Jessnr4 skrev 2021-02-04 20:08:23 följande:
Hepatos är leverpåverkan. Graviditetsklåda är ju något som många får men oftast den ofarliga varianten. 1-2% får svår hepatos, klåda på händer och fötter. Trycket på levern när bebis växer blir för mycket för levern och den kan inte rena kroppen på gifter så tillslut läcker det ut gallsyra i blodet. Högre än 40 i gallsyra är kopplat till svår hepatos och då behöver man oftast sättas igång från v 37. Med första så blev det spontan förlossning(v35 kom hon) andra likaså(v36) men näst sista blev vräkt v35+0 och fyran satte dom igång mig i v 33+3, hon kom v34+0. Då låg gallsyra på 240. så jag är lite nojig om detta kommer gå vägen.
Åh jobbigt med ryggen ju! Inte alls kul. Framför allt inte så tidigt :( . Mitt BMI ligger på övervikt så eg måste jag ner 8kg för att ligga på normalt vilket hade underlättat för levern med men nu är det som det är. Bebis tar ju det den behöver tack och lov! Brukar du vara mycket illamående?
Men juste , jag tyckte att jag hade hört Hepatos förut.
Jag fick graviditetsklåda i v 12 sist. Då blev jag informerad om detta men mitt stannade på det ?normala?
Men det var HEMSTK! Jag kliade så jag hade sår . Dusch funkade men bara för stunden . Till slut fick jag ett par jätte bra tabletter tack och lov . Sen kom våren och den riktiga kylan försvann , det hjälpte nog också till.
Men jädrar vad Hepatos lät läskigt. Dom måste ju hålla stenkoll på dig. Dina bebisar måste ha varit så små.
Jag blir igångsatt då jag får stora bebisar.
Mycket illamående kan jag inte säga. Aldrig så jag kräks. Jag vet att jag hade värst med barnen 1 och 4. Lugnt med dom andra . Du då?