Inlägg från: GrodanS77 |Visa alla inlägg
  • GrodanS77

BF Oktober 2021

Hellsbelles skrev 2021-02-26 14:34:40 följande:

Det tror jag hade ÄL 2 februari, hcg onsdag eftermiddag var på 349 så tycker det känns lågt men imorse var det på 429 hoppas det går vägen denna gången :) beklagar :(

Hur högt eller lågt det är från början säger inte så mycket. Det viktiga är hur det ökar. Tyvärr tycker jag att det är en väldigt låg ökning för dig. Hcg ska dubbleras på 48 timmar. Jag vill inte skrämma dig, men utifrån min erfarenhet så är det en för låg ökning för att vara ok. Risken är stor att det är ett utomkveds eller ett mf, tyvärr. Säger inte att det måste vara så. Men var uppmärksam på om du får mer ont, då ska du åka in till gynakuten. Ett utomkveds som spricker är inte att leka med utan kräver operation.

Hoppas innerligt att det inte är det! Vill bara att du ska vara vaksam på signalerna kroppen ger!
  • GrodanS77

Ja, visst suger det att ens partner inte får vara med på vul/ul osv. Jag hoppas att man åtminstone kan få köra med videosamtal sen när det kommer till kub och rul!

Nån som vet hur det ser ut på ackis i Uppsala ang det?

Jag är så saaaatans trött. Vissa dagar är ok men andra dagar känns det bara som sirap och grå dimma. Vet att jag var trött när jag väntade dottern, men var jag verkligen så här trött? Ska till bm idag och kolla hb och sköldkörteln(tsh). Äter redan levaxin så det är extra viktigt att kolla tsh då. Tror att jag ligger bra till, så antagligen bara ?vanlig? gravidtrötthet.

Hur gör ni andra för att hantera tröttheten? Sitter jag ned vid jobbdatorn så är det ju nästan så jag somnar. Jobbar i snigelfart just nu känns det som. Håller jag i gång o rör på mig så kan jag känna mig pigg och ?som vanligt ?. Stannar jag sen upp typ ?kraschar ? jag. Vissa dagar har jag tagit lunchrasten till att sova på och ätit framför datorn. Fördelen med att jobba hemifrån

• GrodanS77

Här är en till som också trycker i sig onyttigt. Socker, fett, salt, smält ost, choklad osv. Tror det har med tröttheten att göra. Att vara trött brukar ivarjefall trigga för mig.

Pratade med min bm idag och beklagade mig lite över godissug o så. Hon sa, ?ja, men vad gör väl det!? Det brukar bara handla om några veckor i början.? Tyckte det var en ganska skön inställning.

Ang att få igång magen... matsmältningen går långsammare i början av graviditeten när kroppen ska anpassa sig efter alla nya hormoner. Kiwi kan också hjälpa att sätta fart på magen. Vatten, givetvis! Men om det inte funkar så rekommenderar jag inolaxol. Är som granulat som man tar med vatten. Det är mjukgörande, dvs avföringen att bli mjukare och inte så trögt/hårt. Det är alltså inte laxerande. Det är också bra vid diarré då granulatet också binder vätska.

• GrodanS77
    Missdecibel86 skrev 2021-03-02 14:33:59 följande:

Nån som gått från hård mage till helt på andra hållet? Fick höra av vän att det inte va bra... hmmm... undrar varför?

Sa hon inget om varför det inte skulle vara bra?

Jag har för mig att magen varierade lite när jag väntade dottern. Framförallt i början. Kanske inte diarré, men att man behövde gå ett par ggr per dag ivarjefall.
  • GrodanS77
    Abrakadbra skrev 2021-03-01 12:00:04 följande:

Hur gör ni med kosttillskott? Jag slutade med folsyra då jag gav upp att bli gravid så inte ätit det på 6 mån.

Är det aktuellt att börja sent med folsyra, järn/omega3?

Folsyra är viktigt de 3 första månaderna, för att minimera risken för bråck. Så äter du inte det nu så är det läge att börja igen.

Järn behöver du inte äta så här tidigt i graviditeten om du inte har väldigt låga järndepåer. Omega 3 är bra om du inte äter mycket fisk o skaldjur. Har förstått det att det främjar hjärnans utveckling.
  • GrodanS77
    Hellsbelles skrev 2021-03-04 01:34:49 följande:

Får hoppa av fick åka in med akuta smärtor i förrgår dom såg något vid vul vid höger ägg stock har vaknat på uppvaket å fått komma tillbaka till avdelningen efter en titthålsoperation och dom berättade att dom var tvungna att ta bort höger äggledare ????????????

