• cosinus

Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi

Rent krasst så är det så här: man kan testa med blodprov och pricktest om men vill men på så små barn med enbart magsymtom så är risken stor att det ändå ger negativt utslag även om barnet är allergiskt överkänsligt och då är det ännu svårare att få gehör från vården. Så det här måste du lösa själv. Finns inte en läkare som kommer uppmana dig att sluta med än det ena än det andra men om du däremot kommer har löst gåtan själv så är det inga problem att få intyg. Som regel.

Det är skitsvårt att felsöka småbarn med allergier. De är liksom inte några under av kommunikation, stabilt humör och konsekvent beteende från början. Ska man ha en chans bör man skriva mat och symtom-dagbok. Problemet här är att du fortfarande ammar vilket gör det lurigt, du måste då även skriva upp vad du ätit och så vet man inte hur mycket som går över till barnet.

Ur ett lösa gåtan synvinkel är det klart smidigast att sluta amma. Du vet exakt vad barnet får i dig och har gissningsvis ganska gott om tid på dig att skriva mag och symtomdagbok innan barnet börjar dagis. Du kan även hålla barnet på en ganska begränsad kost tills du tycker det mår bra och sen testa en sak i taget.

Så: släpp tanken på hjälp från vården så länge barnet äter, växer och bara är gasig på natten kommer inget drivas därifrån.

Förbered dig på att ha tålamod.

Fundera på hur viktig felsökningen är kontra amningen.

Har själv två barn med allergier där ingen av dem visat på några prov och det har varit ett rent elände att få fatt i vad som strulat mycket p g a att man saknar inblick i vad de äter på dagis/skola och att man luras av att vissa saker de bara är lite känsliga mot kan passera obemärkt ibland men ge reaktion ibland.

• cosinus

Min ena son sov inte alls på natten som spädis. Sen tog vi bort mjölk och det vände från en dag till dig en annan. Givetvis provade vi med mjölk igen o s v efter några veckor och då sov han risigt igen o s v. Första gången vi gav ägg så rasade magen helt med diarré typ ett dygn. Andra gången gick det hur bra som helst. Vid 1 år gick det återinföra mjölk och då åt han allt i något år.

Sen började han bli prickig, klia sig blodig, sova oroligt och var sjuk hela tiden. Drog på sig lunginflammation och hosta som inte gick över och jag misstänkte ägg igen men tyckte inte det gav entydigt utslag när jag provade med pannkaka tex. Prover visade inget. Sen efter ett jullov då han i princip varit symtomfri hela lovet blev han risig igen på dagis och så kom jag försent till lämning en dag så vi steg in mitt i frukosten. Visade sig att det dagiset (barnen hade bytt inför det läsåret) serverade ägg till frukost och min son älskade ägg så han åt ett per dag. När det sen togs bort mådde han bra igen och vi fick rådet att avstå allt med ägg i några år. Provade när han var 6 år igen och då gick det bra och han äter ägg sen dess. I början åt han vara ett ägg innan han tyckte han fick lite ont i magen men nu äter han sen många år obegränsat (han är 14 nu)

Sen började han skolan, åt allt igen men började bli sämre och sämre. Utslag, Ont i magen, kräktes ibland efter lunchen och såna saker. Inför årskurs 3 lyckades vi knäcka koden med baljväxter. Den var extremt svår för jag hade inte fattat hur mycket linser, kikärtor och bönor som gömmer sig i skolans mat. Poletten trillade ner när jag begärde ut recepten från måltidsservice och sonen till slut kunde peka ut en kikärta som en av de saker han upplevde fick honom att må illa. Bort med alla baljväxter och i samma veva upptäckte vi mandel, nötter och räkor också.

Då vid 9-10 års ålder gav även ägg och även torsk för första gången svaga utslag på blodprov. Dock åt han ju ägg igen utan reaktion och så även fisk men fisken hade jag mina misstankar mot när han var mindre men lyckades aldrig bevisa.

Nu då vid 14 funkar mandel igen, jordnötter och mest troligt även soja. Ärtor funkar inte, nötter funkar inte och bönor och räkor är så äckligt så det lyckas vi inte riktigt prova. Ska göra ett nytt försök i sommar :)

Lillebror tog jag bort ägg och mjölk ur kosten när han vad spädis och sov dåligt typ 4 nötter i rad för jag orkade inte med en till version av storebror. Han åt allt från 1 år till 10 år då flera år av lite orolig sömn, tillväxtproblem och dåligt humör fick sin förklaring i reflux och allergi mot mjölkprotein. Jag hade, trots storebrors resa, inte en tanke på att lillebror inte skulle tåla mjölk för jag upplevde inga symtom på allergi av de jag var van. Den dåliga sömnen och humöret var ändå inget som var så alarmerande och ingen av oss visste ju vad normalläget skulle vara. Han undviker även soja för där upplever han också ont i magen vid för stort intag. Det är dock mycket mindre än med mjölk så där fuskar vi ibland när han blir nog sugen på soygurt.

Lillasyster sov inget alls på typ 6 månader. Där hjälpte ingenting. Jag provade leva på enbart majs resp ris i några veckor var utan skillnad. Sen slutade hon kräkas av sig själv i precis alla lägen och då började hon sova. Så jag gissar så här i efterhand på enbart reflux för henne.

Svar på tråden Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi