Inlägg från: malinmyra |Visa alla inlägg
  • malinmyra

Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi

Hej!

Jag har en pojk på snart 11 månader som har haft problem med magen från start. Vid två månaders ålder blev vi rekommenderade mjölkproteinfri kost från BVC och han upplevdes lite bättre. Eksemen försvann och han var inte ledsen hela tiden. Dock fortfarande väldigt ofta, men det skyllde dom på "vanlig kolik" och vi köpte det. Han grät då varje kväll mellan 18-23, samt ibland även på dagen men jag gav magmassage 4-5 ggr/dag vilket underlättade lite.

När han blev mer rörlig försvann problemen på dagtid. Han pruttade fortfarande ofta, men det blev lättare att få ut det.

Under denna tid hade också väldigt svårt att bajsa. Han bajsade en gång varannan vecka, trots helamning. Bra konsistens på bajset dock, men tillslut vid 5 månaders ålder blev vi rekommenderade resulax var femte dag (laktulos funkade ej). Resulaxen underlättade också lite, då vi upplevt att han blev mer och mer gasig ju längre mellan bajsningarna. Dock var han fortfarande ledsen kvällstid 5 av 7 dagar i veckan.

Kvällarna blev bättre, runt 6-7 månaders ålder (när han började mer med vanlig mat istället för amning) och idag somnar han utan problem. Han började även bajsa normalt av sig själv en gång per dag när han började äta vanlig mat.

Däremot vaknar han fortfarande ofta en gång per natt och är ledsen, ngt som de nu skyller på olika faser, men jag hör ju att han är gasig. Han vrider och vänder sig mkt i sömnen när han pruttar och 5 nätter/vecka ungefär har han minst ett uppvak där han gråter. De nätter han inte är gasig sover han hela nätter, förutom en amning.

Vi ger honom fortfarande mjölkproteinfri kost, jag äter också mjölkproteinfritt. Vi har testat äggfritt men utan skillnad. Jag är osäker dock på om vi testat sojafritt, de har varit så mkt fram och tillbaka så jag minns faktiskt inte så mkt.

Han äter vanlig mat under dagarna och jag ammar endast till kvällsmat samt en gång/natt.

Är det ngn som varit i samma sits? Känner att jag inte får ngn mer hjälp från BVC och remissen som vi fick till sjukhuset vid 5 månaders ålder kom tillbaka lika snabbt, då även barnläkaren på sjukhuset sa kolik.

Han är fortfarande gasig ibland om dagarna också, men då trycker han på själv och det kommer ut.

Minifom har vi använt fram till 10 månaders ålder och semper magdroppar använder vi än. Har testat både vattenlöslig och oljebaserad d-vitamin.

Hjälp :(

• Svar på tråden Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi
  • malinmyra

Tack så mycket för svar! Har varit så många turer att jag ibland upplever att folk slutat lyssna, och det förstår jag ju.. Men det värmer i hjärtat att få respons här iaf <3

Jag har varit inne och titta på foodmap (tror även jag testade några dagar när jag helammade). Ger honom inga ärtor eller linser nu heller, då jag upplever att det också spökat ibland. Men sen känns det vissa dagar som att vi ätit så neutral kost som möjligt och ändå är det gråt på natten. Medans andra dagar när vi ätit allt, så har han helt plötsligt fått en lugn natt. Fick tom i mig mjölkprotein förra veckan av misstag och han hade 3(!) lugna nätter i rad efter det! Samtidigt som när jag råkade få i mig det på julafton så var det riktigt kaos i flera timmar under 3-4 nätter efteråt. Det är så svårt...jag vet som inte ens vad jag ska börja och vad jag ska testa längre :(

Jag ska däremot kika om semper magdroppar innehåller den bakterien. För jag tänker också, som du, att han har en väldigt känslig mage.. Jag har också haft det fram till 30 års ålder, så det är väl inte så konstigt iofs.. Men samtidigt blir man ju orolig om det skulle kunna vara ngt annat. Eller ngn allergi som man helt enkelt missat. Önskar ju bara att det fanns ett enkelt svar <3

