flygrl skrev 2021-01-04 17:15:35 följande:
Bibeln skrev av människor under en lång tidsperiod och måste förstås utifrån det. Det handlar om tolkning av texterna, inte bokstavstro. Bibelns båda skapelseberättelser (för det är faktiskt två olika) berättar att Gud står bakom den ständigt pågående skapelsen av världen men är inte tänkt som en naturvetenskaplig beskrivning. Tro och vetenskap rör sig på olika plan, beskriver olika sidor av tillvaron.
Därför står inte den naturvetenskapliga evolutionsteorin nödvändigtvis i motsats till kristen tro. Det finns ju många framstående vetenskapsmän som kombinerar att ha en personlig tro med naturvetenskaplig forskning. Albert Einstein är en av dom (han va iofs inte kristen men däremot troende jude).
För mig är tron mer en mystisk dimension i tillvaron som jag absolut inte fullt ut kan begripa med mitt förnuft men ändå väljer att tro på. Ungefär som välja att tro på kärleken fast man inte rent rationellt kan förstå eller beskriva va det egentligen är.
Ok jag förstår. Man tror på något tills man blir överbevisad tex skapelseberättelsen. Men är inte homosexualitet samt att äta skaldjur också en synd? Eller har vi släppt på det också? Är kanske hela bibeln bara en massa hittepå?