• Becilu

Spruta/injektion vid födsel

Hej,

Undrar om era nyfödda fick K-vitamin spruta eller någon annan injektion vid födseln? Blev ni i så fall tillfrågade om det?

Undrar om samma sak för mammor. Får man någon spruta eller medicin efter födseln som ges till alla på rutin?

• Svar på tråden Spruta/injektion vid födsel
  • Becilu

Brukar man få förfrågan när man är på sjukhuset då eller är det upp till en själv att uttrycka om man inte vill?

• Becilu
    Medicinska utlåtanden ifrån okända personer i forumet är inget jag tar åt mig utav. Jag ställer de frågorna till min barnmorska. Jag är bara intresserad av om det går tillväga på samma vis för alla och vad för sprutor som ges på rutin. Har fått bilden av att det skiljer sig lite åt.
    Dina personliga åsikter kan du hålla för dig själv.
  • Becilu

Tack för svar. Jag vet ingenting om för och nackdelar så jag har inte bestämt varken eller. Det ska jag fråga barnmorskan om. 
    Tycker bara det är skrämmande och konstigt att det ges ut sprutor utan man informeras om det

• Becilu
    Anonym (A) skrev 2021-01-24 19:59:38 följande:
    Är du spruträdd? Hur kommer det sig annars att du tycker det är skrämmande? Det är ett vitamin som man ger, inget gift. menar inget illa alls utan är bara nyfiken
    Nej jag är inte spruträdd. Allting är bara nytt. Har inga onda misstankar utan har förstått att inte alla blir informerade, så jag undrar mest om det är något mer jag kan ha missat. Jag vill såklart veta om allt som ges till mitt barn. Tråkigt att behöva ta reda på det via internet och inte automatiskt informeras av MVC. 
  • Becilu

Får uppfattningen om att inte alla är lika benägna om att bli informerade som jag är. Tycker det borde vara en rättighet att informeras och bildas sedan om det är mindre viktigt för olika individer har jag förståelse för.

• Becilu

Jag ställer frågan såhär:

Undrar om era nyfödda fick K-vitamin spruta eller någon annan injektion vid födseln? Blev ni i så fall tillfrågade om det?

Undrar om samma sak för mammor. Får man någon spruta eller medicin efter födseln som ges till alla på rutin?

Jag har aldrig sagt att jag är emot någonting eller att jag anser att det är fel! Jag undrar helt enkelt om alla nyfödda får k-vitamin och ifall det finns någon ytterligare behandling som jag kan ha missat! Jag säger inte att någonting är fel.. helt jävla otroligt. Snacka om att helt tolka efter egna önskemål..

• Becilu
    Anonym (qwerty) skrev 2021-01-26 12:51:26 följande:
    Japp, alla mina barn fick K-vitamin. Det får alla barn.
    Vad menar du med att "du inte blev informerad?" Kidnappade personalen ungen och tom dem till ett labb under jorden där du likt James Bond fick bryta dig in och hämta tillbaka barnet?
    Har jag skrivit så menar du? Läs frågan igen. Jag har inte ens fött mitt barn ännu. Jag undrar om ni som fött barn blivit informerade. Snälla nån.
  • Becilu

Det är flera som påstår att de inte vet, att de inte blivit informerade. Jag är själv inte där än och har inte uttryckt mig personligen. 

Svar på tråden Spruta/injektion vid födsel