Inlägg från: Stolt Farsa |Visa alla inlägg
  • Stolt Farsa

I vilken vecka är man abortmotståndare?

Dvs hur sent i graviditeten skall man "tycka" att kvinnan skall få göra abort för att man inte skall räknas som abortmotståndare. Är man abortmotståndare om man inte tycker att kvinnan skall få göra abort senare än vecka 12 exempelvis. Eller är man bara abortmotståndare om man tycker att kvinnan inte skall få göra abort alls (förutom fara för sitt eget liv, etc...).

• Svar på tråden I vilken vecka är man abortmotståndare?
  • Stolt Farsa

Anledningen till att jag ställer frågan är pga en debatt som jämställdhetsministern Åsa hade med en kristdemokrat i aktuellt. Då sa han att Åsa minsann också är en abortmotståndare eftersom hon inte heller tycker att kvinnan skall kunna göra abort hur sent som helst. Även om den gränsen är längre än vad KD tycker.

• Stolt Farsa
    Anonym (Anti) skrev 2021-02-13 19:10:04 följande:

Jag har varit emot abort hela mitt liv, medlem i Ja till Livet från det grundades. Gått Ja till Livet-marschen flera gånger. Det jag skriver är alltså inga personliga anekdoter utan hur man brukar definiera en abortmotståndare. De flesta jag känner är emot abort (har faktiskt aldrig känt nån som sagt att de är för abort) och delar min syn på när det är tillåtet, dvs vid fara för mammans liv. För oss är gränsen inte flytande alls. Nu har jag sagt mitt. 

Anser ni att abort = mord?
Svar på tråden I vilken vecka är man abortmotståndare?