Inlägg från: Steven01 |Visa alla inlägg
  • Steven01

Är detta sant?

Vissa saker är bäst att acceptera tex evolutionen.
    Varför? Dels är den väl etablerad bland forskare, sen tror du inte att världens ALLA kristna skulle vara intresserade av detta då evolutionen är en nagel i ögat på dem?

Intressant ändå att viss personer är så okritiska som TS verkar vara. En video på YT och sen åker evolutionen ut direkt.

• Steven01
    Swedman skrev 2021-01-03 21:00:19 följande:
    Säg inte att jag är okritisk. Jag är skeptisk till de flesta läror som finns. Har dock hört på en del andra videos hon har och det hon berättar ligger nära till det jag känner är mest rimligt. Jag går inte in på detaljer....jag är inte här för att övertyga nån utan mer för att få höra andras åsikter. 
    Sorry vetenskapen struntar i hur du "känner" Om du har bevis för att evolutionen inte stämmer föreslår jag att du skriver ner detta och hämtar nobelpriset.
  • Steven01
    Swedman skrev 2021-01-04 12:06:11 följande:
    Jag behöver inte ha nån Vetenskap som bedömer mig. Hela tråden handlar om vad man tror och vilken känsla man har som är mest rätt. Evolutionen är bara en av flera teorier - som dessutom ändrar sig. 
    Varför du blandar in Nobelpriset vet jag inte. 
    Om du kan motbevisa evolutionen är du garanterad att få nobelpriset. Men det är det lilla problemet med er som "tror" och känner" en massa saker att ni aldrig kan bevisa något.'

Och när du skriver att evolution bara är en av fler teorier är jag 100% säker på att du inte har en aning om vad en vetenskaplig teori är.
  • Steven01
    flygrl skrev 2021-01-04 13:14:23 följande:
    Va har du för belägg att evolutionen skulle va en nagel i ögat på ?världens ALLA kristna??

Visst finns det många kristna som motsätter sig evolutionsläran MEN samtidigt är vi också många kristna som inte alls har nåt problem med den. Ledaren för en stor del av världens kristna påven är en av dom som inte ser nån motsättning mellan evolutionen och kristen tro.
    Hur kan man vara kristen och tro på evolutionen? Jorden skapades ju av gud på 7 dagar? Hur tänkte du där? Eller kan man liksom välja och vraka med vad som står i den heliga skriften?
  • Steven01
    flygrl skrev 2021-01-04 17:15:35 följande:
    Bibeln skrev av människor under en lång tidsperiod och måste förstås utifrån det. Det handlar om tolkning av texterna, inte bokstavstro. Bibelns båda skapelseberättelser (för det är faktiskt två olika) berättar att Gud står bakom den ständigt pågående skapelsen av världen men är inte tänkt som en naturvetenskaplig beskrivning. Tro och vetenskap rör sig på olika plan, beskriver olika sidor av tillvaron.

Därför står inte den naturvetenskapliga evolutionsteorin nödvändigtvis i motsats till kristen tro. Det finns ju många framstående vetenskapsmän som kombinerar att ha en personlig tro med naturvetenskaplig forskning. Albert Einstein är en av dom (han va iofs inte kristen men däremot troende jude).

För mig är tron mer en mystisk dimension i tillvaron som jag absolut inte fullt ut kan begripa med mitt förnuft men ändå väljer att tro på. Ungefär som välja att tro på kärleken fast man inte rent rationellt kan förstå eller beskriva va det egentligen är.
    Ok jag förstår. Man tror på något tills man blir överbevisad tex skapelseberättelsen. Men är inte homosexualitet samt att äta skaldjur också en synd? Eller har vi släppt på det också? Är kanske hela bibeln bara en massa hittepå?
Svar på tråden Är detta sant?