Inlägg från: Sussna85 |Visa alla inlägg
  • Sussna85

BF Oktober 2021

GrodanS77 skrev 2021-03-21 19:05:46 följande:

Idag har jag känt mig gravidx100 typ. Trött så inåt h-vete och illamående. Konstant godissugen också. Dessvärre mest sugen på saltlakrits och det ska man ju ta det lugnt med. Har tagit nån emellanåt och gått o sugit på. Det stillar illamåendet lite. Har gått in i v11 nu så trodde ändå att det skulle lugna sig, inte bli värre

Jag tycker att magen växer så det knakar också. Jag ser verkligen gravid ut nu och magen blir svårare och svårare att dölja. Tur att man jobbar hemifrån så man inte behöver bekymra sig så mycket om det ändå. Hur mycket mage har ni andra fått? Magen har kommit tidigare denna gång än när jag väntade dottern.

Ingen mage ännu här faktiskt och går in i vecka 13 på onsdag,eller jag är platt på morgonen men svullnar upp mot kvällen dock :p

Enligt vågen hemma står vikten på samma ännu sen plusset. Är inte så stor sen början och blev aldrig så stor med nått av de andra två barnen,med första gick jag upp 6 kg och andra 8 kg om jag kommer ihåg rätt. Sonen var dock en liten plutt på lite under 2700 g när han kom sen. Men hade nog trott att jag skulle ha fått en liten kula ändå nu,med andra barnet ploppa naveln ut iv vecka 12-13 kommer jag ihåg :D

Längtar så efter få träna och röra på mig,just nu är det så frustrerande att börja blöda ännu vid minsta aktivitet.

Är dina blödningar borta Grodan?
  • Sussna85
    Al88 skrev 2021-03-21 12:21:38 följande:

Haha nej men känner lite samma sak..skönt att man inte är den enda som känner så..mitt Ferritin låg på 53 men labb hade för andra gången missat att ta mina övriga prover så hb har jag ingen koll på i nuläget..

Jag fick Ferracue som är trevärdigt järn på recept under förra graviditeten men vet inte om jag vågar ta det..kikade på FASS och det var inte beprövat så kanske väntar ett tag till .

Ah ok,nå hoppas du får svar på hb inom kort då iallafall,om det skulle vara de som spökar.

Jag har högre blodtryck nu redan,har alltid legat väldigt bra både före graviditeter och medans jag har varit gravid. Men med äggdonation är risken mycket högre att utveckla högt bl och det verkar jag nu då ha fått redan :/ vilket skrämmer mig lite. Kanske det är de som gör mig att jag känner mig så här oxå förstås.
  • Sussna85
    Miilna2015 skrev 2021-03-22 18:35:29 följande:

Hej!

Gravid i vecka 10 med första barnet, första försöket med IVF.

Vi är rådvilla när det kommer till NIPT och KUB och ultraljud. Vi har bestämt oss för att göra NIPT nu och kommer göra det nästa vecka på 10+6 och ska därför avboka KUB som skulle göras i 12+5.

Det vi funderar över och är oroliga över är att inte få se barnet efter den kritiska vecka 12 förrän vi ska på RUL i vecka 19. Det kändes bra att få ett ultraljud i vecka 13 iom KUB, men nu när vi vill göra NIPT är det ju bara en belastning på vården att även gå på KUB-UL efteråt (bara för att få se att man klarat sig förbi vecka 12). Hoppas jag inte är alltför luddig, vi är som sagt väldigt oroliga för att få MA i vecka 12 då vi hört att det är en kritisk vecka, och sen inte veta det förrän v. 19.

Hur har ni gjort?

Förlåt kanske lite trög hehe,men blir ni beviljade både NIPT och KUB? isf skulle jag ändå köra på båda :) just för att få se bebben där vid den perioden som du beskriver som kritisk.

Annars om det finns möjlighet boka in ett privat UL efter nipt så behöver du inte känna att du belastar allmänna vården.
  • Sussna85
    Miilna2015 skrev 2021-03-22 19:23:22 följande:

Vilken vecka ska ni göra privat UL? På den privata kliniken jag ska till kan man välja tidigt vaginalt ultraljud för datering eller vanligt ultraljud från v. 16, men då känns vecka 16 lite för långt bort och eftersom vi redan daterat så får vi väl inte göra tidigt VUL igen antar jag.Vi får göra KUB landstingsfinansierat men vi betalar själva för NIPT. Ska dubbelkolla med privata kliniken om vi inte kan få göra ultraljud i vecka 13-14 också. Eller om vi kan senarelägga NIPT och göra det efter vecka 12.

Ja, jag har ju helt snurrat in mig i det här, oron och alla hormoner som spökar antar jag (och kontrollbehov, hah). Ska kontakta MVC imorgon och höra om de kan lugna mig med nån plan..

Jag förstår så väl din oro,jag är själv gravid genom ÄD och oron denna gång att nått ska gå fel har varit enorm. Själv väntar jag på vårt nipt resultat. Tänker ringa bm imorgon och höra om det har kommit, har väntat snart två veckor. Oliiiidligt nästa,hehe.
  • Sussna85
    Mikkanh skrev 2021-03-23 15:50:29 följande:

Imorgon är det dags för KUB och jag är mer än nervös! Ni som gjort kub-test, hur går det till? För man svar direkt? Får man med sig ultraljudsbild med sig hem? Berätta om era erfarenheter! Någon som fått dåligt besked under ett KUB? :(

Lycka till imorgon <3 Här går jag oxå och är nervös i väntan på NIPT testet,hoppas så det har kommit imorgon,har fått vänta 2 veckor. Just nu blir vi beviljade nipt ist för kub. Har inte gjort nått kub/nipt test förut. Då jag väntade sonen -10 så blev man ej beviljad nått sånt,och med dottern-12 så avstod vi...så nu när vi valde att göra det så,ja faktiskt jätte nervös vad det kommer att visa. Så jag förstår dina känslor just nu <3
  • Sussna85
    Smurfem skrev 2021-03-27 08:08:33 följande:
    Hur har det gått? :)
    Tackar som frågar :) Men fortfarande inget svar...16 dagar sen jag tog det. Har legat på både sjukhuset och barnmorskan förra veckan, men vad hjälper det när svaret aldrig kommerGråter Jag vågar inte tänka om framtiden eller göra någe planer innan detta test kommer tillbaka. så jobbig väntan.

Kom dit KUB svar tillbaka med goda nyheter?
  • Sussna85
    Smurfem skrev 2021-03-27 14:20:26 följande:
    Oj vilken väntetid! Vi gör inget KUB utan bekostar nipt, men det är först om en vecka. och då sa bm att man får svar inom en vecka.... kanske längre tid nu i coronatider då...
    Ah ok, ja hoppas att du inte behöver vänta lika länge,en vecka är ju iallafall inom rimliga gränser haha.
  • Sussna85
    Fru89 skrev 2021-03-27 23:24:50 följande:

Är det någon aktivitet i Facebook-gruppen? :) funderar på om jag skulle gå med i den eller avvakta lite

jodå det är det tycker jagGlad
  • Sussna85
    Mikkanh skrev 2021-03-28 10:18:46 följande:
    Vad heter fb-gruppen?
    Bf oktober 2021
  • Sussna85
    Smurfem skrev 2021-03-27 08:08:33 följande:

Hur har det gått? :)

Nu har niptsvaret kommit! Allt normalt står det <3 woho nu blir det att berätta för barnen :D
Svar på tråden BF Oktober 2021