Rädd att jag har ALS
Som rubriken lyder är jag rädd att jag har ALS. Allt började med att jag fick någon konstig domning/känning under hakan, känns som ett tryck eller att det sitter fast ett band under hakan, började såklart googla och diverse sjukdomar dyker upp varav ALS är en, redan här är paniken ett faktum. Börjar känna efter om inte tungan känns konstig och visst känns den lite tjock och avdomnad. Gör misstaget och tittar på tungan i spegeln och den darrar mest på ena sidan, det kan ju inte vara något annat än ALS. Nu tycker jag att det känns svårt och jobbigt att prata, är jag blir ansträngd i tungan och munnen av det. Har även ryckningar både här och där, är spänd i hela kroppen och ångesten river i bröstet. Har inte sovit en blund i natt utan ligger bara och tänker och gråter. Känner mig även tjock i halsen och att jag behöver harkla mig hela tiden. Har försökt ringa vc som pga covid och vaccinationer inte har möjlighet att ta emot mig på några veckor. Någon som känner igen det här och kan hjälpa mig, både med positiva och negativa berättelser. Tänker att det är bra att vara beredd på det värsta. Är en 43-årig 3-barns mamma som har haft ångestproblematik i hela mitt vuxna liv