Beklagar utomkvedshavandeskapet!

Även om det är tungt att få äggledaren bortopererad så är det bättre att ta bort den än att låta en ärrad vara kvar. För risken att det händer igen är extremt stor annars!

Kroppen har en fantastiskt förmåga att anpassa sig så din vänstra äggledare som är kvar kan plocka upp ägg från högra äggstocken. Det kan ta lite fler försök för nästkommande graviditet. Men behöver inte göra det.

För att ge lite hopp så var vet jag en tjej som blev av med sin ena efter ivf. De fick ett barn via nätet ivf (som de alltså var på gång med redan innan utomkvedshavandeskapet) sen blev de spontant gravida ett år efter. Ytterligare ett år efter andra barnet så råkade det bli en liten hoppsan också.

En helt annan grej med utomkveds. Kolla med ditt försäkringsbolag om ersättning. När jag blev av med min så fick jag 5% invaliditetsersättning på en engångssumma. Det här var över tio år sen. Då fick jag drygt 20 000. Summan kan ju ändras med åren och bolag. Kan vara värt att kolla ivarjefall.
  • GrodanS77
    Baconpie skrev 2021-03-03 20:17:14 följande:

Åh vilken lättnad det måste varit att se lilla hjärtat! Tack för att du delar och håller tummar. Känner mig lugnad av att höra detta.

Jag har också haft två störtblödningar. Blödde igenom en nattbinda på mindre än en timme. Så höll det på i 5-6 timmar. En blödning med en massa större klumpar så var helt övertygad om missfall. Var då kring 5+1 och 5+3 tror jag. Fick göra vul. Då kunde man se något som man misstänkte var ett foster. I v6+3 gjorde jag nytt ultraljud och fick se ett litet grått ludd med ett hjärta som skymtade. Idag v7+5 hade jag nytt vul och fick se ett hjärta som pickade för fullt. Storlek stämde med antal veckornoch dagar. Så det behöver absolut inte gå åt pipan för att man blöder. Koagulerat blod som kommer ut som klumpar kan lätt tas för hinnor och ett tidigt foster sa läkaren, men som alltså inte är det, utan blodklumpar.

Jag har gjort äggdonation och går på en privat klinik. Därför har jag fått så många ultraljud lätt. Har bara behövt ringa så har jag fått en tid till dagen efter typ. Så lätt brukar det tyvärr inte vara i den allmänna sjukvården. Har ni svårt att få ultraljud testa att ringa en privat klinik. Oftast kostar det som ett landstings ultraljud, men ibland kan man få betala mer (1000-1500). Så kolla vad det kostar också.
  • GrodanS77
    Baconpie skrev 2021-03-05 10:07:37 följande:

Oj vilken läskig upplevelse det måste varit! Men vilken lycka att den lilla trots allt är okej! Tack för att du delar. Idag har jag bruna flytningar, förhoppningsvis betyder det att det avtagit. Har inte fyllt ett trosskydd, varit mindre mängder så förhoppningsvis positivt. Känner du någon ömhet över livmodern? Tycker det känns obekvämt med tryck där över, men det kanske är helt normalt. Så svårt när det är första gången.

Ja det brukar vara obekvämt med byxor som sitter åt tex. Så har det varit i alla mina påbörjade graviditeter och även när jag väntade dottern. Så jag tar det för normalt. Av den anledningen brukar jag börja tidigt med mammabyxor eftersom man slipper byxkanten som trycker då.
  • GrodanS77
    Madame98 skrev 2021-03-05 12:35:32 följande:

Går in i vecka 8 imorgon och ultraljudet (privat) idag såg jättefint ut, hjärtat tickade. Blev dock rekommenderad att kontakta mvc nu men jag vet inte, känns för tidigt.

När ska ni ringa mvc för att boka tid? Eller när gjorde ni det om ni redan varit på första besöket?

Grattis! Va härligt!

Man har oftast det första samtalet kring v8-10. Man pratar om graviditeten, förväntningar osv men man tar också en massa blodprover. Kollar rubella, hb, ferritin (järndepå), oftast tsh och t4 (sköldkörtelhormon, vet inte om alla har som standard att göra det men de borde), socker, blodtryck osv. Om kub/nipt ska göras så brukar det bokas också.

Varför skulle det vara för tidigt att boka tänker du? Risken för missfall eller? Om du får missfall kan du även få samtalsstöd från dem då. Och som en gammal sliten fras säger ?du väntar barn, inte missfall?
Svar på tråden BF Oktober 2021