att få höra andras åsikter. 
  • Swedman

Haha.   Det är fullständigt klart vad ni anser. Jag kan ju säga att det finns två läger, de som ser detta som nya religionen och de som avfärdar allt som skitsnack. Jag? Jag kommer inte att säga varesig bu eller bä. Jag kommer att fortsätta läsa om henne eftersom hennes version stämmer väl överens med vad andra skriver.  Men en del saker är väl magstarkt även för mig.

• Swedman
    Steven01 skrev 2021-01-03 21:26:52 följande:
    Sorry vetenskapen struntar i hur du "känner" Om du har bevis för att evolutionen inte stämmer föreslår jag att du skriver ner detta och hämtar nobelpriset.
    Jag behöver inte ha nån Vetenskap som bedömer mig. Hela tråden handlar om vad man tror och vilken känsla man har som är mest rätt. Evolutionen är bara en av flera teorier - som dessutom ändrar sig. 
    Varför du blandar in Nobelpriset vet jag inte. 
  • Swedman
    Iarwain skrev 2021-01-04 18:22:05 följande:
    På vilket sätt menar du att Evolutionsteorin (eller Evolution genom naturligt urval) har ändrat sig?
    Det kanske är jag som använder ordet/orden fel. Kanske "människans härkomst" vore bättre passande ord. Hur som helst, oavsett Evolutionen och härkomst så finns det en del lösa trådar. Så uppfattar jag det jag läser.

Saxat ur en artikel:
    "Men bevisen för evolutionsteorin lyser, efter 150 år, fortfarande i stort sett med sin frånvaro."

• Swedman
    Anonym (Hold my beer) skrev 2021-01-04 19:46:57 följande:
    Det finns ju hur mycket bevis som helst för evolutionen. Vad de där personerna pratar om fattar jag verkligen inte.

Sedan en sak till, en kristen organisations hemsida är väl inte den stabilaste grunden om man ska citera. Man måste vara källkritisk.
    Jag ger mig inte in i en diskussion om Evolutionen. Tråden, för min del, handlar inte om den.
    Jag har hört ett flertal videos av henne och tycker inte att det är en kristen organisation hon representerar. 'Gud' som hon nämner är snarare du själv och att du ingår i ett större "allt": Så tolkar jag henne. Däremot tar hon upp religionerna men i ett annat sammanhang.
  • Swedman
    flygrl skrev 2021-01-05 16:46:54 följande:
    Jag vet inte att jag tolkat rätt och är ju inte heller nån teolog som kan läsa bibeltexterna på grundspråken MEN försöker väl göra mig en egen bild av va som står genom att ta del av va som lärs ut i min kristna tradition och va jag själv tycker verkar rimligt.

Sen...jag ser absolut problemen med den kristna tron och Guds förhållande till oss människor och Skapelsen. Skulle önska det va klarare kring vem Gud är och va han vill. Det finns en hel del i Bibeln och kristendomen jag har stora problem med, tex. att man talar om Gud som en god förälder men som samtidigt inte ingriper när allt fruktansvärt drabbar Hans barn dvs människorna. Jag ser inget meningsfullt med allt det fruktansvärda som sker i våran värld utan frågar mig bara varför, Gud, varför? :/

Har själv fått gå igenom mycket hemskt och lever under hot. Jesus ord på korset ?Min Gud min Gud, varför har du övergivit mig?!? har också vart mina många många mörka stunder. Och visst tvivlar jag ofta...men...sen at the end of the day finns det ändå nåt i tron som jag bara inte kan vända mig bort från. Så trots allt som talar emot, allt weird kring Guds existens och allt hemskt i världen vänder jag mig ändå till Gud och sätter min tillit till Honom/Henne/Va Gud nu än är.

Att jag skrev i tråden va enbart för jag ville påpeka vi är många kristna som inte har nåt problem med evolutionen. Brukar annars ligga lågt med min tro här på FL liksom i mitt övriga liv och har inget behov att missionera. Jag tycker vi avslutar den här diskussionen nu.
    För min del så handlade inte tråden alls om Evolutionen. Det spårade in på den.
    Jag ville höra respons på mitt inlägg men tyvärr så måste man höra på några fler videos också för att höra vad hon har att säga. Först då kan vi börja diskutera.
    Det kanske är för mkt begärt.
Svar på tråden Är detta sant?