• malinmyra

Amningen vill jag så hemskt gärna fortsätta med i ngn månad till iaf. Han älskar ju det över allt annat.. Men han börjar inte dagis förrän han är 1,5 år, så det kanske finns tid där emellan. Har inte heller problem med att utesluta saker ur min kost, om det skulle vara så. Känns bara som att man testat med alla möjliga olika uteslutningar redan och resultatlöst. Bara som jag skrev om mjölkproteinet, sist jag råkade få i mig det så hade han ändå inga symptom på tre dagar. Jättekonstigt :/

Men det låter klokt med dagbok, jag ska börja med det.. Skulle bara behöva råd om vad jag ska titta extra noga på? Så himla svårt om det är korsallergier. Vad är dina barn allergiska mot och hur har det yttrat sig, om jag får fråga? Du behöver inte svara om du inte vill såklart :)

• malinmyra
    cosinus skrev 2021-01-22 23:03:15 följande:

Rent krasst så är det så här: man kan testa med blodprov och pricktest om men vill men på så små barn med enbart magsymtom så är risken stor att det ändå ger negativt utslag även om barnet är allergiskt överkänsligt och då är det ännu svårare att få gehör från vården. Så det här måste du lösa själv. Finns inte en läkare som kommer uppmana dig att sluta med än det ena än det andra men om du däremot kommer har löst gåtan själv så är det inga problem att få intyg. Som regel.

Det är skitsvårt att felsöka småbarn med allergier. De är liksom inte några under av kommunikation, stabilt humör och konsekvent beteende från början. Ska man ha en chans bör man skriva mat och symtom-dagbok. Problemet här är att du fortfarande ammar vilket gör det lurigt, du måste då även skriva upp vad du ätit och så vet man inte hur mycket som går över till barnet.

Ur ett lösa gåtan synvinkel är det klart smidigast att sluta amma. Du vet exakt vad barnet får i dig och har gissningsvis ganska gott om tid på dig att skriva mag och symtomdagbok innan barnet börjar dagis. Du kan även hålla barnet på en ganska begränsad kost tills du tycker det mår bra och sen testa en sak i taget.

Så: släpp tanken på hjälp från vården så länge barnet äter, växer och bara är gasig på natten kommer inget drivas därifrån.

Förbered dig på att ha tålamod.

Fundera på hur viktig felsökningen är kontra amningen.

Har själv två barn med allergier där ingen av dem visat på några prov och det har varit ett rent elände att få fatt i vad som strulat mycket p g a att man saknar inblick i vad de äter på dagis/skola och att man luras av att vissa saker de bara är lite känsliga mot kan passera obemärkt ibland men ge reaktion ibland.

Hur länge har du vetat om dina barns allergier? Och hur länge tar det allt som oftast mellan intag och reaktion?

Något som också är svårt är att jag kan uppleva att han är gasig oftast varje natt (vrider på sig, gnyr och pruttar), medans han kanske bara vaknar och skriker 5/7 nätter nuförtiden. Så jag vet inte om han blivit bättre? Att magen kan hantera mer? Eller har vi inte ätit det under den dagen, men det kanske finns "rester" kvar i honom?
  • malinmyra

Tack för alla svar! Det är så givande att läsa om andra allergier, så man får lite hum om det hela.. Vet ni om det är mkt som går över till bröstmjölk? Tänker att han hade ju problem även när han blev helammad, ännu mer problem tom, och så tycker jag ändå att jag ger honom mkt mer varierad kost än vad jag själv äter. Så det känns som att det borde vara värre nu eftersom han får i sig mer?

Linser och ärtor undviker jag dock som sagt, för det har jag upplevt att det har resulterat i riktigt skrikkalas när jag ammade. Tror jag ska börja undvika havre och broccoli i hans kost också nu.. Han har just börjat med klämmisar med havre i och nu har han varit orolig varje natt samt att han älskar broccoli till efterrätt under middagen, vilket han fått länge.

Vi får börja så några dagar iaf och utvärdera därefter..

