• RealWorldDenied

Berätta åt sina föräldrar att man vill bli omskuren

Tjaba! Hur säger jag på ett så smidigt sätt som möjligt åt mina föräldrar att jag vill bli omskuren?

Är 19 (svensk och kristen) och bor fortfarande hemma...

• Svar på tråden Berätta åt sina föräldrar att man vill bli omskuren
  • Anonym
    RealWorldDenied skrev 2021-02-24 23:37:31 följande:

tänker ABSOLUT inte bli muslim. aldrig i livet. vill omskära mig för att jag har så mycket förhud att det stör när man är på toa, och den spänner åt och gör lite ont  när jag drar den bakåt. (och tycker att förhuden är extremt ful)

Låt en läkare bedöma hur ditt problem bäst ska lösas
    Det kanske inte behövs så mycket som en omskärelse
    Du har ingen skyldighet att redogöra allt för dina föräldrar
  • Anonym (Huh)

Du måste väl inte berätta? Du är vuxen, gör dina egna val.

Sålänge dina föräldrar inte drar ned dina byxor varje gång du kommer in genom dörren så lär de inte märka ändå.

• Anonym (Abc)

Börja med att gå till en läkare för att få remiss till en expert, om du har problem behöver det undersökas.

Sedan om du vill berätta för dina föräldrar eller inte är upp till dig. Om ni har en bra relation så rekommenderar jag dig att göra det då det alltid är skönt att få dela sina bekymmer. Och du behöver inte fundera så mycket på hur. Men kanske inte säga som här i tråden "jag funderar på omskärelse" utan "jag har problem med min förhud och måste gå till läkaren för att få hjälp" och sedan invänta vad läkaren säger.

• Stårschan2

Om du är rörelsehindrad eller av någon annan orsak behöver hjälp av dina föräldrar för att kunna ta dig till en läkare för att få hjälp med detta, och kanske hjälp med toalettbesök/dusch, så kan det förstås vara nödvändigt att prata med dem om att du vill bli omskuren. Men om du börjar med att kontakta en läkare och försöker boka en tid så har du ju kommit en bit på vägen. I dessa coronatider misstänker jag  dock att det kan bli lång väntetid i och med att många regioner skjuter upp icke akuta ingrepp.

De kan bytas ut mot Vi. Dem kan bytas ut mot Oss.
  • felix le chat
    RealWorldDenied skrev 2021-02-25 00:06:14 följande:

Vill själv bli omskuren, men vet inte hur jag ska förklara det.. 

börja med att gå till kurator på skolan
    inte normalt att vilja frivilligt bli skuren i kuken
  • Anonym (4skin)

vill omskära mig för att jag har så mycket förhud att det stör när man är på toa, och den spänner åt och gör lite ont  när jag drar den bakåt.

Jag hade liknade problem i min ungdom, men det fixades med en enkel operation där jag fick behålla förhuden - till min stora glädje!

Ta det som steg ett. Om du fortfarande vill bli av med förhuden efter ett år kan du ta det då.
  • Anonym (eee)

tänker ABSOLUT inte bli muslim. aldrig i livet. vill omskära mig för att jag har så mycket förhud att det stör när man är på toa, och den spänner åt och gör lite ont  när jag drar den bakåt. (och tycker att förhuden är extremt ful)

Men du är ju myndig. Du behöver inte prata med dem om detta alls. Kontakta din vc och fråga var/hur man bokar. 
  • Anonym (Josefin)
    RealWorldDenied skrev 2021-02-24 23:46:23 följande:
    Bor ju hemma, så jag känner att jag borde ju berätta att jag funderar på det
    Ja men isåfall kan du ju prova att helt enkelt säga "Jag funder på att låta omskära mig" så får du väl ta det därifrån utifrån deras reaktion.
  • Anonym (C)

Boka tid hos läkare på vårdcentralen! Därifrån kan du få remiss till en urolog som du kan diskutera olika behandlingsalternativ med.

Om det blir aktuellt med kirurgi så kan det nog vara bra att berätta för dina föräldrar, om inte annat för att det kan vara svårt att dölja när du är nyopererad och snoppen ömmar. Ifall du tänker att ordet omskärelse är för laddat så säg helt enkelt att du har problem med förhuden och behöver opereras.

• Mrs Moneybags

Du behöver inte berätta för dina föräldrar om detta, eftersom du är vuxen - över 18 år - och bestämmer över din egen kropp. Ta reda på var man utför omskärningar och kontakta dem. 

RealWorldDenied skrev 2021-02-24 23:46:23 följande:
    Bor ju hemma, så jag känner att jag borde ju berätta att jag funderar på det
    Nej, du behöver verkligen inte berätta något för dem om dina planer. Du är vuxen nu. 
  • Chica D

Om det är för medicinska skäl så är det väll inga problem att berätta. Ta det med pappa, som man kanske han har lättare att förstå.

Svar på tråden Berätta åt sina föräldrar att man vill bli omskuren