Hellsbelles skrev 2021-03-04 01:34:49 följande:
Får hoppa av fick åka in med akuta smärtor i förrgår dom såg något vid vul vid höger ägg stock har vaknat på uppvaket å fått komma tillbaka till avdelningen efter en titthålsoperation och dom berättade att dom var tvungna att ta bort höger äggledare ????????????
Beklagar utomkvedshavandeskapet!
Även om det är tungt att få äggledaren bortopererad så är det bättre att ta bort den än att låta en ärrad vara kvar. För risken att det händer igen är extremt stor annars!
Kroppen har en fantastiskt förmåga att anpassa sig så din vänstra äggledare som är kvar kan plocka upp ägg från högra äggstocken. Det kan ta lite fler försök för nästkommande graviditet. Men behöver inte göra det.
För att ge lite hopp så var vet jag en tjej som blev av med sin ena efter ivf. De fick ett barn via nätet ivf (som de alltså var på gång med redan innan utomkvedshavandeskapet) sen blev de spontant gravida ett år efter. Ytterligare ett år efter andra barnet så råkade det bli en liten hoppsan också.
En helt annan grej med utomkveds. Kolla med ditt försäkringsbolag om ersättning. När jag blev av med min så fick jag 5% invaliditetsersättning på en engångssumma. Det här var över tio år sen. Då fick jag drygt 20 000. Summan kan ju ändras med åren och bolag. Kan vara värt att kolla ivarjefall.