Mandelskorpan, när växte det bort för er?

Det verkar ändå som att ni alla haft ett bra hum om vad som funkat! Jag är så imponerad, hoppas det blir så för oss också!!

• malinmyra

Katrinplommon är han nog också känslig mot! Vi gav det till efterrätt varje dag när han hade svårt att bajsa och han blev mkt bättre när vi väl tog bort det..

• malinmyra
    Mandelskorpan skrev 2021-01-23 11:08:22 följande:

Åh vad jobbigt, känner igen mig då min yngsta hade mycket problem som liten, mjölkprotein, ägg och allt som var lite kraftigare, tex sånt av sädesslag som pasta /bröd /välling, havre.... och ofta hade man ingen aning :( soja tålde han inte heller.... fick i mig det av misstag en gång och ungen var helt prickig dagen efter...

Det kan vara helknepigt att få koll på vad dom små tål och inte, det syns ju sällan på tester.

Skriv matdagbok är mitt bästa tips! Om det är överjävligt någon period, förenkla maten några dagar. Ät BARA det ni är helt säkra på. Även om det blir kokt potatis tre gånger om dagen.... lägg sedan till en sak i taget, och ge det under ett par dagar.

Hoppas det blir bättre för er! På sonen växte allt bort, inget var allergi utan ?bara? överkänslighet... han är dock fortfarande liten till växten, han stannade tyvärr helt i växten vid 8-9 månader... men han är frisk och tål allt!! :)

Hur gammal är sonen nu förresten? Och fick ni ngnsin bukt med vad allt som spökade var? Tänker när du skriver att man ofta inte hade ngn aning..
  • malinmyra
    Mandelskorpan skrev 2021-01-23 14:05:49 följande:

Han är stor nu, 9 år. Det enda som märks nu är att han är kort. Han kanske drar iväg i tonåren.... :)

Det mesta försvann mellan 2 och 3 år. Mjölkprotein hängde med lite till.

Vi fick ganska bra ordning på hans mat och tillväxtkurvor genom att ge ganska få matvaror och så lägga till en grej i taget. Exakt vad (utöver mjölk och ägg) som gav magproblem vet vi inte riktigt, jag tror att mage/tarm var väldigt uppretat och då blev det mesta jobbigt för magen.

Vi fick träffa dietist, det tyckte jag var bra. Men som en läkare sa lite tillspetsat som exempel, mår magen bra av falukorv och mariekex, ge då barnet falukorv och mariekex. Vi hade också en bra ersättning som bas, Neocate. Samt amningen, jag ammade tills han var 1.5 år. Så när magen krånglade backade vi maten tills det lugnade sig, och sa började vi om igen med att lägga till.

Ett tips är quinoa. Både ris och pasta gav lite halvknölig mage men quinoa gick bra och sonen älskade det. Så vi varvade med det länge! Helst blandat med Carlshamns :)

Tack för svar :) Var han gasig då också eller var det annat som spökade?
  • malinmyra

Testade ägg igår och oj, vad han har haft ont hela natten... :(

Tycker dock att det funkat med ägg förut, men nu blev jag osäker.. Känns även som att han reagerar på vete, men vet inte än att säga. BVC säger iaf att det inte kan vara gluten, då han följer kurvan. Jag får fortsätta testa.. :(

• malinmyra

Ja, det kan ju vara så... Jag ska fortsätta testa, tack för hjälpen :) Han är dock fortfarande jättejättepruttig efter han fick ägg i måndags och har varit ledsen varje natt sedan dess. Jag åt ju själv också ägg och ammar fortfarande 2 ggr/dag. Kan det vara ägget som spökar fortfarande?

• malinmyra

Vår pojk har problem med gaser, han var även förstoppad trots att han helammade. Och mkt eksem. Dock har det ju som aldrig blivit helt bra trots att vi uteslutit mjölkprotein, men det är ju klassiska tecken. Tänk dock på att man måste vara utan ett tag innan det går ur kroppen. Hoppas det löser sig för er!

Svar på tråden Gasig 11 månaders bebis med mjölkproteinallergi