Inlägg från: Mascaraklumpar |Visa alla inlägg
  • Mascaraklumpar

Hur lång blev du?

Det är inte så att barnet påstås bli just den längden, utan +/- en standardavvvikelse från den (dvs typ +/- 10 cm). Ett av syskonen kan alltså bli 155 cm och det andra av samma kön 175cm trots att båda följer medelföräldralängden. Formeln stämmer på de allra flesta, men bara någon enstaka procent kommer att hamna precis exakt på medelvärdet.

• Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2021-02-11 10:06:23 följande:

Har även med gener att göra. Vi har gener för att bli lång och gener för att bli kort. Jag fick generna som gjorde att jag inte blev lång. Mina syskon blev långa.

Ser även på sambons sida, där båda föräldrarna är korta, men några av syskonen blivit långa. 

Det har mycket med genetik att göra, ja. Längd är extremt polygenetiskt med, antagligen, tusentals gener inblandade. Det är en av anledningarna till att formeln funkar - teoretiskt kan du ärva just de genvariationer från mamma och pappa som gör dig extremt lång eller extremt kort i relation till föräldrarna, men eftersom det är så många gener inblandade så är sannolikheten för det extremt liten. Stora avvikelser från medelföräldralängden brukar istället bero på andra saker.

Min man (som är från ett annat land) är lång och hans föräldrar är väldigt korta båda två. Föräldrarna växte upp under andra världskriget och fick sällan äta sig mätta som barn, så det är troligen så att de aldrig uppnådde sin genetiska potential.
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 11:46:51 följande:

[img=undefined]

Skulle vara en facepalm
  • Mascaraklumpar
    Kentaur skrev 2021-02-11 11:55:44 följande:

Med en standardavvikelse på 20 cm +-10cm så kan man koka ihop vilken formel som helst och påstå att den stämmer...

Det är med andra ord så långt ifrån vetenskap man kan komma utan är en horoskopformel rätt och slätt.

Inte 20 +/- 10, utan medelföräldralängden +/- 10 cm (ca). Formeln används kliniskt för att identifiera barn med tillväxtavvikelser vilket i sin tur kan bero på behandlingsbara tillstånd (och det handlar förstås inte enbart om att behandla längden, utan det kan tex vara så att barnet har en hypotyreos vilket kan leda till hjärtproblem och alla möjliga besvär förutom längdpåverkan). För de flesta barn där tillväxten avviker finns det en identifierbar orsak. Finns mycket forskning bakom detta.
  • Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2021-02-11 12:43:48 följande:

Men då är det ju när det är avvikande. Det finns många som avviker inom normalspannet, utan att det finns någon medicinsk orsak.

Som jag skrev innan, jag avviker från den formeln, eftersom jag blev blev väldigt mycket kortare än t.ex min mamma och avviker från mina syskon. Men det var nog ingen som skulle se det som konstigt, eftersom vi har väldigt många i släkten som är som jag. Men vi har också väldigt många långa, så att min bror blev lång är inte konstigt alls. Så att man inom syskonskaran kunnat variera med flera decimeter har varit normalt på både min pappas och mammas sida.

Min ena kusin (man) är t.ex kortare än hans lillasyster. Men ungefär som sin pappa.

Ja, det var det jag försökte skriva i mitt första inlägg. När man har en normalfördelad variabel så är det ytterst få som hamnar precis exakt på medelvärdet, och formeln är alltså till för att hitta ett normalt spann och inte exakt värde. Din längd avviker inte från medelföräldralängden, din brors gör det däremot (men bara med ett par cm).
  • Mascaraklumpar
    sextiotalist skrev 2021-02-11 13:04:23 följande:

OK, men han är lika lång som min farfars storebror var (190, farfar 170)

Ju mer polygenetisk en egenskap är, desto mindre spelar avlägsen hereditet in. En fjärdegradssläkting har nästan inget inflytande på längden, så det är antagligen en slump att de är lika långa.
Svar på tråden Hur lång blev du?