Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Hur lång blev du?

Stämmer inte alls. Min pappa var kring 185, mamma 167 (kortare idag, men då var hon det). Jag blev 161 (min syster 170, bror 195)
    Men min farfar var kort, 170, hans storebror 190
    Farmor var som jag och även mormor. 

• sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 09:56:24 följande:

Det är inte så att barnet påstås bli just den längden, utan +/- en standardavvvikelse från den (dvs typ +/- 10 cm). Ett av syskonen kan alltså bli 155 cm och det andra av samma kön 175cm trots att båda följer medelföräldralängden. Formeln stämmer på de allra flesta, men bara någon enstaka procent kommer att hamna precis exakt på medelvärdet.

Har även med gener att göra. Vi har gener för att bli lång och gener för att bli kort. Jag fick generna som gjorde att jag inte blev lång. Mina syskon blev långa.
    Ser även på sambons sida, där båda föräldrarna är korta, men några av syskonen blivit långa. 
  • sextiotalist
    Kentaur skrev 2021-02-11 11:14:59 följande:

Det stämmer exakt lika bra som veckans horoskop i random veckotidning.

En annan horoskopformel för längd är att barnet är exakt halva sin längd som 2 åringar.
    I så fall är medellängden 175,6 för flickor och 176,2 för pojkar.

Genetik är med andra ord lite mer komplicerat än medelvärdet av två genetiska arv.

Det stämde däremot perfekt för sonen, eller det var nog tre år Han blev exakt den dubbla längden som han hade när han var tre år. 
  • sextiotalist
    Kentaur skrev 2021-02-11 11:26:46 följande:
    Alla människor är någon gång hälften så långa som de blev som vuxna.

Nu var 2-årsdagen en fastslagen sanning på samma sätt som formeln i TS. Men skulle man räkna på 3-årsdagen skulle flickor ha en medellängd på 193 cm...
    Som du skrev, horoskop-formeln Flört.
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 12:37:11 följande:
    Inte 20 +/- 10, utan medelföräldralängden +/- 10 cm (ca). Formeln används kliniskt för att identifiera barn med tillväxtavvikelser vilket i sin tur kan bero på behandlingsbara tillstånd (och det handlar förstås inte enbart om att behandla längden, utan det kan tex vara så att barnet har en hypotyreos vilket kan leda till hjärtproblem och alla möjliga besvär förutom längdpåverkan). För de flesta barn där tillväxten avviker finns det en identifierbar orsak. Finns mycket forskning bakom detta.
    Men då är det ju när det är avvikande. Det finns många som avviker inom normalspannet, utan att det finns någon medicinsk orsak.
    Som jag skrev innan, jag avviker från den formeln, eftersom jag blev blev väldigt mycket kortare än t.ex min mamma och avviker från mina syskon. Men det var nog ingen som skulle se det som konstigt, eftersom vi har väldigt många i släkten som är som jag. Men vi har också väldigt många långa, så att min bror blev lång är inte konstigt alls. Så att man inom syskonskaran kunnat variera med flera decimeter har varit normalt på både min pappas och mammas sida.
    Min ena kusin (man) är t.ex kortare än hans lillasyster. Men ungefär som sin pappa.
  • sextiotalist
    Mascaraklumpar skrev 2021-02-11 12:59:07 följande:
    Ja, det var det jag försökte skriva i mitt första inlägg. När man har en normalfördelad variabel så är det ytterst få som hamnar precis exakt på medelvärdet, och formeln är alltså till för att hitta ett normalt spann och inte exakt värde. Din längd avviker inte från medelföräldralängden, din brors gör det däremot (men bara med ett par cm).
    OK, men han är lika lång som min farfars storebror var (190, farfar 170)
Svar på tråden Hur lång blev du?