34 år - bitter och deprimerad, hur länge orkar man?
Hej,
Vill mest bara hoppa in och säga att jag kan relatera, och det är väl det som på något sätt är gott med denna del av forumet.
Vi har inte försökt lika länge, ca 1,5 år och genomgått 2 IVF privat i väntan på landstinget som förmodligen inte blir fören nu till hösten/vintern. Att ha två IVF som inte fungerat och sedan behöva återigen bli ståendes utan hjälp och bara vänta tär och gör mig oerhört skör. De värsta dagarna ser jag knappt meningen att gå upp ur sängen eller hur livet någonsin kan se annorlunda ut än mörkret man är i just nu. Jag ser mitt liv nästan som två delar; "innan ofrivillig barnlöshet" och nuet som "ofrivilligt barnlös" i form av både mående såklart men även förändring av hela ens person på något sätt. Jag känner inte igen mig själv och är orolig över hur långt det ska gå innan det faktiskt "löser sig". Jag har supersvårt att hålla mig positiv i processen och skulle nästan säga att man är i en depression, fast inte en klassisk depression, utan något annat? Svårt att förklara men tror du förstår.
Sen har man såklart bra dagar också, men de är alldeles för då ju längre tiden går.
Vårt problem är att jag har låg äggreserv så tidspressen ligger hårt an, misstänker att det förmodligen är något mer som ligger bakom än bara äggreserven, men Sverige gör väldigt vaga undersökningar.
Något som jag tyckt varit skönt har varit att lyssna på t.ex. ruvarpodden, där pratar de en del om när det väl löser sig, vilket det gör för nästan alla, så finns det ändå ett liv efteråt. Men det är ovissheten och väntan som förgör en. Men att kunna relatera, veta att man inte är ensam.
Att hantera det hela som en pågående kris och sorgeprocess är också något som fått mig att förstå mig själv mer och bli lite snällare mot mig själv vissa dagar. I slutändan tror jag det kommer lösa sig för både dig, mig och andra här inne, vårt problem är bara; när & hur?