Tihi skrev 2021-01-08 21:37:24 följande:
Mitt första och viktigaste råd: BYT VETERINÄR! Vilken idiot som rekommenderar avlivning pga blindhet. Jag blir så förbannad när jag läser att det finns sådana grottmänniskor till veterinärer.
Angående katten; att vara blind är inga problem och den kommer att lära sig snabbt att inte se och vara precis som vilken katt som helst. Jag har haft två blinda katter och dom var båda två glada, lyckliga och uppförde sig som vilken katt som helst inklusive att klättra högt upp i både katt-träd, möbler och sängar. En var blind hela livet och den andra blev blind på slutet men ingen av dom led av att vara blinda. Inte ens den som hade sett innan den blev blind hade några svårigheter med att bli blind.
Det enda du måste tänka på är att förstås handikappsanpassa boendet litegrann. Leksaker med ljud, inte flytta runt möbler hela tiden, lämna inte saker på golvet som inte ska vara där, dörrar öppna/stängda, prata mycket med katten. Bär inte omkring den utan bygg upp självförtroendet genom att hjälpa den på vägen och locka den med dig om den är osäker hur den ska ta sig fram till en början. När den ska lära sig att hoppa ner från soffan t ex så kan du hålla i och styra kroppen ett par gånger under hoppet och sen har den lärt sig var den kan hoppa och hur högt det är. Vi hade en trappa upp i sängen som vi lärde den att använda men den ville alltid hoppa ner men vi lärde honom var det var fritt fram att hoppa och han försökte aldrig hoppa ner någon annanstans.
Katten trivdes speciellt mycket i ett rum och där hade vi alltid en radio på för kattens skull. Katterna hade en vattenfontän som porlade men dom hade absolut hittat vattnet oavsett. Vi hade nattlampor i vägguttagen här och var.
Har katten träffat en ögonveterinär eller bara idioten? Våra gick till en ögonveterinär regelbundet för att ha bättre koll.
Fråga om det är något mer du vill veta.
Ja, vi tyckte också att det var märkligt då vi läst en del om blinda katter och fått en annan upplevelse.
Skönt att höra att dina katter fick fina liv! Vår lilla är ännu lite rädd att hoppa ner från saker och är något klumpig pga det men upp går relativt bra. Tack, ska testa att hjälpa henne att komma ner säkert och se hur det går!
Åh, svårt att inte bära henne för mycket. Är ju min lilla bebis, men måste försöka så hon vänjer sig och blir med säker.
Försöker anpassa oss och inte lägga grejer på fel plats, hålla dörrar öppna osv. Verkar som hon ser till viss del, tex går hon inte in i stängda dörrar eller barnens leksaker (favorit rummet såklart).
Har varit hos en jourveterinär i samband med olyckan och sedan denna som vi brukar gå till. Borde kanske kolla med en ögonveterinär...