flygrl skrev 2021-01-05 16:46:54 följande:
Jag vet inte att jag tolkat rätt och är ju inte heller nån teolog som kan läsa bibeltexterna på grundspråken MEN försöker väl göra mig en egen bild av va som står genom att ta del av va som lärs ut i min kristna tradition och va jag själv tycker verkar rimligt.
Sen...jag ser absolut problemen med den kristna tron och Guds förhållande till oss människor och Skapelsen. Skulle önska det va klarare kring vem Gud är och va han vill. Det finns en hel del i Bibeln och kristendomen jag har stora problem med, tex. att man talar om Gud som en god förälder men som samtidigt inte ingriper när allt fruktansvärt drabbar Hans barn dvs människorna. Jag ser inget meningsfullt med allt det fruktansvärda som sker i våran värld utan frågar mig bara varför, Gud, varför? :/
Har själv fått gå igenom mycket hemskt och lever under hot. Jesus ord på korset ?Min Gud min Gud, varför har du övergivit mig?!? har också vart mina många många mörka stunder. Och visst tvivlar jag ofta...men...sen at the end of the day finns det ändå nåt i tron som jag bara inte kan vända mig bort från. Så trots allt som talar emot, allt weird kring Guds existens och allt hemskt i världen vänder jag mig ändå till Gud och sätter min tillit till Honom/Henne/Va Gud nu än är.
Att jag skrev i tråden va enbart för jag ville påpeka vi är många kristna som inte har nåt problem med evolutionen. Brukar annars ligga lågt med min tro här på FL liksom i mitt övriga liv och har inget behov att missionera. Jag tycker vi avslutar den här diskussionen nu.
För min del så handlade inte tråden alls om Evolutionen. Det spårade in på den.
Jag ville höra respons på mitt inlägg men tyvärr så måste man höra på några fler videos också för att höra vad hon har att säga. Först då kan vi börja diskutera.
Det kanske är för mkt begärt.