Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi
Hej!
Jag har en pojk på snart 11 månader som har haft problem med magen från start. Vid två månaders ålder blev vi rekommenderade mjölkproteinfri kost från BVC och han upplevdes lite bättre. Eksemen försvann och han var inte ledsen hela tiden. Dock fortfarande väldigt ofta, men det skyllde dom på "vanlig kolik" och vi köpte det. Han grät då varje kväll mellan 18-23, samt ibland även på dagen men jag gav magmassage 4-5 ggr/dag vilket underlättade lite.
När han blev mer rörlig försvann problemen på dagtid. Han pruttade fortfarande ofta, men det blev lättare att få ut det.
Under denna tid hade också väldigt svårt att bajsa. Han bajsade en gång varannan vecka, trots helamning. Bra konsistens på bajset dock, men tillslut vid 5 månaders ålder blev vi rekommenderade resulax var femte dag (laktulos funkade ej). Resulaxen underlättade också lite, då vi upplevt att han blev mer och mer gasig ju längre mellan bajsningarna. Dock var han fortfarande ledsen kvällstid 5 av 7 dagar i veckan.
Kvällarna blev bättre, runt 6-7 månaders ålder (när han började mer med vanlig mat istället för amning) och idag somnar han utan problem. Han började även bajsa normalt av sig själv en gång per dag när han började äta vanlig mat.
Däremot vaknar han fortfarande ofta en gång per natt och är ledsen, ngt som de nu skyller på olika faser, men jag hör ju att han är gasig. Han vrider och vänder sig mkt i sömnen när han pruttar och 5 nätter/vecka ungefär har han minst ett uppvak där han gråter. De nätter han inte är gasig sover han hela nätter, förutom en amning.
Vi ger honom fortfarande mjölkproteinfri kost, jag äter också mjölkproteinfritt. Vi har testat äggfritt men utan skillnad. Jag är osäker dock på om vi testat sojafritt, de har varit så mkt fram och tillbaka så jag minns faktiskt inte så mkt.
Han äter vanlig mat under dagarna och jag ammar endast till kvällsmat samt en gång/natt.
Är det ngn som varit i samma sits? Känner att jag inte får ngn mer hjälp från BVC och remissen som vi fick till sjukhuset vid 5 månaders ålder kom tillbaka lika snabbt, då även barnläkaren på sjukhuset sa kolik.
Han är fortfarande gasig ibland om dagarna också, men då trycker han på själv och det kommer ut.
Minifom har vi använt fram till 10 månaders ålder och semper magdroppar använder vi än. Har testat både vattenlöslig och oljebaserad d-vitamin.
Hjälp :(