Anonym (Ugglan) skrev 2021-01-04 17:20:15 följande:
För att du inte känner några biokemister? Det går att råda bot på rätt enkelt:
Lästips: Njutning- berättelser om kärlek, känslor och kemi, av Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds Universitet
Jag vet att man kan beskriva kärlek som biokemiska processer i hjärnan men för mig fångar det ändå inte helheten. Tycker det är rätt förmätet tro att det där säger allt om kärleken.
Anonym (Jesus) skrev 2021-01-04 17:26:49 följande:
flygrl - måste vara skönt att få svar på sina frågor. Nu slipper fundera och kan även lämna din religon.
Fortsätt du med din föraktfulla, självgoda attityd om det roar dig. Den tro jag fått med mig från min uppväxt är en tro som skänkt styrka och hopp till generationer före mig som levt i slaveri i Latinamerika (mina föräldrar och alltså även jag är ättlingar till dom afrikanska slavarna där). Och den fortsätter va relevant i mitt liv trots att även jag kämpar med tvivel och livets jävlighet.
Steven01 skrev 2021-01-04 17:38:59 följande:
Ok jag förstår. Man tror på något tills man blir överbevisad tex skapelseberättelsen. Men är inte homosexualitet samt att äta skaldjur också en synd? Eller har vi släppt på det också? Är kanske hela bibeln bara en massa hittepå?
Jag skrev att tro och naturvetenskap beskriver olika sidor av tillvaron och därför inte nödvändigtvis står i motsats till varandra. Inget annat.
Och jag vet visserligen inte exakt hur Gud resonerar men vill tro att homosexualitet är lika ok som heterosexualitet ur Guds perspektiv. Skaldjur ser jag inte heller några problem att käka. Som sagt, Bibeln är en komplicerad bok som måste läsas och tolkas utifrån sin kontext. Men om du föredrar att tolka den bokstavligt är det ju upp till dig. Whatever.