Inlägg från: Mandelskorpan |Visa alla inlägg
  • Mandelskorpan

Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi

Åh vad jobbigt, känner igen mig då min yngsta hade mycket problem som liten, mjölkprotein, ägg och allt som var lite kraftigare, tex sånt av sädesslag som pasta /bröd /välling, havre.... och ofta hade man ingen aning :( soja tålde han inte heller.... fick i mig det av misstag en gång och ungen var helt prickig dagen efter...

Det kan vara helknepigt att få koll på vad dom små tål och inte, det syns ju sällan på tester.

Skriv matdagbok är mitt bästa tips! Om det är överjävligt någon period, förenkla maten några dagar. Ät BARA det ni är helt säkra på. Även om det blir kokt potatis tre gånger om dagen.... lägg sedan till en sak i taget, och ge det under ett par dagar.

Hoppas det blir bättre för er! På sonen växte allt bort, inget var allergi utan ?bara? överkänslighet... han är dock fortfarande liten till växten, han stannade tyvärr helt i växten vid 8-9 månader... men han är frisk och tål allt!! :)

• Mandelskorpan
    malinmyra skrev 2021-01-23 13:02:16 följande:

Hur gammal är sonen nu förresten? Och fick ni ngnsin bukt med vad allt som spökade var? Tänker när du skriver att man ofta inte hade ngn aning..

Han är stor nu, 9 år. Det enda som märks nu är att han är kort. Han kanske drar iväg i tonåren.... :)

Det mesta försvann mellan 2 och 3 år. Mjölkprotein hängde med lite till.

Vi fick ganska bra ordning på hans mat och tillväxtkurvor genom att ge ganska få matvaror och så lägga till en grej i taget. Exakt vad (utöver mjölk och ägg) som gav magproblem vet vi inte riktigt, jag tror att mage/tarm var väldigt uppretat och då blev det mesta jobbigt för magen.

Vi fick träffa dietist, det tyckte jag var bra. Men som en läkare sa lite tillspetsat som exempel, mår magen bra av falukorv och mariekex, ge då barnet falukorv och mariekex. Vi hade också en bra ersättning som bas, Neocate. Samt amningen, jag ammade tills han var 1.5 år. Så när magen krånglade backade vi maten tills det lugnade sig, och sa började vi om igen med att lägga till.

Ett tips är quinoa. Både ris och pasta gav lite halvknölig mage men quinoa gick bra och sonen älskade det. Så vi varvade med det länge! Helst blandat med Carlshamns :)
  • Mandelskorpan
    malinmyra skrev 2021-02-09 16:39:54 följande:

Testade ägg igår och oj, vad han har haft ont hela natten... :(

Tycker dock att det funkat med ägg förut, men nu blev jag osäker.. Känns även som att han reagerar på vete, men vet inte än att säga. BVC säger iaf att det inte kan vara gluten, då han följer kurvan. Jag får fortsätta testa.. :(

Vad tråkigt! :( men då kanske ägg har gått bra om han bara får lite? Sonen hade jobbigt med vete och havre, inte för att han var överkänslig mot just det men det blev för kraftigt tror jag.
  • Mandelskorpan

Hm, ja det kan nog sitta några dagar om mage och tarm blivit uppretat. Så var det för sonen i alla fall med mjölk. Ägg gav ?bara? utslag /eksem....

Svar på tråden Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi